Sida 3 av 6
Postat: tor nov 18, 2010 5:27 pm
av larsat
Kul projekt det där!
Men känns ju som enklare att bara sätta en svart räfflad takplåt på väggen o fästa svartmålade kopparrör ett i varje vågdal o sen dra in ett rör i varje ände in i genom väggen o ha cirkulationspump, kylare o fläkt inne o en termostat som slår på/av.
Bäst är nog att placera detta vertikalt på en vägg annars kan man lägga en lång slinga på taket om man vill men kommer det då snö så täcker det ju rören.
Är det någon vits annat som skydd att ha glas/plast framför rören som att luften om det är hyffsat tätt blir varmare innanför eller något sådant?
Någon som vet någon lämplig elektrisk ställbar termostat, hellst 230V där man kan sätta en givare innuti vattenrören någonstans för att starta cirkulation om vattentermperaturen utomhus överstiger +10grader t.ex. vilket vattnet borde bli relativt snabbt i solljus?
Tips mottages gärna.
Postat: tor nov 18, 2010 6:52 pm
av Statsanställd
Ja utan att ha några belägg för vad jag skriver så tror jag att plexit hjälper till att bevara värmen i rören. Tunn aluminium är snabb att värma upp och borde lika snabbt kylas av? Kan man få lite "lä" från vind så vinner man nog en del. Det är definitivt ett bra skydd för de tunna burkarna.
Det finns ju mängder med information om solfångare ute på nätet, mycket som kan byggas till fritidshus eller dyl och drivas av solcell och 12 volts fläkt/pump.
Det är väl mina stora tummar som ställer till största problemen, svårt att greppa verktyg. Det och den permafrost man bor i, sol saknas större delen av året.
Postat: tor nov 18, 2010 9:56 pm
av larsat
Detta blev lite OT men håller med dig om att plexi borde skydda mot vind.
Man är ju nyfiken på hur mycket värme som kommer från själva plåten eller som går direkt i rören, för man får ju plats med dubbla rör i varje dal om man bygger som jag skrev ovan, då kan man få plats med 20 rör per breddmeter o längden väljer man ju själv, det går att få tag i 1,5x0,75mm plexiglas på K-rauta för 280kr/m^2. Man kanske skulle ha räfflorna horisontellt ändå så får man ändarna utåt o isolering i sidorna. Borde gå att få det hyffsat fukttätt.
Man borde kunna fästa kopparrören i plåten med vanliga buntband, då ligger nog största delen av rören mot plåten, sedan kan man skruva plexiglaset direkt i plåtnockarna o täppa igen ändarna med vanlig skumisolering för räfflad plåt med hål för rören o tätningsgummilist uppåt mot fukt.
Skulle vara kul bara bygga en liten testanläggning bara för att mäta upp vattentempen, sålänge den överstiger 10 grader äre ju bara köra runt den i garaget så ger den ju alltid något.
Man skulle iaf få ca 22 meter rör på 1,1 kvadrat, det blir ungefär 1,1 liter vatten.
Enligt vad jag hittat på nätet åtgår 1kWh för att höja värmen på 900 liter vatten 1 grad.
Det borde innebära att 1kWh kan höja 100 liter vatten 9 grader.
Så om man har 100 liter vatten som värms 9 grader ute o sjunker 9 grader inne i en timme borde man få ut 1kWh?
Eftersom man bara har 1 liter vatten i solfångaren i taget så kan man nog räkna med väldigt litet temperaturskillnad inne/ute, om man har 10 grader inne genom luftvärmepump och startar cirkulationspumpen när vattentempen ute är 13 grader och den sjunker till 12 grader inomhus, och detta fortgår i en timme o vattencirkulationen är 900 liter/h borde man få ut 1kWh? *förvirrad*

Postat: fre nov 19, 2010 6:02 am
av smidy
om du bara vill prova solvärme utan att jobba mycket och jaga verkningsgrad så har jag ett lindrigt recept. mrtl: 2st (en enkelradig) vattenburna radiatorer, ett fönster med karm, lite rör och färg, lite isolering. den enkelradiga radiatorn bör ha rum i fönstret. måla enkelradiga radiatorn mattsvart, isolera baksidan på fönstret lägg i svarta radiatorn, utedelen klar! häng upp skiten på söder vägg och koppla i hop med inne radiatorn(som du hänger på insidan av väggen dårå), sätt någon form av expansionskärl i kretsen, fyll upp med glykol och lufta NJUT av dit verk och känn vilken miljövän du är

