-

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)

Inlägg av Erland Cox »

Om man kör på rullar med hjulen så är drivlineförlusten exponentiell mot hjulhastigheten.
Den största förlusten är mellan hjulen och rullarna.
Om man bromsar samma bil med 3.54 respektive 5.38 i bakaxelutväxling på 4:ans växel med 1:1 så får
bilen med 3.54:1 betydligt större förluster i bänken än bilen med 5.38:1 beroende på hjulhastigheten.
Jag trodde att min bakaxel gick trögt när mina förluster var större än rallybilarnas men när vi bromsade polarens M3:a ramlade polletten ner.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Toppe, det ska jag be grabben titta på imorgon när han kommer.
Siffrorna är för små för mina gamla ögon.

Erland
toppe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av toppe »

det stämmer..har 3.07 diff och vi körde på 4:an alltså 1:1....varvtalet har ingen betydelse utan det som påverkar är hastigheten. drivlineförlusten här på pappret är alltså i friläge och bänken mäter hur mycket rullarna bromsas av drivlinan...som på lappen syns är vi uppe i 262 km/h vilket gav ca 70nm förlust vid topphastighet, ca 50nm vid maxvrid. detta är ju dock när drivlinan snurras fel väg så vad det stämmer vet jag inte..
Med detta mätsätt får man ju inte uppmätt förlusten kontra belastning men ger väl en fingervisning. Med ena fälgen lite skev skakade hela golvet :D

fick laddat upp bilden med bättre kvalité
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=43326&size=full
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Skriv svar