Elförbrukning luft-luft värmepumpar i era garage?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Elförbrukning luft-luft värmepumpar i era garage?

Inlägg av larsat »

Kommer köra luft-luft värmepump i mitt garage så småningom, förhoppningsvis innan nästa vinter dvs om ett år.
Har inte bestämt modell men det blir troligen en Mitsubishi, Bosch eller nån billig från Cheapy/Jula/dylikt.

Ni som värmde upp era garage förra vintern, vad ligger ni på för effektförbrukning vid olika temperaturer, och vad håller ni för temperatur?

Jag har tänkt hålla runt 15 grader beroende på vad det slukar för energi.

Mina väggar har 150mm isolering o taket blir 200mm+

Skriv gärna vad ni har för pumpar oxå, tjänar man något på att montera dubbla pumpar?

Allmän info kan ju vara till nytta för alla som är intresserade i ämnet så skriv på! MVH
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Elförbrukning luft-luft värmepumpar i era garage?

Inlägg av MotorKnyttet »

Det är jag också intresserad av att få lite inputs om.

Mvh// Tobbe P
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

tänkte bara flika in o säga att jag sett ett företag som säljer sådan kompletta agregat av märket bosch för 10 k nu ! vid intresse kan jag kolla upp vilket företag det var då blaskan ligger på jobb.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad jag förstått så är det bosch som gör IVT's pumpar, jag har oxå sett några bosch i verkligheten, deras uteaggregat är väldigt stora o klumpiga kan man tycka, o dom väsnas rätt mycke, dock inga problem för min del sålänge dom är jävligt bra..

annars är jag lite skeptisk till bosch prylar, när det gäller tändstift bl.a. :hihi:

ska även inflika vilket jag glömde, att mitt garage är på ca 100 kvadrat eller 300 kubik ca
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

MEN :!: :evil: kom igen då..

Alla ni som har luftvärmepumpar skiter i vad det står på elräkningen eller? :roll:
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Vi körde förra och förrförra året på en Fujitsu Siemens.

Tills jag insåg att
1. Det tar 10-15min innan den börjar värma fr.om att man öppnat garagedörrarna och släppt ut 80% av all värme i -15-30*c
2. Utan Luftvärmepump och med en Byggfläkt från Jula (2000w 3-fas) så blir det varmare fortare & billigare. Luftvärmepumpen e specad till 6000w.
3. Sen luftvärmepumpen gick sönder (p.ga kyla!) så har den inte lagats sen februari, elräkningar låg då på ca 6500:- i Januari och jag har snittat 700:- hela sommaren och kommer att hamna på ca 2500-3000:- i vinter med byggfläkt.

Kör element också i kontoret men det är ju själva lokalens uppvärmning som drar mest.
Ca 18-20*c i lokalerna vill jag hålla.
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej, kul med nått svar äntligen!
jag kan tänka mig att den inte orkar värma upp speciellt snabbt om man sänkt temperaturen genom att öppna portarna, jag kommer nog själv köra med en byggfläkt för att få upp värme snabbt i de få fallen jag ska in & ut med bil mitt i vintern.
det lär ju räcka att köra en byggfläkt en halvtimme så det kostar ju nästan ingenting bara för att höja temperaturen snabbt.

däremot när det gäller att hålla grundvärme, dvs 10-15 grader hela vintern, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara dyrare med luftvärmepump än med direktverkande element? har du då konvektor el-element med inbyggd fläkt?

om man på våren när det är 10-15 grader ute, stänger av luftvärmepumpen och låter den vara avstängd tills på hösten då det börjar bli kallare än 15 grader igen, är det något som skadar luftvärmepumpen att den står avstängd ett halvår om året? :roll:

om man inte räknar med att luftvärmepumpen ska göra hela jobbet kanske man kan satsa på en så billig som möjligt från cheapy/jula?
nackdelen med dom vad jag sett är väll att de inte pallar att värma när det är kallare än -15?

