Nu ska motorn hissas ur på måndag eller en vecka senare för miljötrimning som jag kallar det. Det går ut på få bra register och desto lägre förbrukning desto bättre. Vill att den ska orka lite när man drar släp osv. Nu blir det lätt över 2 liter milen med släp. Över 2,5 liter med OK:s största släp. Körstilen är inte felet.
En snabbfråga, brukar standard sugmotor med 531 och VX3 kännas sjukt oprecis och mösig i gången? Om man sticker upp till 80 km/h och lägger i 5:an och håller farten så kan man släppa av gasen mer än man tror utan att det saktar ned. Man kan även gasa på mycket utan att det blir någon skillnad. Använder vakummätare för att inte inbilla mig.
En 116 hk 740 känns mycket bättre.
Jag har ett test, en lång uppförsbacke innan en motorväg. Man kör förbi en 70-skylt i 79 km/h och håller fullt hela vägen upp på 5:an tills man passerat en 100-skylt. Min klarar 85 km/h förbi där. 740:n klararde 105 km/h.
Ett läckageliknande ljud hörs mellan 1900 och 2400 rpm efter jag monterade helsvetsat 2,5" avgassystem med dubbla dämpare. Har gått över hela systemet och det är tätt. Ljudet kommer ut från en flexiböj jag tyckte att jag ville ha. Kanske något från ändröret också, funderar på om det inte ventilerna som läcker? 0,35-0,40 mm spel.
Känns som den marginellt vaknar till lite efter det slutar låta.
Hur som helst, allt ska kollas upp när motorn ska ur.
Lite information som jag siktar emot:
Blyfri 95
B230FB
531-topp med VX3 (numera 530 med troligen A-kam)
Förfinade kanaler
Bearbetat förbränningsrum
1-0,9 mm klämspalt (blocket kommer fräsas av)
11:1 i kompförhållade (toppen kommer fräsas av)
Överkollat F-insug
Kalluftsinsug
Uträknad extraktor 4-2-1 avstämd på 4500-4750 ungefär.
2,5" system inkl katt.
Granada kamrem
Motorn ska kännas väldigt precis i gången, vridstark, bra register, pålitlig och framför allt låg förbrukning. Maxeffekt får gärna höjas. VX3-kammen låter jag sitta i.
Till huvudfrågan, förbränningsrummets form, hur bör jag utforma det?
Jag gjorde ett litet blindtest förut idag på en 531 lektopp där jag tog hänsyn till hur jag trodde att jag ville utforma för flödets skull, inte till squish/klämspaltsvirvlar, utan att sett någon inspiration på över två veckor:

På insug gjorde jag raka kanter medan på avgas gjorde jag en mer rundad kant. Fick för mig att det skulle tömma cylindern på avgaser bättre genom en snabbare gashastighet det sista när kolven nästan gått hela vägen upp, då den går långsammare. Skulle vilja ha ännu rundare kant för min teori.
Sen tog jag en titt på Erlands topp:

Erland lär väl ha ganska rätt i det han gör, men jag vet ju inte om detta var till turbo eller sug. Vilka prioriteringar osv.
Vad bör man ta hänsyn till när det gäller squishbandets utformning? (Få rätt virvlar).
Sen så blir väl bottendraget sämre med en mindre squishyta som på en tvåtaktare? I så fall vill man ju behålla lagom med material.
Sedan kanske man ska ta hänsyn till att vinkeln mot ventilen kommer bli lite annan när den planas om man ska ha samma squishyta som på bilderna. Tänker att man borde fundera på runda kanter här.
Några som vill tycka och tänka?