Postat: fre nov 19, 2010 10:48 am
av Sleeper_86
smidy skrev:om du bara vill prova solvärme utan att jobba mycket och jaga verkningsgrad så har jag ett lindrigt recept. mrtl: 2st (en enkelradig) vattenburna radiatorer, ett fönster med karm, lite rör och färg, lite isolering. den enkelradiga radiatorn bör ha rum i fönstret. måla enkelradiga radiatorn mattsvart, isolera baksidan på fönstret lägg i svarta radiatorn, utedelen klar! häng upp skiten på söder vägg och koppla i hop med inne radiatorn(som du hänger på insidan av väggen dårå), sätt någon form av expansionskärl i kretsen, fyll upp med glykol och lufta NJUT av dit verk och känn vilken miljövän du är

Har en bekant som kör samma typ på ett växthus, kör dok in värmen til en 200L tunna som ackumulatortank. Funkar fint, skördar tomater och dylikt någon månad tidigare jämfört mot innan...
Postat: fre nov 19, 2010 12:09 pm
av larsat
Kör ni självcirkulation i det systemet eller med cirkulationspump oxå?
Låter rätt enkelt, men jag antar att lösningen jag skrev är ungefär lika effektiv som ett element, men man ska alltså isolera bakom elementet som i sin tur ligger precis innanför glaset?
Isåfall kanske man ska ha isolering bakom plåten oxå, blir väll till att bygga i allt i en trälåda isf..
Fördelen med cirkulationspump, kylare & fläkt som är termostatstyrt är ju att man får ut värmen snabbt när solen väl ligger på o värmer, när termostaten är avslagen får man antagligen ändå lite självcirkulation, det beror väll på om det kan cirkulera genom pumpen när det står still, det vet jag inte?
Man vill ju inte ha omvänd cirkulation så man värmer upp utomhus när det är riktigt kallt, då tjänar man nog ingenting i slutändan

Man kanske till o med ska sätta en backventil på ena sidan så man är helt säker på att vattnet står still när solen inte ligger på.
Postat: fre nov 19, 2010 1:58 pm
av smidy
går med självcirkulation. du kan ju byta ut radiatorn inne mot en kylare med fläkt. sätter du kylaren högre än utedelen så finns inte risken att värma ute. om du kör med fläkt och kylare så kan du termostatstyra fläkten, gärna med en justerbar termostat så du kan trimma in när det är bäst att starta fläkten(dvs när det finns värme att ta av), skulle tro det är vid lägre temp än man tror för att få upp verkningsgraden. glas och isolering är a & o om det ska bli någon värme. försök få radiatorn i utedelen ganska nära glaset, men inte för nära för då spricker det och fyll bakåt med isolering, detta för att få så liten luftvolym som möjligt i "lådan". om du får problem med kondens på glaset så knatar du in på lokala elektronikkedjan och ber dom ta vara på "saltpåsarna" som kommer med i embalaget till elektronik, fungerar som "torrbollar" fint och gratis och tillgången nästan oändlig

bara att byta när det börjar kondensa

Postat: sön nov 21, 2010 7:11 am
av larsat
Ok, ett annat tips ang torrboll & väldigt OT, man tar en vanlig hink i sätter i ett durkslag (finns en modell på ikea som passar perfekt bl.a.) sedan köper man vanligt vägsalt på granngården/odal o häller i nån liter i durkslaget, det ska vara en viss sorts salt minns inte vilket grundämne men det var den modellen dom hade när jag köpte iaf.
Efter ett tag blir det ganska mycket vatten, ett par liter kan det bli i hinken.
Har för mig 25 kilo salt kostade runt 100 spänn, lite billigare än att köpa just "torrbollar" o perfekt till stora garage m.m.
Till slut blir saltet till en mindre kokka o börjar mögla då brukar det vara dags att byta
Ang. solfångaren, om man har plexiglas istället för vanligt glas kanske det inte är nån större risk att det spricker eller?
Tror du ett vanligt plant element är bättre än en svart plåt fyllt med kopparrör? det blir ju ganska stor yta mot vattnet i ett element, frågan är om dom överför värme fort, dom är ju ganska tjocka men det kanske finns fördelar med det oxå när det väl blivit varmt.
Var hittar man en termostat där man kan ha termometer utomhus i vattenröret o kabel imellan?
Att ha solceller för att driva fläkt osv blir nog för dyrt, men jag har ju tillgång till el så det är inga problem med 230V.
Postat: tis nov 23, 2010 9:41 am
av smidy
plexi fungerar säkert, men enligt "handboken" så ska man ha järnfritt glas, men ska man följa alla rekomendationer så blir det så dyrt att det aldrig blir av, så bygg av vad du har, blir effeken för liten så är det ju bara att bygga en till eller en större utedel för småpengar. termostat köper du en anliggningstermostat, kanske jula etc eller lokala vvsfirman så slipper du läckande genomföringar eller krångla till det med dykrör. termostaten skulle jag sätta inne precis vid inloppet till kylaren, mindre kabeldragning också startar fläkten när kylaren är varm istf när absorbatorn är varm, lär säkert vara en liten fördröjning innan självcirkulationen kommer igång. blir det långa rör så gå upp i dimension och tänk på att dom måste stiga hela vägen om dom blir långa åsså som vanligt med självcirkulation, välfyllt och väl luftat så fungerar det fint.
Postat: tis nov 23, 2010 10:25 am
av larsat
Får forska mer i det där senare känner jag..
Tillbaka till luftvärmepumparna kanske

