Mercedes Benz -64 (Fena)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

vakum klockan bak på pumpen e till stopen
jag är ganska säker på att de inte finns några mb 6or med mw pump
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

jo jag kom på de senare efter det ja postat inlägget med att var till stoppen :doh: .

så nu jagas info om hur man ställer pumpen, hur mycket man ska skruva och var.
har hittat en massa skriven info men vill ha bilder så man inte gör fel, så bara o leta vidare måste ju finns nånstans på webben tycker man.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

då har man mekat lite och gjort ett tappert försök till att skruva upp trycket , länken per a postade fick bli guide :thumbright:

har ingen aning om det jag gjort blivit rätt men hoppas det iaf :roll:

sen ska man fylla på olja i pumpen någonstans? eller var det bara riktigt skitig och sunkig gammal diesel som rann ut när jag tog av kåpan ?

här kommer en bild på vad jag gjort så någon mer kunnig kan ju lägga en komentar om det så man får bekräftat om det är rätt eller fel ?

muttern som pilen pekar på har jag skruvat in ungefär 2 varv. rätt eller fel ?
Bild

fler bilder kommer i ett nytt inlägg om kvälls mecket :hihi:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

bilderna får tala lite för sej själv då jag bara skruvad av kåpan o skruva in muttern 2 varv, fjällan ritade av packningen till kåpan så en ny kan tillverkas och försedde en med verktyg med mera :D :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Safety First ! :thumbright:
Bild

det var allt för ikväll.
mer kommer imorgon då vi ska sätta tillbaka kåpan och prov köra(förhoppningsvis) :)
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ball bil.

Har länge haft en dröm. En bullmerca med modern fram bakvagn och en rapp V8.

Vem vet? Såg att jag hade ett 327 block liggande och en del andra prylar. Kanske en bra start :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

frågorna ovan blev besvarade genom en provkörning :lakrits:
Det blev en jävla skillnad :thumbright: bilen blev mycket starkare och rappare och laddtrycket höjdes från 0.8 bar till 1 bar:)

någon som har tips på hur man får bilen att ryka svart ? fjällan vill testa det så tänkte man kunde fixat det om det inte innebär ett enormt ingrepp.

nästa som står på listan är att införskaffa sig en svets o börja fixa rosten.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

kul att de funka för dig :thumbright:

om de inte går att skruva mer på den skruven så kan du prova att ställa "tändningen"
lite tidigare
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

ok :thumbright:
hur gör man det på en 300D då ?

Det fungerar ju inte riktigt att rotera fördelarn bara :doh: för den finns ju inte :P
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

jo, just så.
pumpen är födelaren

köp haynes "diesel motorn" den e bra :thumbright:
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

På vilket sätt är pumpen fördelaren?

Kan du försöka beskriva hur du menar så ingående som möjligt, det hade varit guld värt för oss båda här hemma i garaget :)
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Insprutningstidpunkten=tändtidpunkten..

Ändrar man inställningen på pumpen, dvs. vrider på den ändrar man tändtidpunkt.

Ett tips kan vara att läsa på lite hur en motor fungerar, samt ta reda på hur den aktuella motorn ska vara inställd innan man planlöst ändrar en massa grejer.

Kan bli svårt att få ordning på det annars, om det inte blir bra och man inte vet vad man gjort.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

j björk skrev:Insprutningstidpunkten=tändtidpunkten..

Ändrar man inställningen på pumpen, dvs. vrider på den ändrar man tändtidpunkt.

Ett tips kan vara att läsa på lite hur en motor fungerar, samt ta reda på hur den aktuella motorn ska vara inställd innan man planlöst ändrar en massa grejer.

Kan bli svårt att få ordning på det annars, om det inte blir bra och man inte vet vad man gjort.
hur motorn fungerar samt att tändningen sytrs av insprutningstidpunkten har jag full koll på (märker upp allt innan jag skruvar på nått så man kan återställa motorn ) . har aldrig skruvat mercedes innan bara, så om det var otydligt så ville jag ha svar på vart man gör denna ändring och eventuella instuktioner på vad som händer beroende på vilket håll man skruvar på etc.

har en haynes bok om just 300D som man lus läser men det ger inte så mycket om själva insprutningen om hur man gör olika inställningar på den.

så vet nån av en bra hemsida eller en annan bok som kan svara på sådana här frågor hade det varit super :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

jag ber om ursäkt för att jag förklarar så illa.
jag skriver så sakta att jag somnar innan jag är klar :doh:


den där haynes boken, sen e du hemma.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

per a skrev:jag ber om ursäkt för att jag förklarar så illa.
jag skriver så sakta att jag somnar innan jag är klar :doh:


den där haynes boken, sen e du hemma.
ska se om ja kan hitta boken du menar :thumbright: , tycker du förklara bra har ju tagit mej dit jag är nu pga dina och andras tips och ideér :)

skrev det med hemsida och bok i senaste inlägg mest ifall någon annan kände till några andra böcker eller hemsida ut över den du tipsa om.
så man får så många info källor att gå på som möjligt då man är lite i upplärnings stadiet om merceds just nu .
Senast redigerad av Elias_ den sön nov 08, 2009 7:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

har denna bok just nu: http://www.haynes.com/products/sfID1/3/ ... ductID/277

om det hjälper er alla som försöker hjälpa en framåt :wink:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar