Sida 3 av 6
Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 5:58 pm
av Simon-I
http://www.240grupp-a.se/kaross.htm" onclick="window.open(this.href);return false; där har du ett gäng bilder från grp a. Så det är väl snar likt mot hur jag hade gjort på bilderna.. hur som helst måste det bli betydligt stadigare o fästa där nere över ramen.
Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 6:20 pm
av Toffe
Klabbe Persson skrev:Är de så på grupp a bilarna som på bilderna?
Hur andra gör o inte gör spelar mig inte stor roll igentligen, vill bara ha en bra kombination mellan "snyggt" o funktionsmässig.
På volvo 16vs bilder är precis som ja menat, han som tala om det för mig! San att de säger sig själfvt är en annan sak
Sen de röret som är bockat på bilderna är det även många som missar, det är jätte viktigt!Men de e väl många som bygger bur för ballhets faktorn, å ja har sett flera som fan i mig är farligare med den buren som mekat i än utan...
Jobba på med bilen klabbe å ventilen, de ser förbannat bra ut

242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 6:24 pm
av Ante Karlsson
Skulle tro att det kanske finns lite olika anledningar till infästningarna.
Sätter man dem i hjulhusen så får man ju en bredare geometri och troligtvis så kanske det är burens stabilitet de är ute efter då?! Dvs säkerhet för föraren.
Sätter man dem i rambenen bak så kanske de har eftersträvat ett stabilare chassie?
Ja det är bara en tanke jag har haft. Men kan ju vara ute och cykla.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 6:28 pm
av Toffe
Det handlar om så lite du behöver flytta in dem, det bror helt på typ av bil! kollar man på ex rallycross å Igmab bilar sitter det i eller jävligt nära fjädertornen bak ( om de e coilovers).
sen det bakom huvudbågen har väl endast som uppgift å stabilisera chassie, och skydda från kollison bakifrån(eller ja om du åker baklänges ner i diket).
242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 6:53 pm
av Ante Karlsson
Krysset bak är även viktigt för bågens stabilitet vid en rullning. Har man inte krysset och stagen från huvudbågen bakåt så kan buren vika ihop sig som ett korthus. (lite överdrivet men svårt å förklara)
Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 8:32 pm
av Klabbe Persson
Volvo_16v: Väldigt trevlig sida det där, tack för de
Vi har snackat lite mer om de hela jag o bror

Jag har även beställt rör idag så vi får väl se lite hur de blir i slutändan

Kommer inte bli någon kopia på en grupp a eller liknande. Vi försöker styva upp lite med våra egna ideer, rätt eller fel vet jag inte men rent åt helvete kommer de nog inte bli

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: tor feb 16, 2012 9:04 pm
av Toffe
Ja ska ta en bild i morgon, det är enkelt å bygga så och det kräver ingen rörbock, att hela tiden bygga trekanter är en bra grund ide när man krålar runt där å suckar å stönar;)
Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*
Postat: mån mar 26, 2012 9:29 pm
av Klabbe Persson
Tyvärr har det inte bara varit dåligt med uppdateringar här det har inte varit mycket att uppdatera...
Men vi har bestämt oss för att sänka ribban ett tag på själva bilens utseende, kommer inte måla den nu innan sommaren utan prio just nu är att få den körbar istället, sen får vi ta lackering osv till vintern. Det är något jag lärde mig med Forden, att det tar för lång tid och för mycket energi så man tröttnar innan de är klart och innan man får prova grejorna fullt ut.
Men nu till lite roligare, har mätt alla lagerspel, svarvat kolvar så jag väntar bara på att få veven tillbaka från polering sen ska jag sätta ihop maskinen iaf

Ramlager spel mäts upp.

Vevlagerna.

Blocket har fått lite färg.

Var på öppethus hos Autoeffekt förra helgen, han visade upp sin dynapack och civinco sprut som han är återförsäljare av. Vi köpte en toppackning av han med lösa kopparringar
Övrigt med bilen är att bågen e klar och en orginal motor ligger i inför kommande besiktning. Lite pillande kvar innan men inom en snar framtid hoppas jag den är besiktigad så resterande ombyggnader kan komma igång så vi förhoppningsvis får provköra lite i sommar.
Re: 242 16v Turbo *Uppdatering 26/3*
Postat: mån mar 26, 2012 11:11 pm
av Martin H
helt rätt tänkt klabbe

blir bra det här.
Re: 242 16v Turbo *Uppdatering 26/3*
Postat: mån jun 04, 2012 10:58 pm
av Klabbe Persson
Har varit lite segt här, en massa andra projekt med hus o grejor som tar tid, men nu är iaf bottendelen ihop + lite anat smått som e fixat.
Ska försöka få ihop något under sommaren iaf, men vi får se hur de går, motivationen e tillbaka iaf

Lägger upp lite nya bilder i morron.
Re: 242 16v Turbo
Postat: tis jun 05, 2012 7:16 am
av Klabbe Persson
Här kommer lite bilder iaf

Bottendelen ihop.

Fäste triggerskivan på remhjulet.

Kamlägesgivaren är på plats.

Fixar nollpunktsmarkering.
Lite andra små saker är också fixade, bla så har bror klippt, stansat och bockat till ett fränt plenum, kommer bilder när de börjar komma ihop

Är bara jag som ska ställa mig i svarven och fixa till 4a trattar sen kan insuget bli klart.
I övrigt är besiktning överskattat

, så nu handlar de bara om att få ihop de hela för lite provsväng i sommar/höst, är en hel del jobb men som sagt motivationen e på väg tillbaka så jag hoppas att de blir av iaf.
Re: 242 16v Turbo *Lite nytt 5/6*
Postat: tis jun 05, 2012 4:03 pm
av MarcusM
Bra jobbat!
Jaså du var också hos Hans när han hade öppet hus

Re: 242 16v Turbo *Lite nytt 5/6*
Postat: tor jun 07, 2012 2:24 pm
av Klabbe Persson
Japp var de

Var kompisens 940 som satt i bänken, den kördes klart på lördagen sen

Re: 242 16v Turbo *Lite nytt 5/6*
Postat: tis jun 12, 2012 12:38 pm
av Tiiiseen
grymt fina grejjer ni gör

och hoppas att de blir åka av snart

Re: 242 16v Turbo *Lite nytt 5/6*
Postat: lör jun 16, 2012 12:19 pm
av Klabbe Persson
Någon som vet orginal lutningen på en b230? E på jobbet o kan inte mäta just nu.