Volvo 242 b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Nu är hela vänster sidan av bilen rostlagad och målad, har också målat i bagagutrymmet och i innerskärmen och lagt i röstskyddsmassa i alla skarver.

Ska börja byta skärmkanten på höger sida imorron så det kommer lite bilder då.
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Det blev inge skärmkants byte som det var tänkt, det var så fint väder och plogad bana på sjön så jag tog ut quaden och körde istället :D
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

I helgen har jag punktat upp skärmkanten, baljan och plåten bakom bakhjulet, jag ska helsvetsa de i veckan så det kommer upp nya bilder nån dag i veckan. Sen nästa helg ska jag åka och hämta en b20 så det blir väl att riva den då :D
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Fint prosjekt. jag er spent på hur den går med sugturbo.
Ska du rolla eller spruta lacken? :)

lykke til
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Garrett skrev:Fint prosjekt. jag er spent på hur den går med sugturbo.
Ska du rolla eller spruta lacken? :)

lykke til
Den ska sprut lackas, jag rollade min 142a epa i sommras så det skulle va kul att testa sprutan nu. :)
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Va iväg och köpte en b20 idag. Förraägaren hade haft den i en 142 -73 som han åkte i nån gång sen skrota han bilen, så han visste inte hur bra motorn funkar. Den har stått stilla i 7 år nu, men det gick att dra runt den iallafall.
Jag Gav bara 200 kr så jag tycker det var ett bra köp.


Bild
[IMG]http://img253.imageshack


[url=http://imageshack.us]Bild

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img142/cimg0766ff4.jpg/1/][IMG]http://img142.imageshack.us/img142/cimg0766ff4.jpg/1
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Nu är höger sidan av bilen också rostlagad :) det kommer några bilder på det sen någon dag.

Håller på och spacklar nu, jag ska spackla upp det mesta nu i vinter sen tänkte jag ta upp bilen på gårn och fin spackla den utomhus när det blir fint väder i vår.

Ska väl börja riva motorn snart och svarva av kolvarna.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Fint bygge :thumbright: ta o mjuka upp förbränningsrummen iställe
och spara på kolvtopparna :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

WTB skrev:Fint bygge :thumbright: ta o mjuka upp förbränningsrummen iställe
och spara på kolvtopparna :)
Tackar!

okej är det bättre att göra så?

funderar lite på att köra med dubbla toppackningar också
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Ja kolvtopparna är nog tunna som de är,men som sagt va du ska nog ta upp förbränningsrummen ändå :) Kör inte dubbla packningar för du har ganska låg komp orginalt i motorn ändå,Snygga till förbränningsrummen med en gallskrik o jämna till alla vassa kanter så dom blir fina o runda för de kan spika mot dom annars :evil:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

WTB skrev:Ja kolvtopparna är nog tunna som de är,men som sagt va du ska nog ta upp förbränningsrummen ändå :) Kör inte dubbla packningar för du har ganska låg komp orginalt i motorn ändå,Snygga till förbränningsrummen med en gallskrik o jämna till alla vassa kanter så dom blir fina o runda för de kan spika mot dom annars :evil:

aha okej då får det nog bli så istället.

är det noga att man tar bort exakt lika mycket i varje förbränningsrum?
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

De skadar ju inte o få de rätt så lika mycke såklart men du ska
väl inte bygga en 500+hk maskin direkt hehe :wink:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

WTB skrev:De skadar ju inte o få de rätt så lika mycke såklart men du ska
väl inte bygga en 500+hk maskin direkt hehe :wink:

okej :) hehe, jag är nöjd om jag får ut 200hk :)
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Nej precis då behöver du igentligen inte göra nåt :) men varför inte trycka genom förgasaren?Du kan Inte använda dumpen nu då sprutar
de ju bensin Överallt när du släpper gasen :hihi:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

WTB skrev:Nej precis då behöver du igentligen inte göra nåt :) men varför inte trycka genom förgasaren?Du kan Inte använda dumpen nu då sprutar
de ju bensin Överallt när du släpper gasen :hihi:
nehe okej, så det funkar att köra utan att kompsänka eller?

jo jag kom på de jag också:P så det blir att trycka genom en weber 36/36 istället, så det ska byggas om lite på grenröret nu :)
Skriv svar