the bubble (monster bubblan) !!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av Alriksson »

kööradike skrev:hmm polarn har snart en ford v6 2.9 liggandes, passar dom på lådan då? bygger inte dom för mkt bakåt? ja jag såg att folk knött i subaru motorer, nån som vet från vilken bil man ska ta?

//Linus
subarus motorer har väl sett likadana ut i alla tider typ, ska du ha en turbo vilket jag antar så är väl legacy eller impreza lämpliga. Jag tror dock att de kostar asmycket :(
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Femma med quattro till v8 (A8 ) går iaf.
j björk skrev:Jag gissar att allt 4-cyl. passar iaf. vet inte riktigt om 5:or har samma infästning.
Tror inte 6:or 8:or eller W 8:or eller 12:or har samma infästning som 4:or? (någon som kan bekräfta?) Eller vr 5, vr6?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
kööradike
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre okt 13, 2006 3:59 pm
Ort: TJÖRN

Inlägg av kööradike »

okej, tackar för den informationen! men just nu är en godkänd besikning första målet!
Tjörn i röva!
kööradike
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre okt 13, 2006 3:59 pm
Ort: TJÖRN

Inlägg av kööradike »

här kommer lite uppdate!
Bild

eftersom den gamla cylindern va kass så byggde ja om till en från volvo!

Bild

antagligen de mest användbara vingen är till :)

Bild

ombyggt till styrväxel från kadett

//Linus
Tjörn i röva!
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

Se fint ut :thumbright:

Hahah vad är det på bakrutan :lol: :hihi:
kööradike
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre okt 13, 2006 3:59 pm
Ort: TJÖRN

Inlägg av kööradike »

kom precis på varför man inte ska meka på bakfyllan...
efter ombyggnaden till styrväxeln från kadetten va klar så låg ja och fundera lite, eftersom jag va ute vid kadetten och letade efter styrstagen till styrväxeln en sväng... kom på att styrstagen va monterade framför vridpunkten på kadetten och att styrstagen på bubblan sitter bakom... vilket resulterade i att när man svänger ratten till höger svänger hjulen till vänster.... årets tabbe typ...
åkte upp till bubblan idag och skulle försöka fundera ut nån annan lösning, trodde första att styrväxeln kunde fått plats framför framvagnsbalken men de va trångt och man hade fått byggt väldigt krokiga styrstag..
nån som har nån bra ide´ på lösning eller en annan styrväxel som kunde funkat?

//Linus
Tjörn i röva!
Användarvisningsbild
THING
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: fre jul 04, 2008 7:40 am
Ort: Enköping

Inlägg av THING »

Ta från en högerstyrd bil sätt uppo ner? ;-)
Volvo såklart.. morgon middag kväll...
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Inlägg av TVR »

Kolla på styrväxlar från Audi, tror det är typ 80 eller 100 från slutet på 80-talet. De är användbara på Bubbla. Har en lite annorlunda form än andra styrväxlar och rör sig i mitten istället för i ändarna eller hur man nu ska beskriva det. Titta på dessa bilder från Jonny Hjertbergs hemsida så förstår du:
http://www.hjertbergsmotorsport.se/bild ... 033406.jpg
http://www.hjertbergsmotorsport.se/bild ... 508278.jpg
Placera den så att fästet för styrstagen hamnar på samma ställe som pitmanarmen sitter i original. Då blir styrgeometrin rätt.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

välkommen i klubben ;)

har en golf2 servo växelliggandes om det skulle vara nått.
Den sitter bakom hjulcentrum:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Hade en styrväxel från granada satt på min bubbla. Funka perfekt blev som att åka med servo + att det blev kortare slag
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Ta en från en nyare bubbla som har styrväxel, då funkar det!
Min garagegranne har så!
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Varför ska du byta ut orginal styrsnäcka till kuggstång?
Snäckan fungerar alldeles utmärkt och man sparar ingen vikt heller.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

och skippa tankarna på en vätskekyld motor
blir bara en massa problem med besiktning
för att inte tala om vägegenskaperna med en tyngre motor
finns en hel del som börjat bygga om med volvomaskin etc sen tappas intresset iom att den blir omöjlig att besikta och så slutar det med skrotdöden eller folkrace

ser ofta kommentaren - det är bara att hinka i en volvomotor
det är aldrig bara att byta till en y motor i x bil
man tror det är billigt med en annan kraftigare motor men med alla modifieringar och slangar etc är det aldrig så
Användarvisningsbild
vw-bigblock
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:30 am
Ort: Turbotown
Kontakt:

Inlägg av vw-bigblock »

Åker med en Golf 1 aut styrväxel, funkar kanon, lättstyrt som med servo trots 195/40 17. Har dock lite bumpsteer men det märks ialla fall inte i farter upp till 207km/h :hihi:
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Du kan ju ta styrväxeln från en framhjulsdriven Kadett, den sitter bakom hjulcentrum :)

Sen har jag eventuellt en 2 liters bussmotor liggandes om de kan vara intressant?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar