En plan tar form! Bilen ska sättas ihop med rimlig budget och funktion för gatan. Meket tar nog rejält med tid dock eftersom jag mekar på distans. Jag i Göteborg och bilen in Umeå

Jag tänker samla på mig delarna och göra punktinsater då jag kan. Förhoppningsvis kan jag ragga tag i en mekhörna i Göteborg där jag kan bygga ny motor och annat plock. Bilen kommer nog att sättas igång hemma i Umeå och eventuellt fraktas ner till Götegborg någon gång i framtiden.
Chassi:
Bättre bromsar måste till! Skivor och ok från 240 troligtvis.
Jag hoppas på en uppgradering av dämparna. Bakvagnen behöver en genomgång. Sist bilen gick så hade den kraftiga släktskap med ett gädd-drag på motorbroms och coast.
Transmission:
Jag var och köpte en 5 petad getrag förra fredagen från en 535. Jag använde en getrag 260 tidigare i ammans liv och hade mellanaxel, adaptrar m.m.
Nu måste jag nog bygga allt nytt igen eftersom en hel del vatten har passerat bron sedan dess. Hoppas att jag har kvar min gamla sprängring. Jag har ett svagt minne av att den åkte till återvinningen
Kopplingen blir 200 eller 215mm med blackmagic lamell. Eventuellt måste en adapter byggas för svänghjulet om jag bestämmer att åka Kennedy tryckplatta. Mellanaxeln blir en hybrid av bmw, volvo och chrysler.
För att matcha lådan mot motorn kommer jag att köpa en adapterplatta av KL.
Bakaxeln är väl lågt drevad men med överväxel funkar det nog skapligt ändå.
Motor:
Den gamla B21:an har gjort lång och trogen tjänst. Vid en inspektion i våras kunde jag konstatera att den är mogen för pension och jag har funderat mycket på hur jag ska utveckla den härifrån.
Det kommer att bli jordnära och matnyttigt. Jag söker nu efter en 230 motor -89 eller nyare med 531 topp. Troligtvis kommer den nya motorn att få h-profil stakar med standard kolvar. Ventiler blir vad som ryms i standardsäten med optimerade kanaler.
Kammen hänger med från den gamla motorn. Förgasarna kommer att bytas ut mot sprut för att kunna köra E85 samt för kontroll av tändningen. Då det nya sprutet har kamstyrning så kommer jag att använda ett stort singelspjäll. Korta insug och ny plenum.
Turbon är redan bytt från 3lm till hx50 och grenröret modifierat med större fläns. På intercoolern behöver jag modifiera gavlarna för bättre flöde.
En närbild på grenröret. Längden på rören är ca 72 cm och tunar bra mot 8v topplock. Rören är vattenledning rör med stora böjar där så var möjligt.
Jag lade stor prio på en bra utformning med raka rör innan de mynnar ut i collectorn. Collectorn har 10 graders kon mot turbon. Röret rymdes inte under huven men det tror jag att det var värt. Om jag byggt något annorlunda idag hade jag nog valt att bygga med grövre dimention på rören. Jag tror att rören är 42,3 invändigt
En närbild på collectorn. En passage kan öppnas mellan höger och vänster kammare i grenröret för att tillåta pulserna att passera fritt efter att laddtrycket har uppnåtts. Turbo och wastegate prioriteras ca 60/40 i collectorn. Konstruktionen är tänkt att ge minimalt avgastryck och optimera funktionen på motorn som kan byggas som en sugmotor vad gäller kamaxel, nockvinkel m.m.
Jag har två stora wastegates som jobbar separat samt en tredje stor klocka som styr ventilen i mellanväggen.
När jag byggde det här grenröret så använde jag 3lm turbon med alla dess fel och brister. Att ha tidigt laddtryck med delat avgashus var förstås nödvändigt och passagen skulle tillåta avgashuset att verka större vid högre belastningar. Med det nya hx50 agget så är inte konstruktionen lika nödvändig längre eftersom det fungerar rätt friskt med tidig spool och hög kapacitet. Jag ser hursomhelst fram emot att testa systemet med den nya turbon.
Mellan väggen hann aldrig utprovas den säsong jag använde röret beroende på diverse andra problem med bilen som krävde uppmärksamhet men med race kammen och detta grenrör kändes motorn starkare än någonsin redan vid ett bar. Jag ser fram emot 2.5!!!