Rekord axel blir helt fel. Manta/Ascona A eller B om du vill ha det enkelt, du får bygga om tvärbalken för struten och flytta pinnen för panharden till andra sidan (I vart fall på b axeln, pinnen kanske sitter rätt på a axeln, kommer inte ihåg.)
A axeln är mer samma bredd som original. Med B axel får du köra med fälgar som har högt ET bak, med orginal 5.5" et35 är hjulhusen ganska väl utfyllda bak.
Nästa alternativ är Volvo 240 axel, då får du bygga egna infästningar eller flytta över fjäderskålarna från en opel axel och bygga en stege som får samma funktion som struten på Opel axeln. Sen finns det många andra axlar också, men dessa tre är dom vettigaste att gå på.
Ang växellåds tunneln. Kör du CIH och 4 pet så ryms det utan problem, CIH och 5 petad låda ur rekord (getrag 240) är tight men går! C20NE/XE/LET eller CIH med R25 låda (omega låda) behöver du göra ny tunnel. Enklast är att kapa bort original, ställa dit motor och låda och bygga efter de så du får nog med plats.
Som j0jje säger så finns det helt klart bes.män som inte har full koll (eller helt enkelt inte bryr sig) som släpper igenom sånna här byggen ändå! Norsjö är ju inte jättelångt från dig, den stationen brukar vara bra att ha å göra med så länge han som jobbar där inte är på semester
Har för mig jag såg ett par dörrar på blocket rätt nyligt, men Ascona dörrar funkar inte, inte ens kadett coupe dörrar funkar rakt av. Bara så du vet
