Sida 3 av 15

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: mån okt 10, 2011 3:24 pm
av Daniel Bjälevik
Är det CrMo? står bara stål?

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: mån okt 10, 2011 9:45 pm
av Renegade
annars så har ju http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons okt 19, 2011 8:26 pm
av jakobsen86
Rigtig snyg motor :) Men også rigtig surt den 2.5L Vev inte passede i din block :( Hvad hjælper det med stress pladen som du har lavet ?

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: tor okt 20, 2011 8:49 am
av Daniel Bjälevik
Ja det e lite surt med veven men det löser sig förhoppningsvis
Stressplattan simlulerar en monterad topp när man borrar blocket så cylindrarna blir helt runda,man monterar ramlageröverfallen som momentdras och vatten pump oxå när man borrar så blir cylindrarna helt runda när allt e monterat

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons nov 30, 2011 3:29 pm
av Daniel Bjälevik
Så nu e det dags för en liten update igen, har aldeles för lite tid o motivationen är inte på topp då det strulade med veven
Men nu har jag fått tag i en nyare marinvev som borde dyka upp närsom :thumbright: genast återfinner sig lusten o skruva :hihi:

Har iaf små pysslat lite, toppen är färdigfixad med två nya ventiler och nya CrMo reatiners Från Thommy Luhr

Bild

Bild

Färdigihopplocklad, bara bulta på sen


Bild

Bild


Har knåpat lite med att borra om delningen på ett rattnav så det skulle passa den nya ratten jag köpte, fått många komentarer om att ratten jag har e ful och med hur jag har tänkt mig ändra inne i bilen kommer den nya ratten passa som en smäck,

Bild

Rattnavet är till en Luisi ratt, trodde i min enfald det var samma som dom andra vanliga rattarna typ momo osv men det visade sig skilja litegrann, tillräckligt för det inte skulle passa :doh:

Men det var snabbt fixat med borrmaskin och gängtapp

Bild

Bild

Har även börjat på lite med spakstället till nya vxl lådan men det e mest provisoriskt änsålänge


Bild

Passade på att bogsera upp bilen till garaget för ett par helger sen,tänkte innan snön kommer....10+ grader just nu :shock:


Bild

Tomt utan maskin i

Ny kylare vart inhandlad oxå för svärfar lyckades elda upp min gamla ihop med sin isbil förra vintern :angryfire:
Är till nån amerikanskbil,går precis ner mellan rambenen men är dubbelt så tjock och ganska mycket högre än en vanlig volvo kylare

Bild

Var allt för nu, väntar på marinveven ska dyka upp så kan man gå vidare med motorn

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons nov 30, 2011 4:19 pm
av larsat
Bra, jobba på!! :D

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons nov 30, 2011 6:52 pm
av Lifh
Riktigt nice, kommer följa denna fina bil.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons nov 30, 2011 7:28 pm
av Painlake Racing
Fin bottendel :thumbright: Med anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: ons nov 30, 2011 8:11 pm
av Finnsebbe
Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: tor dec 01, 2011 2:18 pm
av Daniel Bjälevik
PBM Racing skrev:Fin bottendel :thumbright: Med anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.
Antar att du syftar på avsaknaden av den lilla gropen i avgasventilen? alla ventiler är från KL racing,vet inte varför gropen är försvunnen i den nya avgasventrilen, Men tror du verkligen det gör så stor skillnad?Går ju o sätta den ny aventilen i svarven o göra en likadan grop i om det är så?

Finnsebbe skrev:
Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.
Var inne på att svetsa igen kragen helt och sätta ett rör mitt på kylaren som på en volvo kylare och köra med orginalexpansionskärl istället?

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: tor dec 01, 2011 6:29 pm
av Painlake Racing
Alla cylindrar bör ha samma förutsättningar, därför försöker man få samma volym i alla förbr rummen. Sen hur mycket det gör i verkligheten vet jag inte. Jag har inte heller någon aning om huruvida man kan svarva den utan att den försvagas. Till den fina bottendelen hade jag köpt 6 ventiler till och haft de andra som reserv :)

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: tor dec 01, 2011 6:45 pm
av larsat
Om gropen är 2cm i diameter o 1mm djup i medel, blir det ju 0,314cc om förbränningsrummet sen är ca 55cc motsvarar det mindre än 0,6% volymskillnad tror inte man märker ett skit av det, det skiljer nog mer i volymskillnad mellan de portade förbränningsrummens volym, även om de är uppmätta med vätska..

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: tor dec 01, 2011 8:11 pm
av Painlake Racing
Kan ju vara så att utformningen påverkar hur blandningen förflyttar sig i förbr rummet? Det är detaljarbetet som gör att en motor går bättre än en annan.

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: fre dec 02, 2011 10:08 am
av larsat
Det är självklart en fördel om man är noga, det kanske skiljer på ventilvikt, insugsflöde, avgasflöde, kompression, men det är heller ingen nackdel om Bjäle får igång kärran överhuvudtaget till våren o plockar 500hk så kan vi börna sen än att den blir klar nästa höst o ska stå en vinter till :D
Fyror har inte speciellt jämn gång och det är ju ingen rymdraket.
Skillnaden är antagligen inte värd 3 nya avgasventiler, för jag hade inte svarvat ner en ny ventil, funkar säkert bra som det är.
Har man insug med spjället framtill kan 4e cyl få mindre luft än 1a och detta påverkar nog avgastemperaturen mer som ex. det är svårt att få allt helt optimalt..

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Postat: fre dec 02, 2011 11:00 am
av Painlake Racing
Köper resonemanget :) Har faktiskt inte koll på hur mycket ventiler till volvo kostar. Ibland så förstår jag varför en del kallar turbo för fusk. Man kan ta genvägar och kompensera med ett hekto ladd till ;)