Projekt arbetsvecka, a 40h? =)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Turbokoftan skrev:jimzon
Får se hur det blir med isdäck, hade tänkt åka vanliga vinterdäck faktiskt från början :)

Fredrik, det skulle uppskattas! Jag ringer dig imorgon!

loop
Visste att de var ovanliga men inte att det finns så få av dem! Garagegrannen skall visst ha en MKI eller någon modell som var blandning av MKI/MKII? Om han inte hade två, det får han fylla i själv :)

Roger Gustafsson
Att påstå att jag skulle sabba bilen tycker iaf jag låter lite tokigt, om du tittar på de första bilderna tycker jag de talar för att de tidigare ägarna utfört den uppgiften ganska bra o denna bil skulle aldrig gå att resturera iaf (så att kapa i torpedväggen känns faktiskt som struntsamma).

Det lilla som faktiskt finns kvar och är helt på bilen av originaldelarna går nog troligen o räkna på fingrarna. Det är två rutor i glas varav ena faktiskt är sprucken. Intrumentbrädan är ombyggd med endast varvräknare, bakvagnen med upphängningar är utbytt, tank fattas osv osv. Hela motor/drivlinan var redan utbytt.

Känner du att det är någon detalj du söker som du tror dig kunna finna på denna bil så är du välkommen o titta förbi i garaget o skruva av denna kostnadsfritt, enda kravet är att bilen skall gå att köra efter det (Så att t.ex. ge bort styrväxeln är inte aktuellt).

Det jag ville poängtera var att påståendet om att jag skulle sabba bilen kändes fel uttryckt, men jag förstår att det som entusiast kan kännas surt o se någon gå lös med kapverktyg på en modell man har kär..

/C
Håller med fullständigt. Har själv fått bannor för att jag kapat upp bilar som skulle vara speciella i grund och botten. När bilen ser ut som skit, är dåligt ombyggd och saknar de delar som gjorde den speciell så är liksom poängen borta med en originalrenovering (den bil jag fick bannor för).

Är dessutom utgångsobjektet en gammal folkracebil så kan ju vem som helst förstå att den bilen dog för länge sedan...

Hursomhelst, kul idé. Var ska ni köra?
Upplägget verkar lite väl tidsoptimistiskt men du får väl överbevisa mig??
Lycka till!

/Hakke
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

De är inte barrra! :)
Slår vad om att där sprack tidschemat! :hihi:

Tänk på att lasse-kortet saknar VR ingång för 60-2 hjulet, samt utgångarna för tändspolarna.

Tur är dock att jag har allt liggandes på hyllan hemma för att bygga om den 8)

Så kan du svänga förbi (ta med den på jobbet) med den fortast möjligast så jag kan kolla över den.

Turbokoftan skrev:
Har inte hunnit komma mig för o fråga dig ännu (lång utsvängning där :) )

Men jag tror det "bara" ska vara o snida ihop en härva o dra dit va?

Tänkte man kunde köra bränslepumparna på vippknapp o sedan köra samma setup som vi gjorde tidigare, med originalspolar osv, tror det är samma triggergivare på denna?

Har du tid o löda ihop en härva någon dag? (Har väl kvar de där stumparna/kontakterna från den gröna vi hade vid sidan av förra gången).

Edit, jepp blir det från andra bilen
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Du sa det nog bättre än mig Håkan! Så sant.

Haha, ja jag börjar undra vad jag gett mig in på men de måste vara lite spänning med =) Men jag uttryckte mig nog lite konstigt från början, tanken var inte 7 sammanhängande dagar utan en normal arbetsveckas timmar (ändrat nu), alltså ca 40h då jag inte har fått hem alla delar ännu heller!

Men vi får se hur långt man kommer på dem timmarna..;)
Vi kommer köra på anundsjösjön i msel! :)

Jonas nu är jag inte med, hur gjorde du i sommras med denna box i 525an när vi körde med originalspolarna (och de vb921or som sitter i den)?

