Svetsa grenrör

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

va äre för motor? varför ska du ha 47mm rör har du så stora ventiler oxå ;) lika långa rör ger ju mer jämna pulser in i turbon men man kan dra in alla rör i ett rör & sätta turbon i änden på de om man vill hur man än gör blir det bättre än orginalgrenröret till volvo 240 turbo iaf
Nobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: sön apr 02, 2006 7:31 pm

Inlägg av Nobbe »

Ursäkta jag lånar tråden lite, men vart köper ni kollektor när ni svetsar egna grenrör ? rinkabyrör har ju fina rörböjar men letar nu en bra kollektor.....
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nobbe skrev:Ursäkta jag lånar tråden lite, men vart köper ni kollektor när ni svetsar egna grenrör ? rinkabyrör har ju fina rörböjar men letar nu en bra kollektor.....
Dem tillverkar man själv?
custom_garage
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
Ort: Sibbhult

Bocka rör

Inlägg av custom_garage »

Varför köpa rörböjar? åk ut till någon mekanisk verkstad & fråga om du/ni kan köpa lite rör av dom samt fråga om dom har någon rörbock som ni kan bocka till era rör i. dom allra flesta firmorna går med på att låna ut grejorna så länge man är hos dom & gör det & om man har tur så kan någon som jobbar där åsså hjälpa en ifall man behöver någon hjälp.

Jag ska göra extraktor till min bil. kommer att skära ut flänsen med plasma samt så kommer jag bocka rören & tig svetsa allt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

kanske lättare att bygga på plats? iaf man måste ändra nånting..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av säl »

Annars när man punktat upp grenröret som man vill ha det så kan man ju fara till nån mekanisk verkstad där dom kan tiga ihop det med rotgas.

Har svetsat två grenrör med tigen och rotgas nu och dom har inte slagit sej det minsta. har iof använt 8mm flänsar och svetsat piporna för sej sedan svetsat dom i flänsarna. gick ypperligt
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Jag har under en tid spanat in detta amerikanska företag som heter Burns Stainless och deras grejer ser grymt proffsiga ut.

De säljer ett flussmedelpå burk som är till för att ersätta rotgasen när man svetsar rostfritt.
Verkar ju bra mycket simplare och framförallt billigare än att fylla rören med argon. Bara att smaska dit lite klägg och köra.

Har en fråga också om utformningen av grenrör.
Vad det verkar är det inte hela världen att primärrören int är lika långa fram till kollektorn på turbomotorer.
Hur är det med utformning och placering av kollektorn? Det är väl rätt viktigt ändå?



Originalgrenröret är lite skumt på min bil. Bakom motorn fanns ingen plats för turbon så det är draget till sidan av toppen ovanför växellådan.
Hade lite problem att hitta en bild på bara grenröret, men här är en bild på var turbon sitter original:

http://www.205gti.com/pics/bram_ombouw/T16_068.jpg
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0765.JPG

Turbon borta:

http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0767.JPG
http://405t16.free.fr/images/turbo/IMG_0766.JPG

Tydligen ska det grenröret räcka för iaf 300hk, men det har en lite skum fläns mot turbon.
Ett företag i holland har ett grenrör till salu som de kallar för Welders Nightmare där de strävat efter att göra piporna lika långa.
Mycket skumma böjar och grejer är resultatet.

Återigen till det med utformningen av kollektor och där fläns mot turbon sitter.

Så som DP-Engineering har utformat det är det en böj direkt efter kollektorn innan turbon.

Borde det inte vara bättre att sätta flänsen rakt på mot kollektorn såsom de lösa kollektorna som Burns Stainless säljer?

Exempelvis denna med fastsvetsad fläns:

Bild


Här är förresten en av deras kollektorer i genomskärning.

Bild

Så för mig med ont om plats bakom motorn har jag alltså tänkt att göra ungefär som DP-Engineering gjort:

Bild
Bild
Bild

Men med skillnaderna att jag struntar i att få rören lika långa utan mera att sikta på mjuka radier och avgashuset så rakt mot kollektorn som möjligt.
Eventuellt att jag som glad amatör köper en färdig proffsig kollektor och svetsar resten av grenröret och downpipe själv.

Tankar och tips på det?
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför fuska med längderna?
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

För att det känns som att jag blir tvungen att kompromissa med det utrymmet.
Dessutom efter ett otal sökande på alla möjliga motorrelaterade forum om just grenrör, som jag inte vet så mycket om, verkar det som att det inte är dödsviktigt med längderna på just turbogrenrör.

Eller är jag helt felinformerad?
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

allt spelar väll roll mer eller mindre, men en sån där kollector var ju inte speciellt billig & då måste man ha massa V-band clips & skit, svetsa en egen istället, lär duga!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kretslopp skrev:För att det känns som att jag blir tvungen att kompromissa med det utrymmet.
Dessutom efter ett otal sökande på alla möjliga motorrelaterade forum om just grenrör, som jag inte vet så mycket om, verkar det som att det inte är dödsviktigt med längderna på just turbogrenrör.

Eller är jag helt felinformerad?
det är viktigt, men klart är att en motor kan ge 4-500hk med ett kast grenrör också men vad skulle motorn gett med ett fint? :wink:

desutom kan det bli jävulskt konstiga problem med mapningar/hålbarhet då olika cylindrar ger helt olika effekter.

lamdan kan visa rätta värden men vissa cylindrar går snålare och spikar och andra cylindrar går fett med låg effekt.(många jänkare fixar detta problem med att köra med superblyad bensin typ C16 som är förbjudet och kostar 70-100kr/L i sverge)


har du läst på detta forum? :) http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php


eller detta http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 43&start=0
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Jao, artiklarna har jag läst. Och kollat på bilder på en massa tillverkare såsom PeterGproduction

Bild

och hackeracing

Bild

Och det är väl så man vill få till det. ;)
Men det är ju inte möjligt för en amatör som mig att lyckas med så få skarvar.
Och just utrymmet är det verkligen inte gott om när torpeden är alldeles bakom motor och det sitter en fördelningslåda precis bakom motorn längstner och en styrväxel och allt möjligt. :(

Men men, det går ju bevisligen att svetsa ett med lika långa rör som DP-Engineering gjort.
Är det nåt du verkligen tycker jag ska satsa på om jag vill få det att lira?
Effekten på vevaxeln jag tänkt mig taget ur det blå är ca 400hk. Dvs, dubbelt upp mot originaleffekten.

Men vad säger du om mitt svammel om böj efter kollektorns vara eller icke vara?

Jag ser på ditt långa grenrör (för det är ditt väl?) där avgashuset sitter rakt mot kollektorn. Men där ser det iofs ut som att du tar dig plats. :)

Bild
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

larsat skrev:allt spelar väll roll mer eller mindre, men en sån där kollector var ju inte speciellt billig & då måste man ha massa V-band clips & skit, svetsa en egen istället, lär duga!!
Ja, det kanske inte är så värst svårt egentligen.
Hittade den här bildserien:

http://home.comcast.net/~engloid/collec ... ector.html
Pug T16 (original än så länge)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tack för de tipset, som du säger de är dumt att ha en böjj precis innan turbon
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Hittade bilder på originalsetupen.


Bild

Bild

Bild
Pug T16 (original än så länge)
Skriv svar