531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Jag bor också i västerås så finns den inte kvar kan du alltid höra av dig om min topp. Du kan få ta den för 400kr.Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittar du tråden där alla kammar med värden till dessa toppar är samlade? Hittar bara den till B23. Så man får vara med och kika lite på siffrorna bland spekulationerna.Dennis Öhman skrev:Det där med t-kammen vet jag inte, beror ju på hur man kör, klart den drar mer än tex k-kam om du ligger i effektiva området på en K-kam och kör, sen så är ju M-kammen ännu värre!!

Såg det, ni som har skrivit ligger i reserv i fall saker och ting försvinner. PM kommer ifall det behövs.Oliven skrev:Jag bor också i västerås så finns den inte kvar kan du alltid höra av dig om min topp. Du kan få ta den för 400kr.Jag har hittat en 530:a med A-kam för ett väldigt förmånligt pris, dock i västerås, men ska ändå upp dit den den 27 till 28:e. Värt att vänta till och med. Hoppas den är kvar.
Vilken kam sitter i 116 hk typisk 740-motor, tex vid 88-90 där någon stanns? Eller vilka som har använts rättare sagt?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Hehe, men A-kam är la ännu mer blommpinne då? Hur är det med överlapp mellan alla? Eller vad är det som gör en kam mer eller mindre lämpad i en miljömotor?Dennis Öhman skrev:M-kammar satt i b230f av dom årsmodellerna, likvärdig med en blompinneCasal skrev: Vilken kam sitter i 116 hk typisk 740-motor, tex vid 88-90 där någon stanns? Eller vilka som har använts rättare sagt?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska man få vridet väldigt långt ned så har M kamaxeln med sina 204 grader/1.27mm och snabbare ramper med 242 grader vid 0.4mm övertaget men frågan om pumpförlusterna blir större med en sån kamaxel så att den lik förbenat går dyrare än en A kam med 222/1.27 och 277/0.4mm?
du måste nog prova för att veta.
du måste nog prova för att veta.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Att dra ner kolvarna är negativt arbete. Hade man haft konstant undertryck så hade man fått tillbaka förlusten när kolven går ner när den går upp igen. BMW med valvetronic trottlar med ventilerna och då sugs kolven upp av undertrycket och förlusten återvinns. Trottlar man insuget går det inte.
Erland.
Erland.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Det var meningen jag skulle köpa toppen i helgen, men de andra som också skulle åka till västerås fegade ur, så det får bli nästa vecka. (släktträff där jag hittat toppen).
Hittat en A-kam för 400, i närheten, men jag tycker det är något dyrt, han ger inte med sig på priset. Ska vänta att se om jag inte kan hitta någon annan billigare.
Vad ska jag hitta på med toppen i detta sammanhang? Jag har inte läst om 530 då jag inte ägt något sådan, ska kika lite.
Läste den där långa tråden om förbränningsrum, jag vill ju snabba på förbränningshastigheten en hel del. Men det får ju inte bli för mycket squisharea, jag tycker det är lite luddigt mellan gränsen till för mycket så man får förluster och för lite squisharea. Finns det någon procent som kan rekommenderas eller något att räkna på?
Jag ska stämma av motorn på 2700 rpm. 0,9-1 mm Squish gäller väl fortfarande? Men 11:1 i kom blir väl lite väl med denna kammen på 95?
Hittat en A-kam för 400, i närheten, men jag tycker det är något dyrt, han ger inte med sig på priset. Ska vänta att se om jag inte kan hitta någon annan billigare.
Vad ska jag hitta på med toppen i detta sammanhang? Jag har inte läst om 530 då jag inte ägt något sådan, ska kika lite.
Läste den där långa tråden om förbränningsrum, jag vill ju snabba på förbränningshastigheten en hel del. Men det får ju inte bli för mycket squisharea, jag tycker det är lite luddigt mellan gränsen till för mycket så man får förluster och för lite squisharea. Finns det någon procent som kan rekommenderas eller något att räkna på?
Jag ska stämma av motorn på 2700 rpm. 0,9-1 mm Squish gäller väl fortfarande? Men 11:1 i kom blir väl lite väl med denna kammen på 95?
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
400 för en A kam? Det kan man väl få en hel motor för, eller åtminstonde en topp.
Om äldre toppar funkar (innan 530) har jag nog något ligger. Kan ha någon nyare A kam också.
Om äldre toppar funkar (innan 530) har jag nog något ligger. Kan ha någon nyare A kam också.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
aha.. men.. jag tror inte grejen ger så stor vinst att det kommer bli nån stor hit.Erland Cox skrev:Att dra ner kolvarna är negativt arbete. Hade man haft konstant undertryck så hade man fått tillbaka förlusten när kolven går ner när den går upp igen. BMW med valvetronic trottlar med ventilerna och då sugs kolven upp av undertrycket och förlusten återvinns. Trottlar man insuget går det inte.
Erland.
Det kostar juh att dra runt ett hydraulsystem/luftsystem som styr det där.
samt ett längre undertryck i cylinder(under längre tid) kommer juh ändra kolvringarnas värld att leva i.
Du behöver hårdare 'spänn' på ringarna för att täta så det inte drar upp olja från vevhuset. då kommer det under fullgas trycka väldigt hårt på ringarna, så man sliter ut motorn mycket fortare.(hög friktion)
Obeservera jag skrev TROR... jag vill nämligen också tro att BMW professorerna har koll på det där,,, hyfsat iaf
