531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Det där med t-kammen vet jag inte, beror ju på hur man kör, klart den drar mer än tex k-kam om du ligger i effektiva området på en K-kam och kör, sen så är ju M-kammen ännu värre!!
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
Jag bor också i västerås så finns den inte kvar kan du alltid höra av dig om min topp. Du kan få ta den för 400kr.
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Dennis Öhman skrev:Det där med t-kammen vet jag inte, beror ju på hur man kör, klart den drar mer än tex k-kam om du ligger i effektiva området på en K-kam och kör, sen så är ju M-kammen ännu värre!!
Hittar du tråden där alla kammar med värden till dessa toppar är samlade? Hittar bara den till B23. Så man får vara med och kika lite på siffrorna bland spekulationerna. :)
Oliven skrev:
Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
Jag bor också i västerås så finns den inte kvar kan du alltid höra av dig om min topp. Du kan få ta den för 400kr.
Såg det, ni som har skrivit ligger i reserv i fall saker och ting försvinner. PM kommer ifall det behövs.

Vilken kam sitter i 116 hk typisk 740-motor, tex vid 88-90 där någon stanns? Eller vilka som har använts rättare sagt?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Casal skrev: Vilken kam sitter i 116 hk typisk 740-motor, tex vid 88-90 där någon stanns? Eller vilka som har använts rättare sagt?
M-kammar satt i b230f av dom årsmodellerna, likvärdig med en blompinne
Dänniz 073-8447664
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Dennis Öhman skrev:
Casal skrev: Vilken kam sitter i 116 hk typisk 740-motor, tex vid 88-90 där någon stanns? Eller vilka som har använts rättare sagt?
M-kammar satt i b230f av dom årsmodellerna, likvärdig med en blompinne
Hehe, men A-kam är la ännu mer blommpinne då? Hur är det med överlapp mellan alla? Eller vad är det som gör en kam mer eller mindre lämpad i en miljömotor?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Nä fan oxå, A-kammen är bättre än M. Tro mej!
Dänniz 073-8447664
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Dennis Öhman skrev:Nä fan oxå, A-kammen är bättre än M. Tro mej!
Hehe, ställde den frågan bara generellt.
Citat:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska man få vridet väldigt långt ned så har M kamaxeln med sina 204 grader/1.27mm och snabbare ramper med 242 grader vid 0.4mm övertaget men frågan om pumpförlusterna blir större med en sån kamaxel så att den lik förbenat går dyrare än en A kam med 222/1.27 och 277/0.4mm?

du måste nog prova för att veta.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vilka pumpförluster? Dom enda pumpförluster man har på cruising är att spjället trottlar och att kolvarna konstant drar undertryck.
Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det där har jag funderat på.
när du har vaccum i cylindern,, eller undertryck.
Då komprimerar man heller inte så mycket som på fullt öppet spjäll.

Så vad är pumpförlust?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Att dra ner kolvarna är negativt arbete. Hade man haft konstant undertryck så hade man fått tillbaka förlusten när kolven går ner när den går upp igen. BMW med valvetronic trottlar med ventilerna och då sugs kolven upp av undertrycket och förlusten återvinns. Trottlar man insuget går det inte.

Erland.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Lurig lösning där med gaspådrag i ventilöppningen. Har länge funderat lite sådär i bakhuvudet varför det skulle vara bättre då man i vilket fall ändå sitter och drar ner kolvarna i undertryck... men nu trillade poletten ner. Härligt :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Det var meningen jag skulle köpa toppen i helgen, men de andra som också skulle åka till västerås fegade ur, så det får bli nästa vecka. (släktträff där jag hittat toppen).
Hittat en A-kam för 400, i närheten, men jag tycker det är något dyrt, han ger inte med sig på priset. Ska vänta att se om jag inte kan hitta någon annan billigare.

Vad ska jag hitta på med toppen i detta sammanhang? Jag har inte läst om 530 då jag inte ägt något sådan, ska kika lite.

Läste den där långa tråden om förbränningsrum, jag vill ju snabba på förbränningshastigheten en hel del. Men det får ju inte bli för mycket squisharea, jag tycker det är lite luddigt mellan gränsen till för mycket så man får förluster och för lite squisharea. Finns det någon procent som kan rekommenderas eller något att räkna på?
Jag ska stämma av motorn på 2700 rpm. 0,9-1 mm Squish gäller väl fortfarande? Men 11:1 i kom blir väl lite väl med denna kammen på 95?
Citat:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

400 för en A kam? Det kan man väl få en hel motor för, eller åtminstonde en topp.

Om äldre toppar funkar (innan 530) har jag nog något ligger. Kan ha någon nyare A kam också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Att dra ner kolvarna är negativt arbete. Hade man haft konstant undertryck så hade man fått tillbaka förlusten när kolven går ner när den går upp igen. BMW med valvetronic trottlar med ventilerna och då sugs kolven upp av undertrycket och förlusten återvinns. Trottlar man insuget går det inte.

Erland.
aha.. men.. jag tror inte grejen ger så stor vinst att det kommer bli nån stor hit.
Det kostar juh att dra runt ett hydraulsystem/luftsystem som styr det där.
samt ett längre undertryck i cylinder(under längre tid) kommer juh ändra kolvringarnas värld att leva i.
Du behöver hårdare 'spänn' på ringarna för att täta så det inte drar upp olja från vevhuset. då kommer det under fullgas trycka väldigt hårt på ringarna, så man sliter ut motorn mycket fortare.(hög friktion)

Obeservera jag skrev TROR... jag vill nämligen också tro att BMW professorerna har koll på det där,,, hyfsat iaf ;)
Skriv svar