MVH
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Jag installerade 2 st 5,4 kW pumpar (Sverigepumpen med 8/10 graders underhållsläge) i garaget ifjol och elräkningen var ungefär lika mycket som året innan när jag körde med direktverkande el. Dock så var det i snitt ca 10 grader varmare i garaget. Körde med direktverkande el innan och det räckte absolut inte till för att hålla varmt, tror inte jag vill veta vad det hade kostat att hålla samma temp med direktverkande el. Garaget är ca 350 kvm + källare.

Trots att det inte blev så mycket billigare så är jag ändå rätt nöjd. 0 gradigt eller 10 gradigt det är en jävla skillnad att vara i. Och får man det för samma pengar så är det ju bara se glad ut.

Men tro inte att man snabbt kan värma upp lokalen med en värmepump och inte heller på ett par timmar, eller ja det beror ju på hur stor lokal man har också.
En sak som många inte inser när det gäller värme är att det inte är luften man vill värma upp utan det är all skrot man har i garaget. T.ex en bil i garaget är i princip en järnklump på ca 1500 kg. Hur länge tror du det tar att värma upp en 1500 kg järnklump till 20 grader när den är 0 gradigt från början? Det hinner man inte med på några timmar.. Så länge bilen är kallare än 20 grader så kommer den kyla ner luften i rummet reält.
Samma funkar ju även åt andra hållet, är bilen 20 grader och du öppnar porten i en kvart när det är 0 gradigt ute, det påverkar knappast bilens temperatur så mycket. Är bara grejerna i garaget varma så kan man öppna porterna så mycket man vill, så fort man stänger dom så är värmen snart tillbaka för att allt man har i garaget fortfarende är varm.
Min åsikt är att underhållsvärme är ett krav för att få en skön klimat i garaget och det är ju värmepumpar perfekt till.

Jag har inte haft på mina pumpar på hela sommaren och dom fungerade då bra nu när man slog igång dom igen för nån vecka sen.
Skulle inte köpa några billiga pumpar av 3 anledningar.. Dom är mest troligt inte lika effektiva som kvalitetspumpar så det går åt mera ström, dom klarar inte av lika mycket kallgrader så när när man behöver dom som mest så är dom helt värdelösa, och så är det det där med garanti också. Mao så tror jag att det funkar sämre och blir dyrare i slutändan.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vettiga åsikter!
men det vore intressant om du skrev hur mycket elförbrukning du har per månad ungefär oxå :)
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Vettefan om man törs skriva det ;) Men ca 25k per år och största delen av det går då såklart åt under dom kallaste månaderna. Men det här är då inkl all övrig el också, bara belysning när man är där är väl uppskattningsvis ca 5-6 kW när man slår igång alla lysrör.
Ibland önskar man sig ett lite mindre ställe faktiskt :roll:
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

det där med "riktiga kvalitetsmärken" och "billiga skräpgrejer" tror jag inte ett skit på
morsan har en panasonic för 18 000 och brorsan har en för 3000 från ö&b
morsans strular redan vid minus 10 medans brorsans inte gav upp förräns vid 17 minus förra vintern
morsans har även nån form av lagring i innerdelen gått sönder som faktiskt kostade nästan hälften av nypriset av den billigare att få bytt - dvs 1500 spänn - medans den billiga är lika tyst och felfri som när den var ny

kineserna tillverkar allting som sitter i dom sk "riktiga" pumparna
så varför skulle inte en billig vara precis lika bra
priskillnaden på dom båda pumparna är 15000 spänn
den dyrare ska dra bra mycket mindre ström än den billigare innan det ska börja löna sig
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Så som jag fick det förklarat så är dom dyrare pumpar anpassade efter det svenska klimatet genom att ersätta en massa prylar mot värre saker.
Har ju svårt att tro att en pump som kostar 3000 funkar lika bra eller bättre än en som kostar 18000.. Om det verkligen var så för alla så skulle dom ju inte sälja ett enda exemplar av den dyrare varianten. Och det är nog betydligt lättare att sälja en 3000 kr pump än en 18000 kr en så jag tror inte det bara är påhitt att det är en stor skillnad mellan dom.
Nu bor ju jag i en riktig kallhåla uppe i norrbotten, så det funkar nog säkert bättre lite längre ner i landet där inte medeltempen är 30 minus vissa veckor.

