Sida 3 av 13

Postat: sön okt 25, 2009 10:27 pm
av Erland Cox
Ska du ha ny kam så bör du ha nya lyftare om de du har inte är som nya.
Du behöver inte lätta dom. Jag hade tagit lika mycket på andra sidan av förbränningsrummet. Erland.

Postat: sön okt 25, 2009 11:35 pm
av ElfvinG
Jag håller på att bygga en lika motor till en 76a 242a.

Jag köpte en portad topp i sommras till den och i den var ventilstyrningarna bortslipade även i insugskanalerna. Går det att ha så också? eller kan man bara slipa bort ventilstyrningarna i avgaskanalerna som du har gjort?

Postat: mån okt 26, 2009 12:02 am
av NikkO
Ska plana toppen imorgon och mäta komp, kommer antagligen slipa ur andra sidan också. Kommer kolla om lyftarna ser slitna ut, har för mig att jag reflekterade över att dom såg väldigt fina ut när jag tog ur dom, likaså orginalkammen.



Kul, har du en projekttråd?

Jag tycker att det blir lite väl långt mellan säte och styrning på insug... Men det kanske funkar, jag har ingen aning. Livslängden kommer bli lidande iaf.

Postat: mån okt 26, 2009 6:40 pm
av ElfvinG
aja okej. jag har ingen aning hur det kommer funka, men jag köpte den för 200kr så det spelar inte så stor roll om motorn går dåligt med den.

här är min tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=242+76

Postat: mån okt 26, 2009 10:19 pm
av NikkO
Kan man slipa lyftarna såhär i ventilslipen där man kortar ner ventilspindeln? Givetvis ska inte bladmåttet vara inskjutet hela vägen, vet inte vad jag fick för hjärnsläpp när jag tog kort, typ ett 0.10 bladmått för att få lyftaren konvex. Tänkte göra en disk som jag kan fästa ett slippapper på istället och slipa dom emot slipstenen...
Bild


Snyggade även till insugsventilerna
Bild

Då va toppen planad och färdig för montering :)
Std 35-44ventiler med 30 graders backcut

Bild
Bild

Smorde in med molyfett/omega 909 och monterade k-kammen.
Bild

Postat: tis okt 27, 2009 6:37 pm
av NikkO
Fan så lågkompat det verkar bli... Planade toppen 2 mm då det skulle vara lagom med k-kam tydligen...

Cyl.volym 496 cc

packning 6.6 cc
förb.rum 50 cc

552.6/56.6=9,7:1

Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.

Har jag räknat fel?

Edit, b20a hade väl 2 mm (1.65belastad) packning när tiden begav sig, och 8.7:1 i komp, den jag köpte nu är 1.2mm (1mm belastad?)

Tacksam för snabb hjälp, planerade att sätta ihop skiten ikväll :roll:

Postat: ons okt 28, 2009 12:38 am
av Erland Cox
Fick du verkligen så stort förbränningsrum som 50cc? ta 1mm till så borde du få ner det till 45cc. Eller du räknar med cc:n som kolven vänder under decket också? Erland.

Postat: ons okt 28, 2009 8:29 pm
av NikkO
Fick det till 48-50cc, enbart förbränningsrum. Fattar inte mycke hur det går ihop då det enligt mina volvoböcker är 8.7:1 i komp i b20a med 2 mm packning. Och b20b har 9.7:1 i komp med enbart 0.8mm topppackning...?

Jag menar, jag har planat 2 mm och har 1.2mm packning så det måste ju bli mer komp än i en standard b20b :roll:

Postat: tor okt 29, 2009 8:59 pm
av NikkO
Drog dit toppen och så märkte jag att ventilfjädrarna typ verkar bottna... Fick in ett 0.30 bladmått i fjädern vid max ventillyft eller är det lugnt då det blir nån mm på alla varv?

Funkar orginalfjädrar med k-kam?

Va när jag skulle varmköra jag började kolla på allt då det blev ett j'vla knackljud från ventilmekanismen. Fattar inte vad det kan vara som låter så mycke. I övrigt så gick motorn bra på tomgång.

Postat: fre okt 30, 2009 12:28 am
av Erland Cox
Det är lugnt. Originalfjädrar funkar till R kam också. Knackljudet skulle kunna vara dina hemmaslipade lyftare däremot. Erland.

Postat: fre okt 30, 2009 7:02 pm
av NikkO
Okej då är det ok iaf.

Har kliat mig i huvudet många gånger, rivit och kollat. Satt ihop och hört detta missljud igen. Vad va det då? Jo en satans ¤%&#" bensinpump som fått för sig att gå sönder precis vid uppstart, vipparmen rör sig utan motstånd och slagit upp varje gång nocken nuddat den. :doh:

Nu är ju iaf ventilspelet och allt därkring kollat 50 gånger, tog bort pumpen och den går mycket tyst :thumbright:

Postat: sön nov 01, 2009 10:24 pm
av NikkO
Såhär ser det ut efter dagens mek, vilken skillnad det blev med dubbla förgasare :thumbright: Trattar och filter ska givetvis monteras.

Bild

Dock så flödar första förgasaren över, ni kan se slangen jag satt på (skvallerröret?) för att slippa få all bensin på grenröret. Hur ska man justera skvalleröret? Det påverkas av spjällaxeln vid tomgångsläge på nå vis...

Och varför flödar det över? Har provat justera så flottören så den stänger tidigare men det gjorde ingen skillnad, och jag har ingen aning om hur man ska kunna kolla flottörnivån heller. Har rengjort nålventilen också och den tätar bra.

Postat: lör nov 07, 2009 1:07 am
av NikkO
Har fixat förgasarna nu, riktigt rolig motor blev det :) Ska finjustera dom efter bbl.

Det roliga blev kortvarigt... Slirat sönder, blånerat svänghjul på 3 ställen så jag bytte till ett annat, men då passar jag på att lätta det nån dag framöver :). Fixade riktig packbox också.
Bild
Bild


Och en hel m40, den som satt på gav mer eller mindre upp i samma veva :roll:
Bild

Postat: sön nov 29, 2009 9:00 pm
av NikkO
Har fått lite gjort nu i helgen.

Rubbat och polerat
Bild
Ojoj, det blänker om den :thumbright:
Bild

Blev ljust nu också
Bild

Det blev lite tjatigt med SU-bröl, fixade så man kan lyssna på musik istället :)

Fixade 2 st lådor till 6.9orna, kopplade ett slutsteg på dom också
Bild

Enda som syns är diskanterna på instrumentbrädan, funderar på att gömma dom också. Ljudet blev fö helt ok :thumbright:
Bild

Postat: tor aug 12, 2010 12:19 am
av NikkO
Nu skriver jag här igen, har kört med bilen nästan varje dag, i vintras bytte jag dock till orginalgasaren som jag etanolkonvertare och det gick gode fint.

Men så ledsnade jag på den tama effekten tillslut och fixade till su-förgasarna igen, denna gång med 90mm långa trattar. Går riktigt fint nu, ska fixa film inom kort.

Bild



Resultat
Bild
Bild
Bild




Byggde även en catchtank till vevhusventilationen

Bild
Bild


Bild