Sida 3 av 40

Postat: fre nov 27, 2009 10:22 am
av therealpinto
Det finns inga regler om inre ljudnivå men ska man använda bilen har jag lärt mig att det är bra att tänka lite på sånt. Men som sagt, så länge motor och diff/låda sitter gummiupphängt så lirar det nog.

/Gustaf

Postat: fre nov 27, 2009 10:08 pm
av Mattias Jonsson
Tack för svaret Gustaf. Jag är inte ute efter några genvägar, men är inte heller ute efter komfort om du förstår mig. Man måste kanske välja stil på ett sånt här bygge. :wink:

Helgens rostlagning

Postat: sön nov 29, 2009 4:01 pm
av Mattias Jonsson
Har bytt plåt större delen av helgen. Höger sida är nu i stort sett klar. Jag är faktiskt riktigt nöjd.
Bild
Det här är tydligen ett standardställe för rost på Dauphine.

Bild
Ok, det ser ut som att jag lagt en plåtbit utanpå, men det är svetsat kantikant, jag lovar.
Jag valde att ta bort den utstående falsen efter moget övervägande. Inte för att spara tid men jag ser inte nyttan med den, mer än på fabriken. Mellan skärm och kaross har jag tänkt använda en gummilist A lá folkabubbla.

Bild
Nästa ställe.

Bild
blev så här...

Bild
...och så här.

Bild
Till bakstammens sidostycke fick jag användning av min krymp o sträck från verktygsboden. Försök göra en sån här utan krymp o sträck :? .

Bild
Jag fick jobba mycket med att få samma profil på bakstammen som på bakskärmen, lätt att göra bort sig på annars.

Bild
Jag helsvetsar alla skarvar och insidan kommer nog bli rätt snygg också, när man får slipa lite.
Jag ska tennspackla alla skarvar när svetsningen är klar, och då är det viktigt att man inte har porer från insidan där fukt kan krypa in mellan tennet och plåten.

Postat: sön nov 29, 2009 5:32 pm
av A.Jönsson
Ska motorn monteras tvärställd ?

Så lätt som den bilen blir kan man använda grejor som normalt inte håller.

Postat: sön nov 29, 2009 5:55 pm
av Mattias Jonsson
Motorn ska monteras längsgående. Jag har läst o hört på flera ställen att audis växellådor från A4 o A6 ska vara riktigt hållbara. Jag hoppas att det stämmer. Jag kommer skruva fast motorbalken för att ganska enkelt kunna ta bort drivpaketet från bilen :wink: , något kommer ju gå sönder :lol:

Postat: mån nov 30, 2009 11:33 am
av A.Jönsson
Får man platts framför motorn när den blivit installerad ? :hihi:
Någon direkt kupévärme behövs troligtvis inte.

Bra möjligheter för att bygga ett fint plenum och grenrör i allafall !
Udda och roligt bygge.


Bara för att det är en Renault skulle man ha använt Renaults 3 liters V6 i en mittmotorinstallation + ett par aggregat.
Hade blivit lite fräckt..

Postat: lör dec 05, 2009 10:10 pm
av Mattias Jonsson
Äntligen helg ! En date med fröken Dauphine i garaget.

Bild
Höger framskärm behöver nåt att hänga i. Visserligen bara lite brunt, men varför fuska nu.

Bild
Så här blev det.

Bild
... och så här.

Bild
Bild
Bild
bilbyggarhobbyn förtjänar mer respekt, eller hur ? :hihi:

Postat: sön dec 06, 2009 12:31 pm
av Cpt Tuttle
Du ska inte taksänka den? Den såg lite för rymlig ut på bilderna... :twisted:

Förresten ett riktigt fränt bygge, mer sånt här åt folket! :hihi:

Postat: sön dec 13, 2009 8:53 pm
av Mattias Jonsson
...

Postat: tis dec 15, 2009 7:42 am
av readytorace
fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubben :) mvh morgan

Postat: tis dec 15, 2009 10:04 pm
av Mattias Jonsson
readytorace skrev:fränt bygge och grymt skönt med nån som kan känna glädje med att laga rost och se nått bra med det som att passa in dörrar med mera ni är inte så många i den klubben :) mvh morgan
Jag har laddat i 10 år eller nåt genom att jobba med andras bilar. Ekonomin och en halvskaplig endurokarriär krävde det, men önskan har alltid funnits att få göra något riktigt nörd-ordentligt. :shock:

DÄRFÖR är det just nu roligt att laga rost, men det går nog över :lol:

Postat: ons dec 16, 2009 6:09 am
av readytorace
hehe hoppas man får se skapelsen nångång live du verkar då vara en hård prick.själv provar jag och bygga en bmw e36 coupe driftingbil men törs ej göra en projkettråd på detta forum om den vill ej bli mobbad :D

Postat: ons dec 16, 2009 11:02 pm
av Mattias Jonsson
Det är klart du ska skapa en tråd. Det ger ju bränsle åt oss alla i vintermörkret :thumbright: . dessutom får man ju en massa bra tips på vägen.

Postat: lör dec 19, 2009 9:44 pm
av Mattias Jonsson
...

Postat: lör dec 19, 2009 9:53 pm
av Mattias Jonsson
Ett par frågor till dom erfarna.
1. Jag har inte gjort några nya fästhål för skärmarna, för jag tänker använda popnuts/mutternit. Jag har sett aluminium och rostfritt tror jag.
Goda dåliga erfarenheter av sådana ?

2. Jag ska så småningom börja malla upp nya länkarmar fram. Även om jag har en del tankar om hur det ska se ut så kommer jag prova mig fram med prototyper för att få bra geometri, sedan använda dom som förlaga till "riktiga" länkarmar.
Jag vill gärna ha varningar, tips, bilder när det gäller att bygga länkarmar till parallellogram-framvagn med dubbla A-armar.
OBSERVERA att jag inte behöver lektion 1A, eftersom jag gjort många hjulinställningar i mina dar. Dessutom har jag läst SFRO-handboken några gånger vid det här laget.
Tack på förhand.