cylinder rundhet?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

cylinder rundhet?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad kan man axeptera för rundhet/nötning på cylinder loppen på en fin race motor och vart går gränsen för en halvrisig motor som ändå kan fungera skapligt?
jag utgår från att det inte honats med stress platta, men det kan va intresant hur mycket skevhet ni mätat med eller utan platta också :thumbright: håller på att bygga en ny snik B20 men den är nött nästan 0.09mm dim just under övre kolvrings vänd punkt tvärt över blocket sätt.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: cylinder rundhet?

mätte i min så kallade leekdown B20 som gått 10.38 den hade ca 0.07mm orundhet med samma tendens på vart.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Slitagegränsen för en CIH (opel) är 0.013mm, dock är ju det på en standardmotor.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

tror det stod på en org motor 0,25mm :evil: :shock: men på en racemotor er det dags å hone å borre lite om leakdown inte kan begrenses ( sådær 15-20% max)
:arrow: HAR sett block som hadde slittasje FRAM å bak på blocke; inte bare på trykksiden; så slittasjemerket i blocket bør sjekkes HVOR det er i blocket..
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

På med deckplatta och hona tills det blir runt, det kallas racingspel.

Erland
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Mäter ni med 2- eller 3-punktsmicrometrar när ni mäter orundhet i cylinderloppen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har en enklare 3 bens från http://www.jeppes.net/" onclick="window.open(this.href);return false; fungerar perfekt till att dubbel kolla cylinder lopp och överfalls rundhet mm :thumbright:

POW205025
2"-6" x .0005" Powerhouse® Dial Bore Gauge
This is something that every engine builder, whether a beginner or a seasoned pro, should own. A Dial Bore Gauge, once set with a micrometer, is used to determine size, straightness or taper on main, rod, or cylinder bores. We offer two models to meet your needs. Our economically priced .0005" model is fine if you just want to check your machinist’s work. Our Central .0001" unit is designed with high precision and repeatability in mind. Our Central bore gauge features a 2-8" range and an extended reach handle which is perfect for reaching center main-bearing bores. Each kit is supplied with a fitted case that also keeps all of the anvils and extensions organized.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Man bör inte använda en trepunktare till detta ändomål tyvärr. :(

Är tvåpunktsmätning som gäller för att få ett bra mätresultat.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hur många punkter har min? bild http://www.summitracing.com/parts/POW-P ... /?rtype=10" onclick="window.open(this.href);return false;

min mätare repeterar då väldigt bra.
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

2 punkter har din.

Ser ut att vara liknande dom jag använde på gammla jobbet:
http://www.oberon.com.pl/images/stories ... 50-100.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

japp.. tre punkter kan man inte alls använda för att mäta hur ovalt nåt är.
får mig att tänka på den där tv vinjetten med röda trekantiga å alla möjliga kugghjul.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Erland Cox skrev:På med deckplatta och hona tills det blir runt, det kallas racingspel.

Erland

Då får man ju hona tills fan avlöser en!

Eller när är någonting "runt" i ditt sätt att se på det?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Först och främst så måste man ha en riktig hon, med Biltema och annat blir det aldrig runt.
Man får ha rätt sten i botten så tar det bra. Sen om man kört med avverkningssten
kan man dra 10 drag med bottenstenen, 240 eller vad man kör, sen 5 drag med 280 så är det klart.
Jag har Delapena stenar så jag glömmer alltid grovleken eftersom dom heter nåt annat men jag tror att ovanstående stämmer.
Man ska aldrig dra så många drag att man går förbi föregående stens honrepor, 5 drag på sista är max.

Innan jag hade riktiga grejer hade jag ett ridge reaming verktyg som tog vändkanten.
Sen honade jag med Biltema hon lindad med 80 smärgelduk tills cylindern blev ren, kanske 1000 vändor.
Sen 240 duk och till sist några drag med de vanliga stenarna.
Det lustiga är att trots minst 0,25mm kolv cylinderspel och vanliga ej file fit ringar så varken ventilerade
eller drog de motorerna olja. Jag har alltid ansett att rundhet och ytfinish är viktigare än spel.
Många gånger ser man honingar där halva cylindern där uppe inte är ren bara för att spelet blir
för stort annars. Vad är värst, att spelet blir större eller att ringen inte tätar på hela den biten
där honen inte nådde in?

Erland
MGP
Forumsberoende

Inlägg av MGP »

Vi har fått en ny hon maskin på jobbet for 6mnd sen, CNC styrd, med diamant stenar, honar ut och rettar ut ovala cylindrar automatisk och man får inta kona cylindrar som skjiljer 2/100mm från topp til botten som gammal sunnen maskinen gjorde (va sliten også) sen har den et avsluttnings program får platau fisnish som man tar sista fisnsh med, och d är nylons börstor, jette nøyd med maskinen.

http://www.rottlermfg.com/honing.php?model=HP6A" onclick="window.open(this.href);return false;
MG Performance
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Erland Cox skrev:Först och främst så måste man ha en riktig hon, med Biltema och annat blir det aldrig runt.
Man får ha rätt sten i botten så tar det bra. Sen om man kört med avverkningssten
kan man dra 10 drag med bottenstenen, 240 eller vad man kör, sen 5 drag med 280 så är det klart.
Jag har Delapena stenar så jag glömmer alltid grovleken eftersom dom heter nåt annat men jag tror att ovanstående stämmer.
Man ska aldrig dra så många drag att man går förbi föregående stens honrepor, 5 drag på sista är max.

Innan jag hade riktiga grejer hade jag ett ridge reaming verktyg som tog vändkanten.
Sen honade jag med Biltema hon lindad med 80 smärgelduk tills cylindern blev ren, kanske 1000 vändor.
Sen 240 duk och till sist några drag med de vanliga stenarna.
Det lustiga är att trots minst 0,25mm kolv cylinderspel och vanliga ej file fit ringar så varken ventilerade
eller drog de motorerna olja. Jag har alltid ansett att rundhet och ytfinish är viktigare än spel.
Många gånger ser man honingar där halva cylindern där uppe inte är ren bara för att spelet blir
för stort annars. Vad är värst, att spelet blir större eller att ringen inte tätar på hela den biten
där honen inte nådde in?

Erland
Nu var det inte tillvägagångs sättet jag undrade om, får citera mig själv:
Norbäck skrev:Eller när är någonting "runt" i ditt sätt att se på det?
Hur stor skillan är acceptabel för att det ska betarktas runt i motorvärlden?
Jag undrar för att jag har mitt sätt att betrakta helt runt i.o.m mitt yrke, och jag hoppas att det inte är så noga i en motor.
Skriv svar