Galant turbo skrev:Vad är poängen med en större sekundär egentligen? Utväxlingen kan jag styra med kedjedrevningen mellan sekundäraxeln och drivaxeln. Är det något jag missar? Bredare rem, varför? Det är ju ingen överraskning om jag missat något...
Jag har fått hjälp av en kollega att förlänga axeln för sekundärvariatorn i veckan, detta behövdes för att kugghjulet på drivaxeln sitter ju på samma ställe som förr men själva sekundärvariatorn hamnar ju längre ifrån eftersom 2-cylindersmotorn är så mycket bredare. Kollegan gjorde ett jobb i världsklass och förlängde den 50mm.
Han kapade axeln,svarvade ner den några mm i varje ända, gjorde en hylsa med samma ytterdiameter som axeln och pressades på hylsan som sedan TIGades fast. Svarvade ner svetsarna till osynlighet sen.
Men, det var ju inte helt otippat att jag skulle misslyckas trots det. Jag hade ju i något förvirrat tillstånd mätt galet. Förlängningen vart för liten, ytterligare 15mm behövdes, inte lite fel heller

Jobbet gjordes om och jag är nog skyldig en platta öl nu...
En liten rolig och fascinerande sak är att axeln som sekundärvariator, bromsskiva och drivkugg sitter på är en solid rund stång. Inga spår för krysskilar eller låsningar. Allting sitter enbart med lim

Vitala delar för drivning och stopp är limmade enbart alltså, -stabilt!
Till och med lagren ute i ändarna på axeln är limmade, ska man ta isär får man ta fram gasolen och värma sen vålda loss. När man sätter ihop så gör man rent putsar upp lite och fram med limtuben. Det är ju skitlätt med fältmässiga reparationer på en fjälltopp då...
Alltid kul att läsa det du skriver. Det är lätt att man sitter och ler när man läser =).
Vad du missar med för liten sekundär i förhållande till primären är ju några "växlar".
Om du har en liten primär och stor sekundär, så blir det ju så att remmen aldrig drar ner fullt ut i sekundären innan den är översti primären. (Tappar en högväxel).
Omvänt (ditt fall), så lär remmen bottna i sekundären innan skivorna har gått ihop helt. (Tappar en "högväxel")
Om du kompenserar detta genom att justera remmen så att den går högst upp på motorvariatorn och bottnar i sekundären vid full utväxling, så har du en rem som är alldeles för slak när du ska iväg. (tappar en lågväxel, startar på tvåan).
Så för att summera; Du får ett mycket smalare utväxlingsförhållande i variatorerna, och tvingas kompromissa väldigt mycket.
Med en variator med rätt dimension i förhållande till den andra så hade du fått det bästa av båda världarna. Alltså, den startar på en "lägre växel" och växlar ut till en "högre växel".
Bredare rem ger att den går längre ut på primären innan skivorna bottnar. (högre toppfart, dock under förutsättning att den kan gå ner motsvarande i sekundären, vilket den mest troligt inte kan i ditt fall, pga den lilla diametern).
Det kanske inte gör så stor skillnad på en liten och lätt larven... jag tror den kommer gå som fan ändå
Ursäkta min ohyggligt pedagogiska beskrivning, men för mig går det lättast att tänka i växlar =).
Öl underlättar inte meningsuppbyggnaden heller, så håll till godo
//Robert