Opel kadett c 1,2s -78

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jacob93
För mycket laddtryck

Re: Opel kadett c 1,2s -78

Inlägg av jacob93 »

okej det var synd tack ändå :)

jo det var just de att det kostar ;) som student har man inte mycket pengar över :P
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Har regbesiktat min kadett c 1.2 i år med en c20ne med just 2.2 bromsar fram och diffad ascona bak med större trummor och förstorad tunnel. Tror inte inte det är många besiktningsmän alls som vet skillnaden på kadetterna.
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

hur mycke större måste tunneln vara? :) å sen måste jag fråga vet du möjligen av någon bakaxel lr vet du om det går med en rekord axel? har hittat en som det sitter dubbel fjädrar på kan de vara något å ha? :)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=42044" onclick="window.open(this.href);return false; finns lite bilder i tråden :thumbright:
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

tackar :) blir att lägga upp många bilder då jag byter motor :)

du jojje: du vet möjligen inte av en omega låda å en ascona axel för ett bra pris ;)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Kan veta av en som har massor med gamla opeldelar men var bor du? När jag tänker efter så har jag ju för fasen 2 ascona/manta axlar odiffade liggandes men det är ju lite dyrt och skicka dom så det är ju lite avgörande vart i landet du bor?
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

okej okej :) jag bor i vännäs men har inte några större problem att ta mig några mil om det behövs :) men allting beror på pris om det är värt å köra om du förstår :)

du vet möjligen inte av en förar dörr till kadett lr ascona då jag haft inbrott i min det ska synas på någon av bilderna tror jag :)
Opel kadett 1,2s
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Rekord axel blir helt fel. Manta/Ascona A eller B om du vill ha det enkelt, du får bygga om tvärbalken för struten och flytta pinnen för panharden till andra sidan (I vart fall på b axeln, pinnen kanske sitter rätt på a axeln, kommer inte ihåg.)

A axeln är mer samma bredd som original. Med B axel får du köra med fälgar som har högt ET bak, med orginal 5.5" et35 är hjulhusen ganska väl utfyllda bak.

Nästa alternativ är Volvo 240 axel, då får du bygga egna infästningar eller flytta över fjäderskålarna från en opel axel och bygga en stege som får samma funktion som struten på Opel axeln. Sen finns det många andra axlar också, men dessa tre är dom vettigaste att gå på.

Ang växellåds tunneln. Kör du CIH och 4 pet så ryms det utan problem, CIH och 5 petad låda ur rekord (getrag 240) är tight men går! C20NE/XE/LET eller CIH med R25 låda (omega låda) behöver du göra ny tunnel. Enklast är att kapa bort original, ställa dit motor och låda och bygga efter de så du får nog med plats.

Som j0jje säger så finns det helt klart bes.män som inte har full koll (eller helt enkelt inte bryr sig) som släpper igenom sånna här byggen ändå! Norsjö är ju inte jättelångt från dig, den stationen brukar vara bra att ha å göra med så länge han som jobbar där inte är på semester :)

Har för mig jag såg ett par dörrar på blocket rätt nyligt, men Ascona dörrar funkar inte, inte ens kadett coupe dörrar funkar rakt av. Bara så du vet :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

tackar :) då blir det troligen å köra på ascona axel :)

då kanske man ska försöka i norsjö då :D

asså alla förardörrar som är av rätt årsmodell dom med vik handtagen är av intresse för passar inte dörren så kapar jag ba ut plåten runt och flyttar över :)
Opel kadett 1,2s
Nicke Blom
För mycket laddtryck

Inlägg av Nicke Blom »

fränt med kadetter!! :thumbright: ska du köra lagom effekt går det med opelaxel...annars steg 2 =volvo eller steg 3 cheva 10bultad :lol:

söker backspeglar till min om nån har? är en 75 coupe
NBR
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Jag har inga plåtdelar till kadett överhuvudtaget, axeln kan jag väl sälja för en 5-hunka, pma vid intresse å om du ska ha vägarna uppåt, finns i Älvsbyn förövrigt.

När jag satte dit ascona axeln så flyttade jag över kadett-balken vid struten och flyttade pinnen till snestaget men fick också korta staget genom att axeln är längre så stämmer det inte, sen fick jag svetsa dit krängningshämmarfästena från kadetten och även göra lite special på bromsrören då dom sitter på fel sida på ascona axeln och fick då också göra ett nytt "öra" till fästen där bromsslangen går över till rör och på själva klumpen om jag inte missminner. Men helt klart mkt enklare än att sätta dit volvo då jag provat det också.
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

okej okej :) men har skickat pm så vi kan ju prata vidare om affären där :P

sen undrar jag om det är något jag måste tänka på då det gäller saab motorn inför reggningen :)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

som sagt så måste det vara en kortmotor om du ska ha en rwd låda som passar på blocket. Jag köpte en hel saab 9000 2.0t -96 fungerande men riktigt ful i karossen för 3000kr, försök hitta ett sånt lik som motor verkar gå bra i. Har för övrigt kvar den i väntan på att få stoppa i den i lämplig bil :) Är en hel del grejjer som måste modifieras innan allt sitter på plats och funkar men det mesta brukar lösa sig med tiden.

Men känner du att du vill fort få ihop den och åka och inte lägga allt för mkt pengar skulle jag satsat på en cih, finns ju allt att dunka i bolt on och en original 2.4 med lite kärlek i toppen går garanterat riktigt fint. Kört en sommar och en vinter med kadetten och orginal 115hk sugmotor och kan säga att den är riktigt rolig redan standard och kör ifrån betydligt motorstarkare bilar med den nätta vikten, men sen vill ju mkt ha mer och då står man där och måttar in turbogrenrör ;)
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

okej okej :) men det jobbiga är ju ekonomin :/ har kikat på lite olika motorer å har 3st saab 9000 motorer från år 85 till 96 innom familjen som bara står :) men vet fan inte hur jag ska göra vill ju åka turbo då man har en stor förkärlek av ljudet (A) och känslan av att det finns pulver att hänga ut hon på sommarn :)
å sen vill jag inte stoppa i vad som hellst i kadetten :)
i stortsett alla mina polare säger volvo snurra men känner att man kan ju inte slita ut hjärtat ur henne å sen stoppa i nåt som i grova drag alla använder :P men får ta å leta efter en cih motor om det gör de hela enklare :P
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Det brukar vara det, tillkommer ju alltid en massa smågrejjer också. Har för övrigt inte fått nåt pm, verkar vara nå tjall på den funktionen då det är massa pm i min inbox som är andras konversationer och aldrig skickat till mig ens.
Skriv svar