Mercedes Benz -64 (Fena)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Mercedes Benz -64 (Fena)

Inlägg av Elias_ »

Hallå tänkte man skulle starta en tråd om fjällans mercedes som ska rustas upp lite i vinter med diverse saker.

Hon köpte den för ett tag sedan och nu har vi kommit fram till vad det ska bli av denna unika bil :wink:

Som det ser ut nu ska det rostlagas en del för att kunna lägga en ny lack på den så småning om.

Maskineriet är för nu varande en 300D med turbo som vi ska justera soppa trycket på så vi kan få den att gå lite bättre och kanske till och med billigare, sen kanske man testar o skruva upp vad den klarar av o får se hur bra den går då :twisted: ( kommer frågor om hur detta görs då jag inte har någon erfarenhet alls av diesel )

Info:
- Motor 300D turbo
- V-låda original med ratt växel ( 4 stegs )
- crysler axel
- 18" ace fälgar
- Rakt rör från turbon 2.5"

Sen när tid och ekonomin tillåter ska det byggas vidare på fenan och då kommer detta att göras:

- Motorn kommer att bytas ut mot en b21turbo (finns redan i ägorna) som är hyffsat race preppad, nya mahle kolvar invägda o klara, invägda M-stakar, 0 balanserad vev, nya lager och packningar etc, portad 398 topp,ombyggd vevhusvent med 3st 25mm anslutningar med mera.
- Bakaxel kommer bytas mot en 1031 med aussie locker diff
- V-låda blir då en bmw getrag av något slag
- Full bur för säkerheten och bälte ska monteras in ( finns inga nu :P )
- inredning mer mera fixar fjällan då den gammla är rett så sleten .

Detta är bara en liten hint om vad som kommer ske denna bil under den närmsta tiden.

Pluggar just nu fram till maj 2010 så innan dess åker inte b21an ner i fenan men har man tur kan man börja på motor bytet vintern 2010.

bilen då
Bild
Senast redigerad av Elias_ den ons jul 28, 2010 3:03 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

så till frågan då om soppa trycket.
har fått en förklaring på hur man ska ut föra arbetet men vet inte vilken lucka det är man ska skruva loss för att komma åt dessa juster skruvar.

lägger upp ett antal bilder och hoppas någon kan förklara luck problemet för mej :thumbright:

kommer nog en del konstiga frågor då man är helt nollad på merca diesel :hihi:

bilderna då

bild 1 fotat bak på pumpen
Bild

Bild 2 fotat rakt uppifrån
Bild

Bild 3 en till fotad bak på
Bild

Bild 4 över blicks bild
Bild

en bonus bild på hela maskineriet
Bild

alla förslag och komentarer mottags då jag inte kan något om merca dieslar men lär mej gärna.
kanske är helt ute o cyklar men förhoppningsvis inte :roll:
Jims
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 14, 2009 9:25 am
Ort: Haparanda

Inlägg av Jims »

Fyfan vad fränt projekt!!!! :thumbright:

Har du några bilder på bakvagnen? Skulle vara intressant att se :D


Måste tipsa om ett mycket bra forum där du garanterat finner hur man ställer upp pumpen http://www.mbsca.com/forum/.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

härligt o höra :)

har inga bilder på bakvagnen nu men det går att ordna i veckan, hissar nog inte upp bilen då fjällan kör dagligen ett tag till med den men kan ta några bilder om jag kommer åt under. 8)

tack för tipset om hemsidan :thumbright:
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

här står de lite om MW pumpen

[/url]http://www.superturbodiesel.com/std/ip- ... 9.html[url][/url]
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

per a : tack det var kanon info !

då kommer nästa fråga, alla dessa skruvar vilka av dom ska man justera ? full load och alda förstår jag samt idle så inte tomgången springer i väg eller tvärt om. men resten kan man låta dom vara?

då denna motorn inte ska sitta där original så har jag trångt med plats så samlar så mycket info jag kan innan man bröjar skruva.

pumpen kommer också sitta på plats vid ingreppet :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är det inte bättre att fortsätta köra diesel?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

j björk skrev:Är det inte bättre att fortsätta köra diesel?
beror ju på hur man ser det.
visst är det enklast vid beiktning etc i framtiden.
men att renovera upp en nyare diesel motor o plocka ur en 300 diesel hk känns rätt så meningslöst då jag redan har en b21ET som är klar för att sänkas ner o kunna lämna i från sej en 400 hk med rätt man bakom datorn ( allt finns utom rätt kam ) .
så därför blir det bensinare i framtiden samt att det känns onödigt o ha en volvo motor för 20 k ståendes i garaget och inte ha någon nytta ut av den.

under tiden försöker ja bara lära mej diesel o vad man kan göra med det man har. 300D motorn som sitter i ryker som ett ånglok ur vevhus venten men går som en klocka så det blir att experimentera och lära sej så mycket man kan nu innan volvo motorn tar plats eller 300Dn lägger in handduken.
Användarvisningsbild
vejne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre okt 17, 2008 5:55 pm
Ort: Sundsvall/ Ortsjön

Inlägg av vejne »

Klart du måste ha en diesel. :)

Du kan ju inte förstöra en merca med volvo motor :wink:
Golf 1 GTI Turbo
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

vejne skrev:Klart du måste ha en diesel. :)

Du kan ju inte förstöra en merca med volvo motor :wink:
Watch me do it :twisted:
Användarvisningsbild
patrask
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: ons dec 24, 2008 4:13 pm
Ort: Sibbhult

Inlägg av patrask »

Kul projekt! :thumbright: Fassan har me en 220seb fenmerca i gömmorna, riktigt stiliga bilar. Klart att det skall ner volvo turbo i den :hihi:
Riktigt fräckt, Lycka till :thumbright:
Robin Persson
10.49 - 223 kmh
Herrejösses!
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

patrask skrev:Kul projekt! :thumbright: Fassan har me en 220seb fenmerca i gömmorna, riktigt stiliga bilar. Klart att det skall ner volvo turbo i den :hihi:
Riktigt fräckt, Lycka till :thumbright:
tackar ! :D

ska lära mej trimma diesel först , inget jag gjort innan så ska bli kul o greja lite med det i vínter.

vad händer med eran anglia i vinter då ?
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

v

Inlägg av johan johansson »

det där måste vara polarens gammla han tänkt att ha en nyare 24v disel i denmen ruttnade ur efter att den första motorn rasade.
isf är det en chrysler axel från en valle eller dart.

har ni köpt bilen i västerås?

du kan ju inte åka b21a i denna vagn.¨

det är båt lack på den så den e slitstark som fasen
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

bilen är köpt i upplandväsby och ägaren bodde i kalix. så det är nog inte samma bil du tänker på.

jo volvo power e fint dä. lägger inte ut pengar på en annan motor när vi har en som är färdig :banana:
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)

Inlägg av Tobias Lindqvist »

såg bilen idag utanför skopunkten i birsta :D
ser bra ut :thumbright:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
Skriv svar