Räknade lite häromdagen, om man jämför Julas Coolix pump med en av bättre märke typ Panasonic, Mitsubishi, Daikin, så har dom ett COP värde vid +7grader på ca 3,5 respektive 4,5kW
Detta innebär ju att ca halva året 150 dygn = 3600 timmar har man en merförbrukning på iaf 250Watt med en sämre pump om man räknar med att det åtgår 1kWh o pumpen drar 1/4del av detta.
Det motsvarar ungefär en tusenlapp om året, vilket innebär att har man pumpen mer än 10 år tjänar man igen en dyrare variant, bara på dom 5 åren man har garanti (visserligen har Julas pumpar 3års garanti, vad Cheapy har vet jag inte) så har man tjänat igen 5000kr.
Ska man anlita en firma att installera en lågprispump kanske totalkostnaden blir 10 tusen, jämfört med 15-20 tusen för en "bra" pump. I det fallet skiljer det alltså 5-10 tusen beroende på vad man köper.
Installerar man själv lågprispumpen jämfört med att få en bättre installerad kanske det skiljer 10-15 tusen, men som mest 15 tusen vilket man har tjänat igen på 15 år förutsatt att pumpen fungerar felfritt så länge.
Sedan kan man ju räkna med att man kanske tjänar ännu mer när det är -10 eller kallare ute, så man kan nog halvera återbetalningstiden på en dyrare pump.
Då ser jag enda fördelen med en lågprispump vara det låga inköpspriset.
Därmed kommer jag nog satsa på en Mitsubishi eller Daikin som jag känner just nu, Bosch är även intressant, den dagen det är aktuellt får man ta in offerter.
Postat: tis nov 23, 2010 1:11 pm
av Tegheim
Det enda som är intressant är hur många kW man behöver för att värma 1kubik luft.
I mitt fall har jag ca 350kubikmeter luft. Jag behöver omkring 4.2kW för att hålla det 15-16grd varmt.
Luftvärmepumper ger mest kW per inmatad kW.
En byggfläkt ger 1:1 (till och med mindre eftersom du ska mata en söt liten fläkt med ström oxå)
Byggfläktar kan aldrig bli billigare i drift än en luft/luft. MEN, en luft luft kostar att köpa, den har nackdelar såsom snabb uppvärming.
Den har dock fördelar såsom avfuktning, jämnare värme, mindre oväsen osv osv.
Vi har haft en Fujitsi Nocria 14 i strax över ett år.
Vi har aldrig haft under 14grd i garaget, och vi har förbrukat omkring 9000kWh inkl "hushållsel" (vinkelslip, lysrör osv osv...)
Sedan har vi två byggfläktar på 2kW/styck som går på varsitt termostatstyrt eluttag. Den ena startar på 1200watt när tempen sjunker under 10grd, den andra startar på 2000watt när det sjunker under 5grd.
På så viss får vi aldrig problem med värmen om det blir -25grd ute.
TIPS:
Isolera så ni tycker att ni är nöjda.
Tilläggsisolera ytterligare lite i fönster, portar, dörrar.
Testa byggfläkten, hur mycket kW behöver ni för att hålla den tempen ni vill ha?
SEN kan man leta efter en luftvärmepump som passar behovet.
Starta aldrig en luftvärmepump i ett redan nerkylt garage och tro att dete ska bli varmt inom en vecka. Den använder sig utav grundvärmen för att öka.
Allt över 19grd blir betydligt dyrare än man tror.
osv osv...
Postat: tis nov 23, 2010 1:56 pm
av larsat
Låter vettigt det du skriver, men jag vidhåller fortfarande min teori om att en luftvärmepump som ger 3,5kW vid +7 grader per inmatad kW drar minst 1/4del mer ström i snitt än en pump som ger 4,5kW vid +7 grader per inmatad kW.
Eller som jag skrev, när det är riktigt kallt drar den nog 1/3del eller t.o.m. 1/2 så mycket mer ström eller mer.
Men om man räknar med 250Watt per timme (om man gör av med 1kW per timme o därmed får ut runt 3,5-4,5kW) så blir det ju:
250W x 24h x 150dygn = 900000 = 900kWh per år, det är runt en tusenlapp i kostnad så varför ska man köpa en billig pump, förutom att den är rent billigare i inköpspris, om man räknar med att den håller i 15 år, och man vet i förväg att man tjänar igen MINST 5000 bara på dom 5 första åren när man har garantin, har man tur tjänar man 7500-10000kr och har därmed tjänat igen hela pumpen redan på garantitiden jämfört med en billig pump.
Ingen som håller med mig i mitt resonemang?

