jag utgår från att det inte honats med stress platta, men det kan va intresant hur mycket skevhet ni mätat med eller utan platta också
mvh jens
Erland Cox skrev:På med deckplatta och hona tills det blir runt, det kallas racingspel.
Erland
Nu var det inte tillvägagångs sättet jag undrade om, får citera mig själv:Erland Cox skrev:Först och främst så måste man ha en riktig hon, med Biltema och annat blir det aldrig runt.
Man får ha rätt sten i botten så tar det bra. Sen om man kört med avverkningssten
kan man dra 10 drag med bottenstenen, 240 eller vad man kör, sen 5 drag med 280 så är det klart.
Jag har Delapena stenar så jag glömmer alltid grovleken eftersom dom heter nåt annat men jag tror att ovanstående stämmer.
Man ska aldrig dra så många drag att man går förbi föregående stens honrepor, 5 drag på sista är max.
Innan jag hade riktiga grejer hade jag ett ridge reaming verktyg som tog vändkanten.
Sen honade jag med Biltema hon lindad med 80 smärgelduk tills cylindern blev ren, kanske 1000 vändor.
Sen 240 duk och till sist några drag med de vanliga stenarna.
Det lustiga är att trots minst 0,25mm kolv cylinderspel och vanliga ej file fit ringar så varken ventilerade
eller drog de motorerna olja. Jag har alltid ansett att rundhet och ytfinish är viktigare än spel.
Många gånger ser man honingar där halva cylindern där uppe inte är ren bara för att spelet blir
för stort annars. Vad är värst, att spelet blir större eller att ringen inte tätar på hela den biten
där honen inte nådde in?
Erland
Hur stor skillan är acceptabel för att det ska betarktas runt i motorvärlden?Norbäck skrev:Eller när är någonting "runt" i ditt sätt att se på det?