531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor

Diskussioner för erfaret folk
Casal
För mycket laddtryck

531 (nu 530) förbränningsrum i miljösugmotor

Inlägg av Casal »

Hej!

Nu ska motorn hissas ur på måndag eller en vecka senare för miljötrimning som jag kallar det. Det går ut på få bra register och desto lägre förbrukning desto bättre. Vill att den ska orka lite när man drar släp osv. Nu blir det lätt över 2 liter milen med släp. Över 2,5 liter med OK:s största släp. Körstilen är inte felet.

En snabbfråga, brukar standard sugmotor med 531 och VX3 kännas sjukt oprecis och mösig i gången? Om man sticker upp till 80 km/h och lägger i 5:an och håller farten så kan man släppa av gasen mer än man tror utan att det saktar ned. Man kan även gasa på mycket utan att det blir någon skillnad. Använder vakummätare för att inte inbilla mig.
En 116 hk 740 känns mycket bättre.

Jag har ett test, en lång uppförsbacke innan en motorväg. Man kör förbi en 70-skylt i 79 km/h och håller fullt hela vägen upp på 5:an tills man passerat en 100-skylt. Min klarar 85 km/h förbi där. 740:n klararde 105 km/h.

Ett läckageliknande ljud hörs mellan 1900 och 2400 rpm efter jag monterade helsvetsat 2,5" avgassystem med dubbla dämpare. Har gått över hela systemet och det är tätt. Ljudet kommer ut från en flexiböj jag tyckte att jag ville ha. Kanske något från ändröret också, funderar på om det inte ventilerna som läcker? 0,35-0,40 mm spel.
Känns som den marginellt vaknar till lite efter det slutar låta.

Hur som helst, allt ska kollas upp när motorn ska ur.

Lite information som jag siktar emot:

Blyfri 95
B230FB
531-topp med VX3 (numera 530 med troligen A-kam)
Förfinade kanaler
Bearbetat förbränningsrum
1-0,9 mm klämspalt (blocket kommer fräsas av)
11:1 i kompförhållade (toppen kommer fräsas av)
Överkollat F-insug
Kalluftsinsug
Uträknad extraktor 4-2-1 avstämd på 4500-4750 ungefär.
2,5" system inkl katt.
Granada kamrem

Motorn ska kännas väldigt precis i gången, vridstark, bra register, pålitlig och framför allt låg förbrukning. Maxeffekt får gärna höjas. VX3-kammen låter jag sitta i.

Till huvudfrågan, förbränningsrummets form, hur bör jag utforma det?

Jag gjorde ett litet blindtest förut idag på en 531 lektopp där jag tog hänsyn till hur jag trodde att jag ville utforma för flödets skull, inte till squish/klämspaltsvirvlar, utan att sett någon inspiration på över två veckor:

Bild

På insug gjorde jag raka kanter medan på avgas gjorde jag en mer rundad kant. Fick för mig att det skulle tömma cylindern på avgaser bättre genom en snabbare gashastighet det sista när kolven nästan gått hela vägen upp, då den går långsammare. Skulle vilja ha ännu rundare kant för min teori.

Sen tog jag en titt på Erlands topp:

Bild

Bild

Erland lär väl ha ganska rätt i det han gör, men jag vet ju inte om detta var till turbo eller sug. Vilka prioriteringar osv.

Vad bör man ta hänsyn till när det gäller squishbandets utformning? (Få rätt virvlar).

Sen så blir väl bottendraget sämre med en mindre squishyta som på en tvåtaktare? I så fall vill man ju behålla lagom med material.

Sedan kanske man ska ta hänsyn till att vinkeln mot ventilen kommer bli lite annan när den planas om man ska ha samma squishyta som på bilderna. Tänker att man borde fundera på runda kanter här.

Några som vill tycka och tänka? :hihi:
Senast redigerad av Casal den fre dec 03, 2010 12:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du så snäll kam som VX3 och prioriterar lågvarvsegenskaper så är 531 helt fel topp. Ska du använda 531 till ditt syfte måste du krympa kanalen rejält. för länge sen portade och plastade jag kanalerna på en gammal B23 245:a. Jag sågade sönder insuget och rundade alla svängar samt krympte kanalen i toppen till 32mm. Enligt mätaren orörd så gjorde den 160 och efter 200 med bara modifiering av topp och insug. Ska den kännas bra på låga varv så hade jag satsat på en 530 topp eller liknande.

Erland.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

byta kamaxel skulle jag oxå gjort, A är mer stark mot botten än vx3..
Dänniz 073-8447664
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Hmm, vad för direkta fördelar har en 530? Det är väl samma ventilstorlek? Dålig innerradie?

