240 GL -79 Busbil Stromberg+turbo.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Moggemx skrev:hehe, det kan bli fränt! Har också funderat på det tidigare!

Men problemet blir då att dom blir lite väl stora :( Lr kanske funkar om man kör med dom minsta strombergarna, Så inte gashastigheten genom förgasarna blir alltför låg!
Äh! "det bara åk" :P skämt o sido, man ska väll kanske lyckas med att bygga insug först! :P
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

I morgon får jag motorn.
Det första som kommer göras med den är att riva ner den och byta alla lager så den tråkiga konstnaden försvinner!
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Ja då fick jag leverans i fredags.
ett stycke b21a och lite annat.
Ska nu ta mig och köpa lite lager och haynes boken :P
undrar på en sak, hur gör man rent ett block på bästa sätt?

undrar också på grenröret. Kan man köra den med sandbläster?
Något mer man kan göra så den ser fräschare ut?
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Diesel fungerar att rengöra med, billigt är de också :thumbright:

Angående grenröret, jag fixade till ett grenrör på en B18 med roterande stålborste, blev helt okej faktist. Fast detta förutsätter att grenröret är gjutet då :wink:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Killroy_swe skrev:Diesel fungerar att rengöra med, billigt är de också :thumbright:

Angående grenröret, jag fixade till ett grenrör på en B18 med roterande stålborste, blev helt okej faktist. Fast detta förutsätter att grenröret är gjutet då :wink:
jahopp. slanga någon av traktorerna när inte farsan är hemma då :wink:
stålborste får det bli då :) ser lite finare ut tills man hittar någonting annat köra med.
tacl för tipset :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Planerar lite med allt!
Ska efter julklappsköp och allt tråkigt till julen (pengar pengar pengar, usch) så kommer jag beställa Vevlager och Ramlager ifrån Kg trimning. Har ev. fått tag på Et kolvar. Får då även köpa kolvringar! några andra delar i blocket som bör bytas?
Kommer även då att vikta stakarna och byta bultar och mutrar (volvo handlaren?)
När det är klart är ju blocket klart? eller har jag helt glömt något?

Har jag ekonomin nu också efter jul så blir det att införskaffa sig en 531 topp och lämna in för portning och större ventiler!

Sedan ska det skaffas packningar. något man bör tänka på när man byter till 531 toppen på en b21a? tänkte på pakningar?

Bör nog även skaffa så man får separat oljekyl...
Det som fattas nu förutom delar är Turbo.
Synd, dyrt :twisted:
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Så tänkte posta lite bilder på delarna

skitigt bord :P
Bild

förgasaren. skall la gå att trycktäta för turbo?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

osså motorn. ska tvättas o plockas isär.
Bild

en del av "snickarbon" :P
Bild

Rörigt rörigt!

Men hittade iaf honingvärktyg osv bland farsans saker :P visste inte att han hade sånt :shock:
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hur går det i snickarboden?? :wink:
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

ja det har inte hänt så mycket. har bytt låda i bruksbilen o donat här och där.
men fått upp motorn i stativet iaf.

lite ändringar i projektet (som vanligt)

har mest demonterat. fick ett ryck för ett tag sen. tyvärr så är man arbetslös nu, så projektet står still :(

men kan uppdatera med lite bilder! :)

Fått bort lite saker som var i vägen
Bild

Ventilkåpan och Kamaxeln. Blir nog en V kam eller någonting liknande.
Bild

Toppen borta (men lite hjälp av flickvännen :shock: :shock: )
Bild

mindre kul ;)
Bild

kommer att byta toppen totalt, köra med en 530 eller 531. som gärna får vara lite portad.

kommer att förmodligen köra med förgasare i år. men senare byta till insprutning. får se :)

så om någon vill köpa en 398 topp med A kam så var så god :) eller bytes mot någonting som kan behövas i mitt projekt :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

förövrigt så skummade jag igenom KG listan. hade ett helt renoveringskitt. till motorn, strax över 4000:- billigt tycker jag :) så det får bli det när man måttat veven o så :)

blir då -kolvar för att få ner kompet lite :)

smutt.

så det som ska köpas nu som fattas är följande:

bättre topp typ 530/531
V-kam förmodligen.
insug för förgasare
BTR
Turbo
och renoveringskitt ifrån KG
fördelare och allt som har med tändningen att göra :)

sen har jag nästan allt som behövs. nu skall man bara fixa jobb!
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
volvo R-Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: ons maj 03, 2006 11:18 pm

Inlägg av volvo R-Sport »

Hei jeg så en tråd om strömberg og turbo så måtte se hva det var siden jeg selv kjører med det, legger en link fra on board cam med bilen min på ACR om det er av intresse 8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20536

det er en b23at med mahle kolvar da, ellers som din tror jeg. laddet på det meste 1,4 bar turbotrykk uten spikning, om enn noe ustabil funksjon pga førhostaren. :hihi: men d e billig og morro.
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

volvo R-Sport skrev:Hei jeg så en tråd om strömberg og turbo så måtte se hva det var siden jeg selv kjører med det, legger en link fra on board cam med bilen min på ACR om det er av intresse 8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20536

det er en b23at med mahle kolvar da, ellers som din tror jeg. laddet på det meste 1,4 bar turbotrykk uten spikning, om enn noe ustabil funksjon pga førhostaren. :hihi: men d e billig og morro.
tack! ska kollas! :) alltid kul med liknande koncept! :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

398/530, same shit... i stort sett. ;)
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

har 4st mahle turbo kolvar (92mm) du kan få för 1000 kr + frakt om intresset finns :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

NikkO skrev:398/530, same shit... i stort sett. ;)
man läser överallt. får tips o råd. men men min topp funkar då :)

lite saker som måste renoveras dock. har inte koll på ventiljustering et.c

men bli iaf billigare än att köpa en "ny" som endå måste renoveras.
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Skriv svar