Och, det är väl samma remskiva/triggerhjul på de två? Eller? :doh: Annars kan vi väl flytta över denna + givaren från andra motorn? :alcoholic:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jonas, jag kan ju ta med sprutet på jobbet imorgon om det är så det måste byggas om, eller om jag svänger förbi hos Johan ikväll för visst skall du förbi honom?
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Ajjemän du tänkte den boxen! :)

Då ska det vara lungt, där finns ju allt!

Då är det bara härvan som ska göras till motorn, betydligt enklare! :)

Då behöver jag inte ha in boxen.

Jepp, ska dit o göra ett försök till idag, hoppas den vill hoppa igång idag
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Precis! Haha, får inte skrämmas sådär! :hihi:

Ja, hoppas det ordnar sig för er! Skulle vara kul o höra sången i den igen, kanske svänger förbi en sväng o tittar till hur de går för er då :)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

den där escorten råkar inte möjligtvis komma från Seltjärn?elr d kanske finns fler? :shock:
har inga roliga bilar!;)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

TAXI674 Nej men nästan, den kommer från Normesunda!

Nu sitter motorn där, har svetsat alla fästen utom ett till växellådsbalken! Stummonterad! :wink:

Passar ju som ett smäck? :P

Bild

Bild

Frigång insug:
Bild

Början till fäste ena sidan av växellådsbalken:

Bild
Bild
Bild

To be continued..
Bild

TIME REMAINING: 34.5 H
Senast redigerad av Turbokoftan den lör dec 13, 2008 12:19 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Ser bra ut de där ! (Eller så bra de kan bli då man ska ha fård å bmw delar haha)

Trodde först du menade att det var 7 dagar i sträck men om du får fördela tiden lite sådär fritt så ska det nog gå, Då håller man ju minst samma tempo själv haha :D
Bra du kommer med massa avslöjanden om projketet, då är det lättare att få en aning om hur mkt man måste skruva på wastegatefjädern nu efter jul ! ;)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ersviken skrev:Ser bra ut de där ! (Eller så bra de kan bli då man ska ha fård å bmw delar haha)

Trodde först du menade att det var 7 dagar i sträck men om du får fördela tiden lite sådär fritt så ska det nog gå, Då håller man ju minst samma tempo själv haha :D
Bra du kommer med massa avslöjanden om projketet, då är det lättare att få en aning om hur mkt man måste skruva på wastegatefjädern nu efter jul ! ;)
Tackar! :) Instämmer till fullo, riktigt bra blir det ju inte när sådana vilda hästar blir insparkade i ett sådant åsnestall.. :hihi:

Ja tror det var många som uppfattade det så för jag hade formulerat mig lite knepigt! Men om man hade kunnat hålla ut o samlat på sig alla delar o inte tjuvstartat som nu då man måste vänta på en massa saker (grenrörsflänsar, koppling, spridare, stödlager, svänghjulsbultar osv) då hade jag nog kört allt i ett svep på en vecka! :thumbright:

Två saker är säkert, det blir en tuff fight detta.. Och jag hoppas din wastegate skär på gängen! :hihi: ;)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Höhö, hämtade ut kopplingen på bussgods idag.

Ska få smaka på vrid denna 525 koppling :hihi:
650 spänn a 1000mil, värt :thumbright:
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hämtat turbon, tack så mycket Fredrik för utlåning! :)

Hx50:
Bild

Saker som ligger på bussgods någonstans:

Svänghjulsbultar
Grenrörsflänsar
Spridare

Samt att jag måste beställa fler rörböjar, ev lite rakt 42mm rör med :?

Får se om det blir något garage imorgon.

Fortsättning följer..
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Alla är med råge färdiga till julafton då med andra ord :D
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Får hoppas på det! :)

Har du isbil du med?
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Hmmm nu börjar det brinna i knutarna... min bil som inte ens har kontakt mellan motor och vxl-låda :(
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Skriv svar