Sida 3 av 3

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: tor aug 30, 2012 6:07 pm
av Lusselelle
Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?

Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: tor aug 30, 2012 6:46 pm
av wuffee
Vi åker egen svarvay shjul i rallybilen å de är inte härdat å inte i något exclusivt material heller.. Väger in på 3,9kg..

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: fre aug 31, 2012 6:13 pm
av Lusselelle
Vad menar du med att det inte är i något exklusivt material? Materialval måste väl såklart vara viktigt? 2541 har väl inte ett dyrare kilopris än vanligt bonnstål? Vad för typ av material har ni valt i erat då? Måste vara ganska tunt då det väger 3,9 kg och motorn måste vara grymt rapp i varven. :) låter kul.

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: fre aug 31, 2012 7:36 pm
av Grusbusen
Lusselelle skrev:Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?
Låter bra 8) plocka mycket effekt? Blir det någon bygg tråd?
Gjorde svänghjulet i C45R (SS 1672-08). Ingen härdning.

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: lör sep 01, 2012 8:07 pm
av hauge
Ångrade mig

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: tis sep 04, 2012 6:14 pm
av hauge
Kikade runt lite efter belastning på svänghjul. Maxbelastningen pga varvtal ligger självklart utmed periferin.
Belastningen är proportionell mot materialets densitet * varvtalet i kvadrat * diametern i kvadrat. Tjockleken har här ingen betydelse

Säkerhetsfaktor för svänghjul generellt vad jag hittat ligger mellan 6 och 20, beroende på applikation, tjocklek på svänghjulet och sprängskydd

Pga att det är varvtal och diameter i kvadrat är det inte riktigt adekvat att fråga vilket material man skall använda (annat att det självfallet inte skall vara sprött, så gråjärn går fetbort), eftersom vi inte vet vad som sitter i original.

ss2541 är ett material som är starkt och segt, Rm (brottgränsen) är i storleksordningen 1000 N/mm2 vad jag kunnat hitta, medans vanliga/enkla stål/järn brukar ligga på knappt hälften.

ökar man max varvtalet från 6000 tilll 8000 så har man ökat maxbelastningen med 78 %
minskar man svänghjulsdian från 0,5 till 0,4 m så har man minskat belastningen med 56%

Re: Matrial till svänghjul? NY FRÅGA

Postat: ons sep 12, 2012 9:41 am
av Lusselelle
Grusbusen skrev:
Lusselelle skrev:Riktigt bra! Bygger en liknande motor fast med HX55 och 1000cc. Har bytt topplockspackningar till cooperring. Det borde väl göra den odödlig hoppas jag. 2541 får det bli i mitt svänghjul iaf. Frågan är om man ska härda det. Gjorde du det med ditt?
Låter bra 8) plocka mycket effekt? Blir det någon bygg tråd?
Gjorde svänghjulet i C45R (SS 1672-08). Ingen härdning.
Ok. :-) nja mycket vet jag inte. Får se va det blir. Max 800 hk iaf. Ska styra laddet efter varvet med en apexi avc-r. Så jag tror den blir ganska snäll. :-)