Sida 3 av 3
Postat: ons feb 20, 2013 6:06 pm
av Big Al
-
Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)
Postat: ons feb 20, 2013 7:47 pm
av Erland Cox
Om man kör på rullar med hjulen så är drivlineförlusten exponentiell mot hjulhastigheten.
Den största förlusten är mellan hjulen och rullarna.
Om man bromsar samma bil med 3.54 respektive 5.38 i bakaxelutväxling på 4:ans växel med 1:1 så får
bilen med 3.54:1 betydligt större förluster i bänken än bilen med 5.38:1 beroende på hjulhastigheten.
Jag trodde att min bakaxel gick trögt när mina förluster var större än rallybilarnas men när vi bromsade polarens M3:a ramlade polletten ner.
Erland
Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)
Postat: ons feb 20, 2013 7:50 pm
av Erland Cox
Toppe, det ska jag be grabben titta på imorgon när han kommer.
Siffrorna är för små för mina gamla ögon.
Erland
Re: Räkna på effektivitet (turbomotor)
Postat: tor feb 21, 2013 12:25 am
av toppe
det stämmer..har 3.07 diff och vi körde på 4:an alltså 1:1....varvtalet har ingen betydelse utan det som påverkar är hastigheten. drivlineförlusten här på pappret är alltså i friläge och bänken mäter hur mycket rullarna bromsas av drivlinan...som på lappen syns är vi uppe i 262 km/h vilket gav ca 70nm förlust vid topphastighet, ca 50nm vid maxvrid. detta är ju dock när drivlinan snurras fel väg så vad det stämmer vet jag inte..
Med detta mätsätt får man ju inte uppmätt förlusten kontra belastning men ger väl en fingervisning. Med ena fälgen lite skev skakade hela golvet
fick laddat upp bilden med bättre kvalité
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=43326&size=full