Lågvarvsegenskaper är väl inte fullständig prioritering, så länge den kan gå snålt ändå. Gör ju inget att den piggnar till högre upp som nu vid 4500-4750 där någon stans ligger max effekt.
2,5"röret fick den faktiskt gå lite bättre mellan 5000-6000.
Senast redigerad av Casal den ons nov 10, 2010 7:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Casal skrev:Hmm, vad för direkta fördelar har en 530? Det är väl samma ventilstorlek?
mera rätt kanlstorlek i förhållande till lyft. Men 530an behöver också epoxy eller svets för den lilla kammen.

bäst skulle bli med en kam med mera lyft men mindre duration och en rätt gjord 530.

vilken effekt siktas på? 150hk?

/Andre'
power
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

norrback skrev:
Casal skrev:Hmm, vad för direkta fördelar har en 530? Det är väl samma ventilstorlek?
mera rätt kanlstorlek i förhållande till lyft. Men 530an behöver också epoxy eller svets för den lilla kammen.

bäst skulle bli med en kam med mera lyft men mindre duration och en rätt gjord 530.

vilken effekt siktas på? 150hk?

/Andre'
Hmm, men går det inte kleta i lite WB-weld i 531:an i underkant?

Ska se om jag inte kan få tag i en 530:a som man kan ha som sugtopp och spara 531:an tills man vill ha skoj.

Eller finns det någon valfri trevlig kam att sätta i 531:an så den börjar fungera som den borde? Hur vass är en sådan i folkmun eller vad jag ska säga? Förbrukningen, hur påverkas den? Gärna en tyst kam och härdad kam. Att det låter är väl inte hela världen, låter sjukt mycket nu utanför. (jämfört med ny bil). Men att den är bra härdad är ju viktigt. Dock kan jag nog få en härdning ganska lätt via bekant.

Siktar gärna på som många hästar som möjligt, bara den inte drar mycket på låga varv och när man drar släp. Om det finns en kul kam som går bra på höga varv tycker jag det bara är kul. Vill att den ska gå bättre än lättryckare i alla fall.
Men det är väl låg duration och höglyftande jag vill ha för ett brutalt bottenvrid? (Jag kan ungefär inget om kammar).
Citat:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

du har runt 11mm maxlyft på ventilen, 90% av det vid max kolvhastighet, vilket ger i flöde ca190cfm, för 190cfm behöver du en kanalstorlek på 919mm2 vilket motsvarar 34.2mm runt hål. Denna kanal med 190cfm i flöde och 919mm2 kanalstorlek på minsta stället räcker till över 200hk.

för 150hk behöver du runt 130cfm, vilket du har vid 6mm typ. Men om du skulle använda en kam som lyfter 6mm så skulle den inte alls varva för tid arean skulle bli allt för liten.

så det bästa skulle vara en kam med lite mera lyft än du har för att snabbt få upp ventilen men mindre duration (AGAP har om jag minns rätt) och mindre ventil och sedan en kanal som motsvarar 25mm runt hål. :)

så man måste välja nån stans mitt emellan dessa vägar.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jo det går bra att plasta igen en 531a.

/Andre'
power
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Håller med Dennis.
Skall man dra släp så är en vanlig 530 + A kam mycket trevligare än 531 + vx3.
Och jag har dragit mycket skogskojor och hästtransporter, så jag vet.
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Uppskattar verkligen aktivitet med snabba svar, stort tack! :D

Hmm, detta ger ju lite beslutsångest..

Alternativ1:

Hittat en 530 för 500 kr, om det är kam i eller inte vet jag inte.

I vad sitter A-kammen? Eller finns det något eftermarknads jag bör välja hellre?

Eller alternativ två:

Om jag har kvar min 531 och prioriterar mer åt effekthållet, en roligare sugmotor med annan kam och eventuell portning som kan krävas, och tror att min komphöjning är tillräckligt bra som hjälp på låga varv.

Fundering 1:

När trivs 531 som bäst? När gör VX3 det?

Fundering 2:

Hur rolig varvande motor kan man få av 530?
Citat:
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

norrback skrev:
så det bästa skulle vara en kam med lite mera lyft än du har för att snabbt få upp ventilen men mindre duration (AGAP har om jag minns rätt) och mindre ventil och sedan en kanal som motsvarar 25mm runt hål. :
/Andre'
1: Där har du ju ditt svar om eftermarknadskam, läser du inte svaren du får?

Annars sitter a-kammen med fördelarspår i b230a-motorerna

2: Komphöjningen kommer inte göra speciellt mycket på låga varv...

Du vill i ena andetaget ha en va det låter som väldigt bottenstark motor, och i andra andetaget en varvvillig gatmotor?

Bestäm dig bara, du har fått väldigt bra svar. :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Br
Lite mer laddtryck

Inlägg av Br »

Jag kör 530 ,med vx 3 kam. Med ett mycket fint mellan register.Lätt portad topp. Går mycket billigt.Underdelen är på g till å slå över till 35000 Mil :thumbright:
SM GULD KLASS 2 2010
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.

