kööradike skrev:hmm polarn har snart en ford v6 2.9 liggandes, passar dom på lådan då? bygger inte dom för mkt bakåt? ja jag såg att folk knött i subaru motorer, nån som vet från vilken bil man ska ta?
//Linus
subarus motorer har väl sett likadana ut i alla tider typ, ska du ha en turbo vilket jag antar så är väl legacy eller impreza lämpliga. Jag tror dock att de kostar asmycket
j björk skrev:Jag gissar att allt 4-cyl. passar iaf. vet inte riktigt om 5:or har samma infästning.
Tror inte 6:or 8:or eller W 8:or eller 12:or har samma infästning som 4:or? (någon som kan bekräfta?) Eller vr 5, vr6?
kom precis på varför man inte ska meka på bakfyllan...
efter ombyggnaden till styrväxeln från kadetten va klar så låg ja och fundera lite, eftersom jag va ute vid kadetten och letade efter styrstagen till styrväxeln en sväng... kom på att styrstagen va monterade framför vridpunkten på kadetten och att styrstagen på bubblan sitter bakom... vilket resulterade i att när man svänger ratten till höger svänger hjulen till vänster.... årets tabbe typ...
åkte upp till bubblan idag och skulle försöka fundera ut nån annan lösning, trodde första att styrväxeln kunde fått plats framför framvagnsbalken men de va trångt och man hade fått byggt väldigt krokiga styrstag..
nån som har nån bra ide´ på lösning eller en annan styrväxel som kunde funkat?
Kolla på styrväxlar från Audi, tror det är typ 80 eller 100 från slutet på 80-talet. De är användbara på Bubbla. Har en lite annorlunda form än andra styrväxlar och rör sig i mitten istället för i ändarna eller hur man nu ska beskriva det. Titta på dessa bilder från Jonny Hjertbergs hemsida så förstår du: http://www.hjertbergsmotorsport.se/bild ... 033406.jpg http://www.hjertbergsmotorsport.se/bild ... 508278.jpg
Placera den så att fästet för styrstagen hamnar på samma ställe som pitmanarmen sitter i original. Då blir styrgeometrin rätt.
och skippa tankarna på en vätskekyld motor
blir bara en massa problem med besiktning
för att inte tala om vägegenskaperna med en tyngre motor
finns en hel del som börjat bygga om med volvomaskin etc sen tappas intresset iom att den blir omöjlig att besikta och så slutar det med skrotdöden eller folkrace
ser ofta kommentaren - det är bara att hinka i en volvomotor
det är aldrig bara att byta till en y motor i x bil
man tror det är billigt med en annan kraftigare motor men med alla modifieringar och slangar etc är det aldrig så
Åker med en Golf 1 aut styrväxel, funkar kanon, lättstyrt som med servo trots 195/40 17. Har dock lite bumpsteer men det märks ialla fall inte i farter upp till 207km/h