Jag skulle nog sätta filtret närmare turbon om det fick plats, men jag har ju luftmängdmätare också så jag måste göra på det här viset. Blir väl MS som projekt till nästa vinter så då slipper jag ju luftmängdmätaren...
Jag har alla rör färdiga nu så jag har börjat sprätta upp ledningsserien till sprutet och monterat styrenheten under hatthyllan. Bilder kommer...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Här kommer en bild när styrenheten och luftmängdmätaren är på plats.
Och lite av kablaget
Nu blir det intressant att börja pyssla och löda ihop kablarna. Har tagit hem kopplingsscheman och verkstadshandböcker från jobbet så det blir nog inga problem...
En lite notis beträffande bubblans växellåda.. Arto Vatja körde 3 år med samma original låda i sin as snabba bubbla. Han kammade hem massor med segrar på strippen med den med en 2,3l T-1 sugmotor inte en turbomotor. Han körde 11:or med den... (Turbomotorer är snällare på lådorna än sugmotorerna...)
Tack för lite positiv info om lådorna också!!!
Har gått å funderat på om jag ska hinna köra alls i sommar mellan växellådsbyten
Tror faktiskt att det är mycket fast på körstilen...
Jag tycker du ska ta dig tiden att fixa ett MS redan nu!
Kommer gå myckt bättre då kan jag lova... Mycket lättare att mappa in bilen och få den att gå bra!
Idag har jag lekt lite med lödkolven...
Har fixat biten från styrenheten till första stöpseln.
Jag använder ISO-stöpslar för bilstereo så får jag alla trådar i samma stöpsel. Dessutom är det ju omöjligt att koppla fel sen man en gång har alla trådar på rätt plats i stöpseln.
Här står min ögonsten och väntar på soligt väder och breda sladdar..... Riktigt så man får vårkänslor....... enda tills man öppnar garagedörren och tittar ut
Och här har en Holset LD3 gått i bitar för att få bekräftat att lagren är HELT slut p.g.a dåligt oljetryck...
Tog hem den här från jobbet... Gissa om 200SX killarna är lite snål på den, men man kör ju Nissan till vardags så den lär bli rätt så dyr...
Idag fick jag ett litet paket... Jultomten var försenad...
I paketet fanns:
En motviktsvevaxel med 8 styrtappar för svänghjulet (original slag)
CB Performance H-profil vevstakar
Engle TCS-20 kamaxel (294´insug och 284´avgas, nockvinkel 112´)
Scat Lightveight lyftare
och en växelströmsgenerator, är likströmsgenerator original i bilen och den klarar hela 20A...
Såå fin...
Tja ja e nog allt annat än missnöjd hittills... I praktiken borde det inte vara så långt ifrån uppstart ifall man använder sig av en del provisoriska lösningar, men jag tänker försöka att inte "lämna något på hälft" innan uppstart så det är nog en hel del småsaker ännu som ska fixas...
Fredrik du borde nog börja boka in ett besök snart så du får se på ett fullt motorrum Kom ihåg Garrett typskylten bara så jag får besikta med "Garrett turbo" i sommar också
jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.
jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.
..Jamen det kan ju bli någon kilometer i veckan , fint bygge förövrigt! Går ju att få riktigt potenta bubblorna
En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
Nej jag har nog inte tänkt göra några wheeliebars... Den ska ju användas på vägen!!
Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.
?????????