10 sekunders VW med sugmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Låter fint de :)
Du är välkommen :wink:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Jag rörde inte bilen på två dagar utan behövde tiden till att komma tillbaks efter en maratonurladdning. På tisdagen åkte motor och låda ur och reparationen av lådan tog ca 2 minuter när den väl var ur. Det var en krånglande backspärr som troligtvis hade åkt i vid hjulhoppet.

Jag monterade tillbaks allt och på fredag kväll var bilen vid Sundvall raceway för nästa omgång.

Den gjorde mycket låga 11'or men den kändes trött, det var inte samma drag som på mantorp.
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Nästa race var i Piteå och bilen hade mer eller mindra bara ställts undan efter Sundsvallsracet.

Efter mycket krångel med bla födande förgasare fick jag till 10'an 10.96 -196 km/h!

En specialtillverkad skylt måste naturligtvis monteras, här ser vi den lycklige ägaren 10 minuter efter slutfört uppdrag.
Bild
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Johannes på JPM ansåg att det var trevligt med en 10'a men den saknade 5-10 km i slutfart och tiden skulle vara några tiondelar bättre.

Jag tyckte att han pratade i nattmössan, jag hade ju europas snabbaste gatlegala sugmotor VW!

Motorn åkte ur för ett kopplingsbyte, den hade börjat slira kraftigt i Piteå.
Jag bytte olja och det såg inte kul ut men när jag började mäta ventillyftet kom chocken.
Jag hade raderat ut kammen! Lyftet som skulle vara strax över 17 mm på ventilen var nere i 9.5 mm på en insugsnock och en avgasnock - mindre än orginal alltså. Jag fick mig en tankeställare, om jag kunde åka 10'or med mindre lyft än orginal, slirande koppling och halkiga 215 gatdäck, hur fort kunde det egentligen gå?

När jag rev motorn så upptäckte jag att kolvar, lyftare, kam, oljepump mm var bara att skicka i soporna.

Slut på säsongen alltså, reparationen skulle kosta 10-15 000 och dom pengarna hade jag inte.
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Nu kommer det intressanta för många, hur bygger man då en sån här motor?

Block:
CB Performance Aluminium.
Blocket är i stort sett ett orginalblock och det är godkänt som ett sådant i många racingklasser då det är VW's leverantör av block som har gjort det med ï stort sett orginalmått.
Blocket beställs direkt från CB utan hål för pinnbultar.
Man svetsar sedan på materian vid 2:ans cylinder bakom oljestickan.
Sedan pluggar man oljekanalen som sitter mellan cylindrarna då man kommer att borra rakt igenom den när man tar upp cylinderhålen.
Oljekanalen används till orginal oljekylare och den kommer inte att användas utam man använder en extern oljekylare istället.
Blocket läggas sedan i en fixtur som har samma mått som ramlagren och man planar av deckytan.
Bild
Man borrar sedan upp en annan hålbild för cylindrarna, samma som för Wassserboxer (dvs den vattenkylda varianten av VW-boxern som satt i VW-bussar under 80-talet).

Efter det så tar man upp hålet för större cylindrar.
Hålet blir "lite" större än orginal...
Bild
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

När blocket väl är klart är det ingen större skillnad att bygga jämfört med en vanlig VW-motor.

Motorspec 2789 cc
Block: CB performance aluminium
Vev: SCAT 86 mm slag med fläns, typ 4 ramlager och Cheva vevlager (2")
Stakar: Carrillo 5.7"
Kam: Engle FK-98
Lyftarjävl... Udo Becker
Stötstänger: Manton Dubbelkoniska
Kolvar: JE 4", egen spec. 1.1" kolvbultshöjd och 0.043" X 0.043" 3 mm ringar.
Toppar: JPM MS-230 4" med 51 x 38 Del West titanventiler med 7 mm skaft. Del West titanknaster och Del West LTW retainers.
Förgasare: Dubbla Geers Terminators, 58 mm med 48 mm halsring
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Mer spec på topparna:
Flöde vid 25" H2O.

Lyft(mm)__________Insug (51mm)__avgas (38 mm)
2_________________ 49,1__________35,4

4_________________99,3___________82,8

6_________________144,6__________101,8

8_________________183,6__________126,3

10________________215____________145,5

12_______________236,4___________161,1

14_______________258,7___________172

16_______________276,1___________180,2

Gashastighet: insug 310ft/s avgas 320ft/s m itt i porten
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Hösten 2007 började planerna på 2008 års uppdateringar ta fart. Förutom reparationen av det som var trasigt tänkte jag uppdatera ett antal saker som jag inte var riktigt nöjd med.

