Turbo Bubbla Projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

får filtret frisk kall luft där det kommer sitta? annars tänker jag att det vore bra o sätta filtret närmre turbon...

annars ser bra ut! :wink:
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Jag skulle nog sätta filtret närmare turbon om det fick plats, men jag har ju luftmängdmätare också så jag måste göra på det här viset. Blir väl MS som projekt till nästa vinter så då slipper jag ju luftmängdmätaren...
Jag har alla rör färdiga nu så jag har börjat sprätta upp ledningsserien till sprutet och monterat styrenheten under hatthyllan. Bilder kommer... :D
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Här kommer en bild när styrenheten och luftmängdmätaren är på plats.

Bild

Och lite av kablaget 8)

Bild

Nu blir det intressant att börja pyssla och löda ihop kablarna. Har tagit hem kopplingsscheman och verkstadshandböcker från jobbet så det blir nog inga problem... :D
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Hebster52
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor dec 29, 2005 9:52 pm
Ort: Finland

Inlägg av Hebster52 »

Ser ju riktigt bra ut Toffi!! :twisted:

En lite notis beträffande bubblans växellåda.. Arto Vatja körde 3 år med samma original låda i sin as snabba bubbla. Han kammade hem massor med segrar på strippen med den med en 2,3l T-1 sugmotor inte en turbomotor. Han körde 11:or med den... :shock: (Turbomotorer är snällare på lådorna än sugmotorerna...)
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Tack för lite positiv info om lådorna också!!! :D
Har gått å funderat på om jag ska hinna köra alls i sommar mellan växellådsbyten :lol:
Tror faktiskt att det är mycket fast på körstilen...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Jag tycker du ska ta dig tiden att fixa ett MS redan nu!
Kommer gå myckt bättre då kan jag lova... Mycket lättare att mappa in bilen och få den att gå bra!
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Idag har jag lekt lite med lödkolven...
Har fixat biten från styrenheten till första stöpseln.

Jag använder ISO-stöpslar för bilstereo så får jag alla trådar i samma stöpsel. Dessutom är det ju omöjligt att koppla fel sen man en gång har alla trådar på rätt plats i stöpseln.
Bild

Bild


Här står min ögonsten och väntar på soligt väder och breda sladdar..... Riktigt så man får vårkänslor....... enda tills man öppnar garagedörren och tittar ut :(
Bild


Och här har en Holset LD3 gått i bitar för att få bekräftat att lagren är HELT slut p.g.a dåligt oljetryck...
Bild


Tog hem den här från jobbet... Gissa om 200SX killarna är lite snål på den, men man kör ju Nissan till vardags så den lär bli rätt så dyr... :lol:
Bild
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Idag fick jag ett litet paket... Jultomten var försenad...

I paketet fanns:
En motviktsvevaxel med 8 styrtappar för svänghjulet (original slag)
CB Performance H-profil vevstakar
Engle TCS-20 kamaxel (294´insug och 284´avgas, nockvinkel 112´)
Scat Lightveight lyftare
och en växelströmsgenerator, är likströmsgenerator original i bilen och den klarar hela 20A...

Bild


Såå fin...
Bild
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Du är lika nöjd som mig med mina nya delar då..
:) .

Ja ska boda böri kom på garage besök så småningom hur nära e uppstart?
Kanske ja ska ta me bad ass bloke så du får si ett riktit block..
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Tja ja e nog allt annat än missnöjd hittills... I praktiken borde det inte vara så långt ifrån uppstart ifall man använder sig av en del provisoriska lösningar, men jag tänker försöka att inte "lämna något på hälft" innan uppstart så det är nog en hel del småsaker ännu som ska fixas...

Fredrik du borde nog börja boka in ett besök snart så du får se på ett fullt motorrum :lol: :lol: Kom ihåg Garrett typskylten bara så jag får besikta med "Garrett turbo" i sommar också :D
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
black140
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön jan 01, 2006 5:16 pm
Ort: jönköping

Inlägg av black140 »

Måste säga att det blir riktigt grymt. jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
a-traktor e skitskoj va alla billirare än säger!!
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

TurboToffi skrev:
jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.
..Jamen det kan ju bli någon kilometer i veckan :lol: , fint bygge förövrigt! Går ju att få riktigt potenta bubblorna :)

En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Hejsan


Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.


Fan han ser no ut att blir SUperhäftig Volkswagen!!

Mvh

Christer
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
Nej jag har nog inte tänkt göra några wheeliebars... Den ska ju användas på vägen!!
Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.
????????? :shock:
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Skriv svar