
Justus Fiat 500 -69
Re: Justus Fiat 500 -69
Det här är väl en bil som jag själv aldrig någonsin skulle vilja ha, men samtidigt känner jag att det är skönt att det finns de som tycker annorlunda. Jag gillar din bil skarp, den blir klart frän. 

Re: Justus Fiat 500 -69
Haha, jo så är det väl alltid. Tror alla har nån märklig fetish...
Vore ju sjukt tråkigt om alla tyckte lika om allt, då skulle det ju bara byggas ovlov med bratwurstmaskiner.
Vore ju sjukt tråkigt om alla tyckte lika om allt, då skulle det ju bara byggas ovlov med bratwurstmaskiner.
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Justus Fiat 500 -69
Kul att du skriver nåt igen, hur går projektet framåt?
Erland
Erland
Re: Justus Fiat 500 -69
Ja, jag har varit lite dålig på att uppdatera...
Jodå, sakta och osäkert kan man väl säga.
Jag har väldigt svårt att få plats med insuget, den längden som jag valt, har för mig att det var andra pulsen är så kort att plenumet i princip hamnar ovanför oljelocket och där är det riktigt dåligt med plats. Dessutom har jag svårt att få till nån vettig radie på insugsröret ner i spjällhuset. Ska se om jag kan hitta nån vettig bild på hur trångt det är.
Jag höll på och labba med det där ett tag och bestämde mig sen snabbt för att bara smälla ihop bitarna med det gamla grenröret och insuget. Men då tappade jag som sagt varvtalsignalen och blev tvungen att riva ur skiten igen.
Nu är iaf det nya grenröret nästan klart efter sju sorger, triggern sitter monterat på ett injusterat fäste och är kollad med oscilloskop så det börjar dra ihop sig.
Jag tror jag kommer starta upp den med det gamla insuget bara för att få rulla några meter och köra in kammen.

Här kan man se lite hur trångt det är. Silikonslangen konar från 44mm till 2" och böjen brukade bli tilltryckt av låset till bakluckan.
Jodå, sakta och osäkert kan man väl säga.
Jag har väldigt svårt att få plats med insuget, den längden som jag valt, har för mig att det var andra pulsen är så kort att plenumet i princip hamnar ovanför oljelocket och där är det riktigt dåligt med plats. Dessutom har jag svårt att få till nån vettig radie på insugsröret ner i spjällhuset. Ska se om jag kan hitta nån vettig bild på hur trångt det är.
Jag höll på och labba med det där ett tag och bestämde mig sen snabbt för att bara smälla ihop bitarna med det gamla grenröret och insuget. Men då tappade jag som sagt varvtalsignalen och blev tvungen att riva ur skiten igen.
Nu är iaf det nya grenröret nästan klart efter sju sorger, triggern sitter monterat på ett injusterat fäste och är kollad med oscilloskop så det börjar dra ihop sig.
Jag tror jag kommer starta upp den med det gamla insuget bara för att få rulla några meter och köra in kammen.
Här kan man se lite hur trångt det är. Silikonslangen konar från 44mm till 2" och böjen brukade bli tilltryckt av låset till bakluckan.
Senast redigerad av Justus den fre jan 11, 2013 9:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Justus Fiat 500 -69
Härligt projekt! Kul att det rör sej framåt och att du håller oss uppdaterade
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Re: Justus Fiat 500 -69
Jaha, då var man på hemmaplan igen och hunnit med en snabbvända ner till garaget.
Var som vanligt mycket småpill som inte syns. Min snälla bror hade gjort klart grenröret och nu svetsade vi i muttern för avgastemp.

Problemet med frigången till "taket" löste jag dels genom att korta av röret under spjällhuset.

Vilket gav hela 2,5 cm och dels genom att kapa av oljepåfyllningen och vevhusventen på ventilkåpan.

Nu ska jag bara hitta något lämpligt rör för en ny påfyllning, gärna med mässingslock, nån som har nåt tips?
Nästa pass ska förhoppningsvis motorn kunna hystas i bilen och kanske, kanske provstartas...
Var som vanligt mycket småpill som inte syns. Min snälla bror hade gjort klart grenröret och nu svetsade vi i muttern för avgastemp.

Problemet med frigången till "taket" löste jag dels genom att korta av röret under spjällhuset.

Vilket gav hela 2,5 cm och dels genom att kapa av oljepåfyllningen och vevhusventen på ventilkåpan.

Nu ska jag bara hitta något lämpligt rör för en ny påfyllning, gärna med mässingslock, nån som har nåt tips?
Nästa pass ska förhoppningsvis motorn kunna hystas i bilen och kanske, kanske provstartas...
Senast redigerad av Justus den fre jan 11, 2013 9:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
Re: Justus Fiat 500 -69
Åhh, varför funkar inte bilderna nu då?
Får kika på det imorgon, pallar inte nu...
Får kika på det imorgon, pallar inte nu...
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
Re: Justus Fiat 500 -69
Det går inte direktlänka till albumets adress, ta bildens adress så funkar det.
Fränt bygge!

