Sida 3 av 5

Postat: fre dec 09, 2005 10:35 am
av henkeboi
blire portning av toppen då?

Postat: fre dec 09, 2005 12:25 pm
av mattias
Nej, jag ska bara kolla att styrningarna och sätena är ok.
Det är väldigt svårt att få dom här topparna att flöda mycket bättre, och det är inte värt att lägga ner tid på en topp som den här om man ska köra med bara originaldelar i den.

Postat: mån dec 19, 2005 11:22 am
av mattias
Har knappt råd med sotningssatsen den här månaden, man får se vad jultomten kommer med. ;)
Jag har troligen hittat en hyfsat fräsch kamaxel, vippor finns det gott om på lite olika håll så det löser sig.

Postat: tis dec 20, 2005 4:09 pm
av mattias
Hittade igen lite pengar, så nu har jag köpt spridare. Det blev inte så stora som jag tänkt, men å andra sidan så räcker dom just så pass för att nå mina mål. Det blev 380 cc @ 3 bar från en BMW M5 S38-motor.

Postat: ons dec 21, 2005 9:12 pm
av mattias
En ny produkt som ska testas på min bil från trim-företaget "Etech" ;)
43 mm inlopp och 50 mm kolv med bra flödesfönster.

Bild

Bild

Bild

Postat: ons dec 21, 2005 9:42 pm
av dorte
"Etech" e väl ett företag från inlandet sku ja tro som frilansar lite här ute vid kusten va? Rätta mig om ja har fel! Om det är företaget jag tänker på så har det förut tagit fram en liknande produkt med lite mer hjärtlig utformning.

Postat: ons dec 21, 2005 9:43 pm
av mattias
Exakt det företaget ja, dom experimenterar lite med olika flödesfönster på sina dumpar och jag måste säga att jag föredrar den här under huven faktiskt. Men för de som gillar lite bling-bling och hjärtan så går det tydligen att ordna .. :)

Postat: ons dec 21, 2005 9:48 pm
av dorte
Jamen då va man inte ute å cyklade trots allt. De mesta som "Etech" producerar blir snyggt vare sig man vill ha hjärtan eller simpla funktionella lösningar. :)

Postat: sön jan 15, 2006 11:26 pm
av mattias
Det går långsamt framåt. :)

Nu har toppen rensats på allt och ska tvättas innan jag gör mer arbete på den.
Planen är att lätt porta den lite i innerradien på golvet i kanalerna, det är lite tvär kant där ventilsätet är.
Sen blir det att mjuka upp kanterna i förbränningsrummet lite men inget allvarligt.
Till sist slipar jag in ventilerna, det behövs. ;)
Ventilstyrningarna kändes friska, det känns bra.

Postat: mån jan 16, 2006 1:37 pm
av Nicke Nyman
Braaa Mattias! Men tempot måste ökas! ;) Säg till när hjälp sökes! ;)

Hejpårä! 8)

Postat: tis feb 07, 2006 12:18 am
av powerpak
8)

har du frusit fast någonstans?

*uppdatering por favor*

Postat: tis feb 07, 2006 12:28 am
av mattias
Man kan säga att ekonomin frusit fast. ;)

Jag har inte ens råd till en sotningssats, men det kommer. Toppen kommer att vara färdig ungefär då jag har pengar att bulta ihop motorn, vilket blir mitten eller mot slutet av den här månaden.

Postat: tis feb 07, 2006 1:47 pm
av powerpak
Är i samma sits själv just nu, mycket annat som äter pengar..

har beslutat skjuta på hela bilbygget till hösten, pga penga och tidsbrist..
ska bara renovera och göra vid motorn i sommr, det är ju inte så jäkla dyrt..

om man bortser från MLS och ARP-bultarna då.. :x
har för mig nån skrev att m50 hade för lite gods för att o-ringa också. hade ju annars blivit billigare då jag kan göra de flesta verkstadsjobb nästan gratis.. :roll:

Postat: tis feb 07, 2006 3:17 pm
av Brewmaster
Har du skaffat kam?
En kompis hade 535 kam i sin 528 har ja för mej!
Den gick bättre är 535:an iaf, kanske värt att kolla upp?

Postat: tis feb 07, 2006 5:29 pm
av mattias
Jag hittade en till kam från M30 som suttit i en likadan E28 528, den ser lite trevligare ut och är inte allvarligt sliten. Ska bara skaffa ett nytt oljerör, jag tror inte jag litar på att jag kan rengöra det jag har tillräckligt för att det inte ska sättas igen på nytt efter jag kört ett tag.
Jag är inte så intresserad av standardkammar nu, ska jag bygga en ny topp senare blir det nåt fränare. ;)