Erland.
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

NikkO skrev:
norrback skrev:
så det bästa skulle vara en kam med lite mera lyft än du har för att snabbt få upp ventilen men mindre duration (AGAP har om jag minns rätt) och mindre ventil och sedan en kanal som motsvarar 25mm runt hål. :
/Andre'
1: Där har du ju ditt svar om eftermarknadskam, läser du inte svaren du får?

Annars sitter a-kammen med fördelarspår i b230a-motorerna

2: Komphöjningen kommer inte göra speciellt mycket på låga varv...

Du vill i ena andetaget ha en va det låter som väldigt bottenstark motor, och i andra andetaget en varvvillig gatmotor?

Bestäm dig bara, du har fått väldigt bra svar. :thumbright:
1. Jo, men AGAP är en tillverkare, ingen specificerad kam.

Sen är jag inte så intresserad av att krympa ventiler mer än 530, eller i alla fall inte byta ventiler. Då byter jag hellre bil. Är det inte 39 som minsta diameter eller minns jag fel nu?

Hmm, var hittar man en sådan B230A? 240? Hmm google:

1985-1986:

* B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL

Aja, man får leta bland annonser, eller hitta något annat likvärdigt eller bättre då.

Haha, ja jag kör hellre varvande skrikande, om jag slipper betala det jag tankar.:hihi:
Men borde nog sikta på det låga..

Okej, jag har bestämt mig, det jag sa i trådstarten.
Men 531:an kan aldrig användas för kanalerna blir för stora oavsett kam alltså? Är det flödets hastighet som är problemet? För 8-ventilare flödar ju inte sådär upphetsande direkt. Men kanske nog på låga varv. Funderar bara varför 4-ventilare gör ett bättre jobb, om det är för de ger snabbare gashastighet och får samtidigt mer flöde som bonus utan nackdel? 16-ventilare med gott om flöde blir ju inget problem?

En ny fin motor, Astra 1,6 liter -04, BMW 5-serie 2,3L -98 (10,5:1 org), Civic 1,4 runt -00 ej VTEC (10,4:1 org). Alla motorerna tycker jag går gött nog och ändå går skitfint på höga.

Men ännu bättre bottendrag skulle jag ju inte klaga på, men civicen drar fan släpkärra duktigt! Varvar ju duktigt om man vill dra på med. Bra vardagsbil.

Men, då borde jag sikta på köpa hem 530-toppen nu snarast i alla fall? (om inte 531:an går köra vettigt lågvarvigt med rätt kam). Jag borde väl även sikta på stämma grenröret lågt med för att göra det kul, 2300 rpm?
Men jag har en svag aning om att det är värdelöst att stämma grenrör lågt? Har läst att desto högre varv desto effektivare, något med pulser hit och dit. Effekten skulle bli klenare desto lägre man går och avstämningen blir knappt kännbar till slut, eller något åt det hållet. Men det lär ju ändå funka med små fina uträknade rör.
Jag funderar bara på om det är värt att gå så lågt, istället för kanske 3500 eller 4500 som jag tidigare funderat på. Om det blir någon skillnad helt enkelt.
Br skrev: Jag kör 530 ,med vx 3 kam. Med ett mycket fint mellan register.Lätt portad topp. Går mycket billigt.Underdelen är på g till å slå över till 35000 Mil :thumbright:
Hmm, spännande, kört med någon annan kam också? Skillnader direkt som du märkte?
Är det inte snart dags att byta lopp där någon stans om man vill hålla effekten på topp?
Min har gått 32700, toppackningen behöver bytas, men det vill inte gå sönder helt. Åkt runt med minst en liter vatten för lite sen i sommras. (Den spottar ut det).

Drar olja gör den också, fyllde några millimeter över MAX med olja kvällen innan studenten, nu är det precis att det syns lite på spetsen på stickan.
Säkert lite genomslag också, men luktar eller ryker inte. Trycker ändå ur sig lite olja vid nya packboxen fram. Ska bli kul att se vid kopplingen, lär ju läcka som ett såll där inne då den är lite ryckig men inte så störande. Gör man massa omkörningar eller försöker få bilen släppa på asfalt med en feg insats så kopplingen slirar istället för hjulen så slirar kopplingen sen i en halv vecka, går knappt köra normalt utan att det slirar. Sen går det över vid normal körning. Om det är olja, glasning av lamellen, lamellen slut eller om det kärvar vet jag inte.
Erland Cox skrev:Det finns dom som sätter turbo kammen i 230 motorer för mer bottendrag. Jag har aldrig provat det själv men det måste vara för dom som absolut inte vill varva över 4500 rpm.

Erland.
Vad är de direkta skillnaderna mellan turbo och sugkam? Hur blir skillnaderna på hög och lågvarviga motorer?
Citat:
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Gjorde en topp åt polarens vinterbil, fick bli samma som förra året, lätt portad 530 och a-kam. Denna topp är inte planad, tycker den går bättre speciellt på låga varv men också genom hela registret än min 940 när den va orginal med 531 och vx3.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar