plymouth valiant 72, smallblock... Eller?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

350hk i en sug 318 tror jag spräcker din budjet väldigt tidigt. Det jag kommer att tänka på först är topparna, du behöver nog Edelbrock lock eller liknande. X-toppar är svårt att få tag i, så jag skulle köra eftermarknadstoppar med en gång. Iof finns det ju J-toppar som jag tycker har för små ventiler, men som egentligen passar bättre på 318 pga utrymmet mellan ventil och cylinderlopp.

Mitt råd är att:

Bygga ett billigt bränslesystem, med pumpar och filter från nån skrotbil kanske? Funkar väl med slangklammor om man är noga (brandvägg och släckare!), annars pressade slangar från nån skogsmaskinsreparatör el likn. (btr och returledning!)

Modifiera en av innerskärmarna så du får plats med EN stor turbo, till 350hk behöver du ju max hx55.
Gav 3000 för min hx60 (ej provkörd)

Egna grenrör till turbon med delar från kl-racing, de har även avgasflänsar mot toppen! :)

En 60mm Wastegate

Holley dubbelpump med plastflottörer.

Till 0,5bar behöver du sannolikt ingen ic, så bara dra ett rör mellan turbon och Holleyn.

Jag har lagt säkert 35k på min 340 och har inte mer än 350hk :( och den summan får du en fin överladdad 318 för :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Ja okej, det där med slangar är inget problem, jag går skogsbrukslinjen så vi har två stora slangpressar på skolan och en i varje koja, sen har jag lite kontakter på ett slang-företag i stan...det löser sig nog

Sen ligger det två stycken hx60 i pappas garage som man kan önska sig i julklapp höhö
Ett agg med större och ett med mindre avgashus, han ville ha kortare spool-up tid på sin dodge ram så han satte dit en tredje turbo och då vart dom här två över.
Men som sagt turbo blir ett senare bekymmer, har inte kunskap eller tålamod just nu att börja med insprutning

Men har sett att det finns billiga edelbrock toppar på summit och även insug/förgasar paket, och då lyckas man kanske komma under budgeten?
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

Holley dp är ganska långt ifrån insprutning ;) Det är ju bara att addera ihop summorna så får du ju svar på om budjeten håller :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

Dubbelpost :doh:
Senast redigerad av Painlake Racing den lör dec 17, 2011 3:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

:doh: haha, oj förlåt var nyvaken.... Men plastflottörer varför? :)

Jo 25-30 känns mer realistiskt.
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
moparman426
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön mar 27, 2011 8:59 pm
Ort: Docksta

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av moparman426 »

Plastflotörerna tål turbotryck... det gör inte orginal i mässing, dom knycklar ihopsig som en colaburk...
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Okej, trodde faktist att det var något sånt...men om man inte frågar får man inte veta:)
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Har skottat av bilen,tinat upp den i maskinhallen på skolan, monterat helt ny startmotor, tvättat/vaxat och flyttat in den i mitt första helt egna garage, ingen värme direkt men alltid plusgrader iaf... Ska försöka få in nå mer lampor så man ser något, van-jakten förtsätter.

Kommer nån bild snart, har fler projekt på gång bla. Isbana så där av det sega tempot...men det går framåt.
Axel Näsholm
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

ringde på en 318 med låda idag, ska fara och kolla på den efter helgen å mest troligen köpa om motorn verkar bra (ska ändå renovera den innan det blir någon överladdning, lådan däremot får man ju köpa lite på egen risk...men man märker ju om den är slut)

ska låta 225an bo under huven tills jag har renoverat motorn, kommer att lägga 1300kr/mån på motorn (allt jag har efter räkningarna är betalda,studerar+bor i egen lägenhet och inget helgjobb just nu...så det kommer inte gå så snabbt, men om jag får jobb senare så hinner jag nog köra sugmotor v8 i sommar iaf, turbo får bli nästa vinter)

uppdaterar med bilder när jag har varit och kollat på motorn
Axel Näsholm
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av maghen »

turbodart skrev:318 & 360 har samme staker... #3418645

Mange 1968/69 318 har full-float stakar som er snappet bettre. :)
Det finns två olika typer av smiden till stakarna till LA motorn. De grova som ofta kallas 340/360 och de klenare 273/318.

Även 318 har dock ibland de grova stakarna (då med nummer 3418645). Det gäller vissa mellan 1976-86 ,och vissa mellan 1972-73. Övriga årsmodeller har de klena stakarna.

Flytande kolvbult hittar man på alla 318 fram till 1973! Det är dock de klena stakarna (smidesnummer 1618699, 2899-62 och 2899486)

340 mellan 1968-73 är de enda som har haft grova stakar med flytande kolvbult! (nummer 2899486)

Infon kommer från Mopars egen "Mopar engines"-bok och jag har ingen anledning att misstro den. Mina motorer, 318 4bbl -78 och 340 -68 hade lika grova stakar (318 dock med pressad kolvbult). Jag har sett den klena typen från någon annan motor, och skillnaden är inte liten! Jag kan dock inte uttala mig om hur bra eller dåligt de "klena" stakarna håller.

Min 318 var för övrigt den första motorn jag turbokonverterade! Med trycksatt predator-förgasare, ett mycket enkelt grenrörssystem, separat wastegate och EN Garrett T04B gav den uppskattningsvis 350 hk för ungefär samma pris som en ny kamaxel! :-) Med en större turbo hade den gett betydligt mer....
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

...motorn jag ska fara och kolla på är en 318 från 89 med a500 (gissar jag), far dit med släp på onsdag eller torsdag verkar det som, sitter ju "tbi" på den nu, vad behöver man för att köra motorn med tbi, är det en "dator" till både bensin och tändning eller va? Tänker om möjligt köra tbi i sommar och nästa vinter byta stakar, kolvar, kam, insug osv.

Hjälp uppskattas, inte direkt påläst när det gäller mopars tbi...
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

Kasta skiten över axeln och sätt dit en beg holley fyrport på beg insug. Tändningen är jag osäker på... Enklaste är ju brytarfördelare.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jah, okej...
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av Painlake Racing »

Å andra sidan. Om du får det till att fungera så får du ju en trevlig gatbil med tomgångsmotor. Inget pumpande och fladdrande när man ska starta. Dock tror jag det är fel väg att gå. Bättre att köra fugge tills man har råd med riktig insprutning.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: plymouth valiant 72

Inlägg av BakAxel »

Jo, men det är tänkt som en temporär snabblösning, men ska kolla hur dyrt det blir med förgasar/insugskit från usa... Kommer att köpa billigast möjliga och köra med i år, får jag jobb i sommar så blir det köpa rätt insug och rätt förgasare (850dp, eller blir den för stor?)

Målet för i år är alltså inte turbo utan att få ner motor/låda och ev bakaxel och bara köra så man lär känna motorn innan man börjar överladda, och sen så har jag inte pengarna just nu heller.... Har fått köpa mat för typ 500kr/mån för att ha råd att köpa motor/låda, det är kul att vara student ;)
Axel Näsholm
Skriv svar