Mina pumpar gav f.ö fortfarende varm luft när det var 30 minus ute :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

stefan jonsson fd cab skrev: kineserna tillverkar allting som sitter i dom sk "riktiga" pumparna
så varför skulle inte en billig vara precis lika bra
priskillnaden på dom båda pumparna är 15000 spänn
den dyrare ska dra bra mycket mindre ström än den billigare innan det ska börja löna sig
Håller med, iallafall så långt som att mycket är kinaproducerat och att det inte spelar någon roll om pressen står i kina eller motala, det går att tillverka med samma toleranser och kvalite ändå, det handlar ju bara om specifikationer. Dock så ställer garanterat t.ex Panasonic högre kvalitetskrav på de grejer de säljer än Ching Chong elpryslimport.
Om en produkt kostar 20´000:- och den andra 2000:- och man antar att vinstmarginalen är ungefär samma på bägge, vilken har då rimligtvis högst kvalite (dyrast iaf) på sina komponenter?

Sen är det ju lite väl litet statistiskt underlag med en enhet av varje.. Finns alltid måndagsexemplar och även "riktiga" prylar kan gå sönder. Men risken att få reklamera 5-6 enheter innan man får en som faktiskt fungerar som den ska är klart mycket mindre om man väljer kvalite.

Man kan ju även lätt konstatera att vi i västvärlden (i sverige i synnerhet) gräver vår egen grav med att köpa lågkvalitativa saker producerade i låglöneländer istället för inhemska "dyra" produkter. I förlängningen har vi inga jobb att gå till om inget produceras här på hemmaplan..

Väldigt off topic blev det
:roll:

Spelar väl fö ingen egentlig roll om du kör upp värme på 30 min eller 3h, energiåtgången för att värma blir tämligen lika.
Om det är kallt ute bör man med fördel se till att ha motorn väl varmkörd när man kör in bilen så har man iaf något hundratal kilo varm metall som kompenserar lite för övriga karossens nedkylning :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

det hela har med cop värdet på värmepumpen o göra
en värme pump e bara effektiv ner til ca 7-8 minus sen börjar cop kurvan dala
den kanske drar 1Kw vid minus 5 o du får ut 5kw i värme effekt men vid minus 10 drar den 3kw o du får ut 5kw wid minus 15 drar den 5 kw o du får ut 5 kw m a o det e inte längre en besparing o ha skiten gå

Sen läggger återfärsäljarna på rättsåbra med pengar när dom kränger sina "sverigeanpassade" grejor
Jag köpte en panasonic "sverigepumpen för inköpspris via en polare,gav 10 lock o instalera den själv,kosta mig 1500 spänn i material o vaccumsugning

Återförsäljarna skulle ha 19 000 för samma pump med instalation

//Bjäle
Bild
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Pannasonic har tidigare haft problem med sina lager till inne delen men det är löst nu med keramiska lager.

Tyvärr finns det måndags ex på även dyra pumpar men dom är iaf klart mycket bättre än billiga kines pumpar.

Kines pumparna har i regel mycket sämre COP värde och vid 10 minus drar de nästan lika mycket ström som dom ger effekt. dessutom har dom oftast bara 1 eller 2 års garanti medans tex pannasonic har 2 eller 5 år och många andra märken har 5 års helgaranti.

IVT har tyvärr ingen garanti alls utan man får köpa en 10års trygghetsförsäkring. vilket gör att om pumpen går sönder så får man betala självrisk.

COP värdet är viktigt men stirra er inte blinda på det då det mäts vid +7 graders utetemp. Kolla istället vad den lämnar för effekt och vad den lämnar vid -grader.

Mitsubishis FD modeller klarare ner till -30 grader och lämnar nästan 4KW vid -15 grader om jag inte mins fel.
Skriv svar