Sida 3 av 4
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 10:32 pm
av jacob93
okej det var synd tack ändå
jo det var just de att det kostar

som student har man inte mycket pengar över

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 11:02 pm
av j0jje
Har regbesiktat min kadett c 1.2 i år med en c20ne med just 2.2 bromsar fram och diffad ascona bak med större trummor och förstorad tunnel. Tror inte inte det är många besiktningsmän alls som vet skillnaden på kadetterna.
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 11:34 pm
av jacob93
hur mycke större måste tunneln vara?

å sen måste jag fråga vet du möjligen av någon bakaxel lr vet du om det går med en rekord axel? har hittat en som det sitter dubbel fjädrar på kan de vara något å ha?

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 11:58 pm
av j0jje
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=42044" onclick="window.open(this.href);return false; finns lite bilder i tråden

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 12:34 am
av jacob93
tackar

blir att lägga upp många bilder då jag byter motor
du jojje: du vet möjligen inte av en omega låda å en ascona axel för ett bra pris

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 12:41 am
av j0jje
Kan veta av en som har massor med gamla opeldelar men var bor du? När jag tänker efter så har jag ju för fasen 2 ascona/manta axlar odiffade liggandes men det är ju lite dyrt och skicka dom så det är ju lite avgörande vart i landet du bor?
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 2:22 am
av jacob93
okej okej

jag bor i vännäs men har inte några större problem att ta mig några mil om det behövs

men allting beror på pris om det är värt å köra om du förstår
du vet möjligen inte av en förar dörr till kadett lr ascona då jag haft inbrott i min det ska synas på någon av bilderna tror jag

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 10:44 am
av Cassius
Rekord axel blir helt fel. Manta/Ascona A eller B om du vill ha det enkelt, du får bygga om tvärbalken för struten och flytta pinnen för panharden till andra sidan (I vart fall på b axeln, pinnen kanske sitter rätt på a axeln, kommer inte ihåg.)
A axeln är mer samma bredd som original. Med B axel får du köra med fälgar som har högt ET bak, med orginal 5.5" et35 är hjulhusen ganska väl utfyllda bak.
Nästa alternativ är Volvo 240 axel, då får du bygga egna infästningar eller flytta över fjäderskålarna från en opel axel och bygga en stege som får samma funktion som struten på Opel axeln. Sen finns det många andra axlar också, men dessa tre är dom vettigaste att gå på.
Ang växellåds tunneln. Kör du CIH och 4 pet så ryms det utan problem, CIH och 5 petad låda ur rekord (getrag 240) är tight men går! C20NE/XE/LET eller CIH med R25 låda (omega låda) behöver du göra ny tunnel. Enklast är att kapa bort original, ställa dit motor och låda och bygga efter de så du får nog med plats.
Som j0jje säger så finns det helt klart bes.män som inte har full koll (eller helt enkelt inte bryr sig) som släpper igenom sånna här byggen ändå! Norsjö är ju inte jättelångt från dig, den stationen brukar vara bra att ha å göra med så länge han som jobbar där inte är på semester
Har för mig jag såg ett par dörrar på blocket rätt nyligt, men Ascona dörrar funkar inte, inte ens kadett coupe dörrar funkar rakt av. Bara så du vet

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 1:52 pm
av jacob93
tackar

då blir det troligen å köra på ascona axel
då kanske man ska försöka i norsjö då
asså alla förardörrar som är av rätt årsmodell dom med vik handtagen är av intresse för passar inte dörren så kapar jag ba ut plåten runt och flyttar över

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: lör nov 05, 2011 4:20 pm
av Nicke Blom
fränt med kadetter!!

ska du köra lagom effekt går det med opelaxel...annars steg 2 =volvo eller steg 3 cheva 10bultad
söker backspeglar till min om nån har? är en 75 coupe
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: sön nov 06, 2011 12:28 am
av j0jje
Jag har inga plåtdelar till kadett överhuvudtaget, axeln kan jag väl sälja för en 5-hunka, pma vid intresse å om du ska ha vägarna uppåt, finns i Älvsbyn förövrigt.
När jag satte dit ascona axeln så flyttade jag över kadett-balken vid struten och flyttade pinnen till snestaget men fick också korta staget genom att axeln är längre så stämmer det inte, sen fick jag svetsa dit krängningshämmarfästena från kadetten och även göra lite special på bromsrören då dom sitter på fel sida på ascona axeln och fick då också göra ett nytt "öra" till fästen där bromsslangen går över till rör och på själva klumpen om jag inte missminner. Men helt klart mkt enklare än att sätta dit volvo då jag provat det också.
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: sön nov 06, 2011 12:49 am
av jacob93
okej okej

men har skickat pm så vi kan ju prata vidare om affären där
sen undrar jag om det är något jag måste tänka på då det gäller saab motorn inför reggningen

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: sön nov 06, 2011 1:03 am
av j0jje
som sagt så måste det vara en kortmotor om du ska ha en rwd låda som passar på blocket. Jag köpte en hel saab 9000 2.0t -96 fungerande men riktigt ful i karossen för 3000kr, försök hitta ett sånt lik som motor verkar gå bra i. Har för övrigt kvar den i väntan på att få stoppa i den i lämplig bil

Är en hel del grejjer som måste modifieras innan allt sitter på plats och funkar men det mesta brukar lösa sig med tiden.
Men känner du att du vill fort få ihop den och åka och inte lägga allt för mkt pengar skulle jag satsat på en cih, finns ju allt att dunka i bolt on och en original 2.4 med lite kärlek i toppen går garanterat riktigt fint. Kört en sommar och en vinter med kadetten och orginal 115hk sugmotor och kan säga att den är riktigt rolig redan standard och kör ifrån betydligt motorstarkare bilar med den nätta vikten, men sen vill ju mkt ha mer och då står man där och måttar in turbogrenrör

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: sön nov 06, 2011 1:21 am
av jacob93
okej okej

men det jobbiga är ju ekonomin :/ har kikat på lite olika motorer å har 3st saab 9000 motorer från år 85 till 96 innom familjen som bara står

men vet fan inte hur jag ska göra vill ju åka turbo då man har en stor förkärlek av ljudet (A) och känslan av att det finns pulver att hänga ut hon på sommarn

å sen vill jag inte stoppa i vad som hellst i kadetten

i stortsett alla mina polare säger volvo snurra men känner att man kan ju inte slita ut hjärtat ur henne å sen stoppa i nåt som i grova drag alla använder

men får ta å leta efter en cih motor om det gör de hela enklare

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: sön nov 06, 2011 1:32 am
av j0jje
Det brukar vara det, tillkommer ju alltid en massa smågrejjer också. Har för övrigt inte fått nåt pm, verkar vara nå tjall på den funktionen då det är massa pm i min inbox som är andras konversationer och aldrig skickat till mig ens.