1: Byta från förgasare till insprut. Slut på hängda flottörer och taskig lågfart!
2: Vaakumpump skulle införskaffas.
3: Lägre kolvbultshöjd. 1.1" kan ändras till 24 mm och därmed en lättare kolv.
4: Bättre koppling, den gamla slirade, den var för klen
5: Bredare bakdäck med riktiga slicks

Förgasarna såldes iväg och nya backdäck och fälgar införskaffades.
Då dök drömkåken upp!

Pengarna jag samlat för en uppdatering grävdes snabbt ner som kontantinsats för huset och det kändes på en gång att någon racingsäsong 2008 skulle aldrig bli av.

Vi fortsätter senare med de nya uppdateringarna och planerna för 2009 års motor.
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

vad hände med kolvarna eftersom de paja? :?
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

jonas_linder skrev:vad hände med kolvarna eftersom de paja? :?
Tja, paj o paj...
Dom var repiga eftersom spån från kammen hade gått runt i motorn.
Cylindrarna var också repiga.

Kolvarna gick att återanvända, dom var inte i sämre skick än att dom sitter i Steve's blå superstreet. (den Belgiska som var på SCC).
För min del så var dom inte tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Imponerande bygge :thumbright: Själv så trilskas man med 40 trötta originalpållar och småslirande koppling :doh: Kanske dax för en uppdatering :wink: (se min översta länk)
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Kul läsning, gillar ditt sätt att skriva på. Välkommen till STS

Har en gammal VW Cab från -71 i garaget, men den har inte lyckats komma i närheten av nån 10 ännu. :lol:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Så tar vi då ett raskt kliv framåt i historien.
Ett sekelsifteshus med dubbelgarage inköptes alltså hösten 2007.
Som alla som köpt hus vet så drar det fruktansvärt mycket pengar under de första månaderna när diverse attiraljer ska inköpas så bilkontot fick stå orört.
Roman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 23, 2006 9:33 pm

Inlägg av Roman »

Racing costs money, how fast do you want to go?

I maj körde jag igång med ett eget företag på sidan om det vanliga harvandet på jobbet. Företaget syssysslar huvudsakligen med två saker:

1: Bilar naturligtvis! Motorbyggen, renovering av bilar osv och naturligtvis en tävlingsverksamhet!
2: Reklam och marknadsföring. Min sambo har en egen reklambyrå och jag gör jobb åt henne med jämna mellanrum.

Det finns ingen anledning att jobba svart och betala raceprylarna vitt när det ar fullt lagligt att starta ett företag som sysslar med racing, motorutveckling eller vad ni nu vill kalla det för. Naturligtvis måste företaget ha intäkter och helst gå plus, men det finns ingenting som säger att man måste plocka ut en stor vinst.
Jag har jobbat på under sommaren och hösten och det har gått rätt hyggligt. I garaget står nu en Golf I cab som är mer eller mindre helrenoverad åt en kund, leverans sker i mellandagarna. På väntelistan står tre luftkylda VW maskiner och nu är det dessutom vindkraft som är på tapeten i reklamsvängen. Jag skrev en artikel förra veckan och det blir en till här under julhelgen.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

som Roman säger så är vi alltså arbetskamrater. Det är faktiskt några rätt fräna byggen som några av oss arbetspolare åstadkommit. Anders VW, Lasses turbo hayabusa ( x 2, bygger en till åt sin son... ), Min turbo opel, turbo motorcykel ( yamaha ) och nu turbobåten, Cristians turbo camaro. Sedan har vi en arbetskamrat som heter Daniel, hans projekt är så tokigt men helfränt att jag för tillfället inte törs skriva ngt, Roman kanske vill avslöja?

RoggaH: Jag behöver åxå ett sprut,mängdrabatt???? :hihi:

Måste tillägga en grej till som Roman nämnt litegrann. Lasse som gjort massor av bearbetningen på Romans motor är en ruskigt duktig yrkesman som ställt upp mkt för oss med bearbetning i CNC fräsen. En pedant som inte genar ngn stans, perfektion är hans måtto!!!! Tack för all hjälp Lasse :thumbright: ( sry Roman om jag kluddar i din tråd )
Skriv svar