Fränt bygge!

Fredrik Ringhald
072-316 26 91

072-316 26 91

Re: Justus Fiat 500 -69
Då har man kastat bort lite mer tid i garaget då.
Har fått ihop allt och snurrat runt motorn på starten. Tyvärr har det visat sig att jag inte kan ett skit om Tunerstudio som jag använder för att mappa mitt MS.
Eftersom jag flyttat triggerskivan till svänghjulet så är tändningen lite "off" så att säga. Problemet är att jag inte kan justera den, hur jag än ändrar och knappar så ligger den bom fast. Nu i kväll har jag testat att ändra i tändmapparna, ändrat på trigger offseten etc men inget har gjort någon inverkan alls. Gnistan ligger där den ligger och jag gav till slut upp.
Nu behöver jag hjälp! Finns det någon räv på megasquirt 2 i Stockholm som kan hjälpa mig? Naturligtvis mot skälig ersättning eller annan gentjänst.
Jag kan i princip hålla på med det här vilken kväll som helst. Bilfan ska igång så jag kan köra in kammen och släpa iväg den för mappning.

Här är en bild på härket i dagsläget. Det nya kortare insuget har gett mig oceaner med plats på toppen men på högersidan är det lika trångt som vanligt. Det är det gamla yxiga insuget och finishen ska väl ordnar nästa vinter när man fått köra sönder lite saker...
Har fått ihop allt och snurrat runt motorn på starten. Tyvärr har det visat sig att jag inte kan ett skit om Tunerstudio som jag använder för att mappa mitt MS.
Eftersom jag flyttat triggerskivan till svänghjulet så är tändningen lite "off" så att säga. Problemet är att jag inte kan justera den, hur jag än ändrar och knappar så ligger den bom fast. Nu i kväll har jag testat att ändra i tändmapparna, ändrat på trigger offseten etc men inget har gjort någon inverkan alls. Gnistan ligger där den ligger och jag gav till slut upp.
Nu behöver jag hjälp! Finns det någon räv på megasquirt 2 i Stockholm som kan hjälpa mig? Naturligtvis mot skälig ersättning eller annan gentjänst.
Jag kan i princip hålla på med det här vilken kväll som helst. Bilfan ska igång så jag kan köra in kammen och släpa iväg den för mappning.

Här är en bild på härket i dagsläget. Det nya kortare insuget har gett mig oceaner med plats på toppen men på högersidan är det lika trångt som vanligt. Det är det gamla yxiga insuget och finishen ska väl ordnar nästa vinter när man fått köra sönder lite saker...
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Justus Fiat 500 -69
Nu vet jag inte vad du kör för triggning men ifall det är toothwheel så justerar du "Tooth #1 Angle (deg BTDC)" för att korrigera tändläget.
Under tiden du strobbar så kan du låsa tändingen på typ 10-15grader genom att ändra "fixed advanced" från use table till fixed timing
Jag tyckte jag var noggran med mitt trigger fäste men hamnade 1 tandkant fel och fick 76 istället för 90grader btdc som jag tänkt mej.
Under tiden du strobbar så kan du låsa tändingen på typ 10-15grader genom att ändra "fixed advanced" från use table till fixed timing
Jag tyckte jag var noggran med mitt trigger fäste men hamnade 1 tandkant fel och fick 76 istället för 90grader btdc som jag tänkt mej.
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Sv: Justus Fiat 500 -69
Det är just det som är problemet. Mina menyer ser heeelt annorlunda ut jämfört med alla instruktioner på nätet. Ska lägga upp en skärmdump sen, kanske är någon som hat idéer...
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
Re: Justus Fiat 500 -69


Så här ser det ut på min dator, kan inte hitta några inställningar för static timing eller toothed wheel etc. Nån som har några förslag?
Mvh
Justus Harling
Justus Harling
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Re: Justus Fiat 500 -69
Det verkar som att du kör standard b&g ms2. Ladda in koden för ms2extra så får du mycket mera att ställa in på tigger och en massa andra bra extra-funktioner.
Forum och manual finns här www.msextra.com.
Forum och manual finns här www.msextra.com.
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Re: Justus Fiat 500 -69
Tackar!
Har tänkt på det där med firmware tidigare men det har bara runnit ut i sanden. Gissar att jag får börja om med en helt ny mapp?
Kan inte hitta nån info om vilken jag har nu men det den kallar ECU definition är 2.88600.
Hur som helst, tack igen. Ibland hjälper det med ett extra huvud...
Har tänkt på det där med firmware tidigare men det har bara runnit ut i sanden. Gissar att jag får börja om med en helt ny mapp?
Kan inte hitta nån info om vilken jag har nu men det den kallar ECU definition är 2.88600.
Hur som helst, tack igen. Ibland hjälper det med ett extra huvud...

Mvh
Justus Harling
Justus Harling