Postat: tis nov 23, 2010 2:06 pm
av larsat
Vill även tillägga att det står i Julas information om pumparna, att dom fungerar ner till -15 grader, och då kan man väll räkna med att dom drar 1kW per inmatad kW när det är ännu kallare.
Säg att det är kallare än -15 en i 20 dagar per år i snitt.
Om man då dessutom ska köra en byggfläkt på 1kW för att hålla plusgrader i garaget (det kanske räcker att hålla 5-10 grader när det är så kallt).
Så blir det 1kW x 24h x 20dygn = ca 500 kr bara där.
Medans en Daikinpump som jag kikat på ska fungera ner till -30 grader enligt tillverkaren och då räknar jag med att den ger betydligt mer vid -15 grader än 1kW per inmatad kW för den ger nämligen hela 3,4kW vid -10 per inmatad kW om jag minns rätt.
Jula har ju inte ens någon tabell över vad sina pumpar ger, och det finns tydligen heller inga manualer att ladda ner. Vad jag läst fick man inte ens med några manualer i förpackningen, det låter ju helt sjukt.
Det är ju ungefär som att köpa en byggfläkt för 3-5000 kr som med lite tur sparar hälften av årsuppvärmningskostnaden istället för 1/3-del eller 1/4-del.
Gör man av med 9000kWh/år som du skrev Tegheim, och därmed:
9000 x 4,2 = 37800 (försummat lyse o driftel till maskiner) så blir skillnaden:
37800 / 2 = 18900
37800 / 3 = 12600
37800 / 4 = 9450
Skillnad mellan 1/3del o 1/4 del är alltså över 3000kr/år på ditt garage, vilket borde stämma rätt bra jämfört med om du hade köpt en pump på Cheapy eller Jula, det är 15 tusen bara på 5 år.
Postat: tis nov 23, 2010 2:37 pm
av Tegheim
Jag ska erkänna att jag inte läste alla inlägg innan jag skrev min historia om värmepumpar. Så jag vet inte exakt vad du menade. Men självklart tjänar man snabbt igen ett bättre COP-värde.
I många fall så är inte problemet att värmepumpen inte ger mer än 1:1, utan att dom inte orkar ge värme alls när det blir för kallt. Dom står och småfiser lite, och det funkar dåligt i ett garage.
Man måste även tänka på att i garage så är värmepumpen den ENDA värmekällan när man inte är där. I huset har man kanske några lampor, husdjur, plus att vi allt som oftast rör oss i huset mer, sover där och värmer med oss själva.
Många små saker som ger ofattbara siffror om man orkar räkna på det.
Vi tvekade inte en sekund gällande att köpa en märkes-pump, jämfört med en kopia. Vi installerade även den med hjälp av auktoriserad firma för att få våra 5års garanti. Vid krångel är det aldrig något snack!
Och vi har som sagt 100kvm + 56kvm övervåning på totalt 350kubikmeter luft så det får inte krångla.
Om man har sitt lilla villagarage på 30kvm kan jag förstå varför man chansar på en pump för 4-5k. Det är inte lika jobbigt arbete för pumpen.
Jag vill gärna att diskussionen fortsätter här av eget intresse, men kolla gärna och läs på om olika pumpar på ett annat bra forum:
http://www.varmepumpsforum.com
Postat: tis nov 23, 2010 9:49 pm
av Tegheim
Kollade elmätaren idag.
24kWh/dygn de senaste 2 veckorna. Har legat mellan plus 5 och minus 10grd.
Aktuell elföbrukning när jag var där var 1100watt/h.
15grd varmt, -7 ute...