cylinder rundhet?

Diskussioner för erfaret folk
quattro
Forumsberoende

Re: cylinder rundhet?

Inlägg av quattro »

Jag har haft ganska mycket problem med Audi-femman senaste året och som konsekvens blivit väldigt tveksam till att mäta cylindertäthet med Leak-down.

När motorn hade så mycket blow-by att den tappade 20% effekt, inte svarade på justering av tändpunkten, och överhettade och nöp efter 3 km SS - så visade en bra Leak-down mätare 95% tätt! Detta med nya ringar o efter omhening av block (utan platta) men med gamla kolvar. Trolig orsak läckage mellan ringar o kolv. När man öppnade ventilen på Leak-down (6 bar) mätaren visade den först på 25% leak, sen ruckade jag på vevaxeln och då hörde man hur ringarna "satte sig" och läckaget sjönk till max 5% per cyl. Innan jag rev den kollade jag Leak-down igen o det låg fortfarande lågt. Minns inte exakt men tror inte det var mer än 7%. Och då var det stora repor i cylindrarna, skadade kolvar o med ringar som delvis tappat kromet.

Byggde ny motor, nya kolvar o ringar, henat i Sunnen med stressplatta med rätt bultar, ramlageröverfall oxå på plats. Allt med rätt moment. Motorn gick inte att belasta alls för att den knackade vid atmosfärstryck. Till slut upptäckte jag att spelet kolv/cylinder var 15/100 o kolvarna (JE med kolvbulten centrerad) "kantrade" i loppen o typ fastnade. Lagren tog slut direkt o kolvarna var slitna mitt för bulten. Detta efter 2 km körning utan laddtryck.

Ny motor igen med andra kolvar, oxå nya JE med centrerad bult. Nu kontrollerat 8/100 spel o honad med stressplatta. Resultat; Inga knackningar, bra effekt, ingen överhettning. Leak-down har jag inte provat. Tycker inte längre det säger nåt. Jag tror banne mig det räcker med enbart oljeringar monterade för att få låg leak-down.

Jag kan nämna att jag för några år sen såg liknande problem med saknad effekt med bra orginalkolvar o lopp men med billiga eftermarknadsringar. Jag körde flera loggade testrepor och för varje repa sjönk effekten med 10-15%. Bytte till andra kolvar o ringar av racekvalitet i samma lopp utan ny hening o alla symptom försvann direkt.
Göran
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Erik Samuelsson »

Jag tycker det är konstigt att du fick över en tiondel orundt och koniska cylinderlopp på just 454 erland. Detta var en utav dom motorer som vi kollade upp senast och vi inte heller där någon mätbar skillnad varken koniskt eller orundt, bara dom skuggningar som blev på 350n kom även här efter några slag med honen.

En på jobbet kör rally med 240 turbo och hans cylindrar är jämnt och fint slitna dom gånger han har haft in den för att hona och sätta in nya ringar.
vad honar du med för masklin Erland?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Ingen mätbar skillnad beror helt på mätutrustningen... Kom förbi mitt jobb så kan vi mäta ;)

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Erik Samuelsson »

jo det är klart :) men sunnens mätutrustning är ju speciellt framtagen för att mäta upp cylindrar och får man inget med nåt som mäter tusendelar så ska man nog inte leta efter mindre avvikelser mer än så :)
MGP
Forumsberoende

Inlägg av MGP »

Men jag tor inte d skiler d helt stora på volvo rödblock, jag har honat ca 100stk b230 motoer utan platta, och oginal FK kolvar har bara 2/100mm spel, skulle dom blivit eks 5/100 oval skulle man ju fått havari direkt, och kolvarna skulla fasnad när man skruvar fast toppen, men d har aldig varit faktum.

Dog har jag mätt up defomasjoner och ovala cylindrar på alu motorer och v8, samt Harley Davidson cylindrad etc...

Men jag ska snart gjöra den ultimata testen på rödblock, for och se om dom behöver platta lr ei, jag ska skuva fast toppen med pakning all ting, båda orginal bult och ARP studs, sen ska jag borra motoren från vev aksel sidan med toppen monterad, sen mäta up lopen, for så och demontera toppen och mäta på nytt, sen får vi alla veta vad som hender ;)

ska holla er uppdaterad..

mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter bra :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är inte konstigt att alla 230 motorer man plockar itu har skuffat på sidorna när spelen är så små.
För små om man ska titta på hur kolvarna ser ut.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag låg och bläddrade lite i gamla tidningar och hittade en bra artikel I Engine Masters från 2006.
Jag tror det är samma härifrån PHR:s arkiv:

http://www.popularhotrodding.com/engine ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Froojdh
Lite mer laddtryck

Inlägg av Froojdh »

Läste lite vad alla skrev o vill ge lita av min ringa erfarenhet i ämnet .
Horna uteslutande för hand med ett sunnen huvud , o brukar komma inom hundringen.
Även om det i bland kan diffa lite beroende på hur blocken beter sig .
Har hört många mer eller mindre sansade åsikter om det är ok eller inte men har faktiskt aldrig haft några klagomål efter uppstart.
Läste artikeln som Erland hänvisade till för några år sedan o helt klart kan nog sunnen mer om horning än jag men frågan är hur mycket genomsläp man faktiskt får ?
Har en anekdot jag egentligen ville berätta .
Ett team med lite speciell syssla dök upp hör med en bottendel CBB alu block lösafoder .
Allt var stort o mycket väl använt så pass att kolvarna låste i foderna om man försökte rotera dom .
Då det saknades vidare ekonomiska resurser o mot mitt in-rådande så enades vi om att horna tills spel uppstod.
Vet inte om någon annan kan men jag rer i alla fall inte att att horna bort en ovalitet på ca TVÅ TIONDELAR .
Resultatet blev i alla fall en fortsatt ovalitet på 10 delen o ett kolvspel på ca tre tior där det var som värst. borr över 4.5tum för visso
Nu till det intressanta trodde motorn skulle gå skit o rycka som en ångmaskin , men icke bra med kraft ventilerar inte mer än normalt o drar inga mängder olja .
Har i dags läget gjort sin säsong problemfritt.
Drar inga slutsatser men tycker resultatet är intressant .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan nu efter ha kört ca 15 repor säga att min B20 som tråden började med kändes rätt pigg än fast loppet va 0.09mm slitet på vissa ställen men klart den hade gått bättre med runda cylindrar så kan jag ändå säga att det vart en lyckad snik motor som i slut ändan kapade mitt person bästa från 10.38 till 9.75 :thumbright: till nästa år blir det en fin motor om jag inte hinner spränga den i bänken förstås då blir det en snik motor till ! :hihi:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

norrback skrev:
henrik skrev: PS...Glöm en däck platta av järn till en motor som har alutopp .
berätta mera, vad är skilnaden om du spänner alla bultar till samma moment men bricka under bulten med alu platta eller har en stålplatta? är det punkt trycket runt hålet i aluplattan som trycker hårdare i blocket runt gängan och med en stålplatta så jämnas trycket ut?

/Andre'

Henrik kan du förklara hur det skiljer mellan en alu och en järn platta på en b234 block?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

aluplattan deformerar sig annorlunda än en i stål, om de har samma tjocklek.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

okej, var då? runt bultarna? man har ju platta för att få drag i gängorna, eller?
power
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

norrback skrev:okej, var då? runt bultarna? man har ju platta för att få drag i gängorna, eller?
Ja jag skulle då vilja säga att det är gängorna man sliter i som gör att det deformeras.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar