olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
asså, jag är lite förvirrad.
Som nu ett antal påtalat så skall ett lager inte slitas in på något sätt. Det skall vara ett lagerspel där oljefilmen ligger som förhindrar kontakt mellan axel och stake. Om du har så tight att det inte finns plats för tillräcklig oljefilm så kommer nog motorn inte går många minuter innan du har roterade vevlager som resultat.
Du säger "det var ett litet glapp som fettet tagit upp". Var är det egentligen du har lagt på fetter? På lagerytorna?
Anders
Som nu ett antal påtalat så skall ett lager inte slitas in på något sätt. Det skall vara ett lagerspel där oljefilmen ligger som förhindrar kontakt mellan axel och stake. Om du har så tight att det inte finns plats för tillräcklig oljefilm så kommer nog motorn inte går många minuter innan du har roterade vevlager som resultat.
Du säger "det var ett litet glapp som fettet tagit upp". Var är det egentligen du har lagt på fetter? På lagerytorna?
Anders
Anders
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Ja de fanns ett lagerspel, jag applicerade mollyfett på ytorna innan jag drog ihop och de tog upp en del av spelet.
motorn skulle ihop pga av tidspress och jag hann köra 2 tomgångsvarmkörningar å 2 mil utan problem i alla fall.
Har fått bekräftat från fler fall där de blivit stor momentskillnad på fett vs olja när man drar ihop grejer.
motorn skulle ihop pga av tidspress och jag hann köra 2 tomgångsvarmkörningar å 2 mil utan problem i alla fall.
Har fått bekräftat från fler fall där de blivit stor momentskillnad på fett vs olja när man drar ihop grejer.
Jens Hedlund.
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Men det är inte på ytorna du skall ha fett. Det är på gängorna! Och det är därför som det anges olika moment om man använder olja eller fett på gängorna. På lagerytorna skall du ha olja av lämplig typ. En det kör med speciell monteringsolja en del med bara motorolja. Själv kör jag med en 50-50 blandning av motorolja och stp. Inte konstigt motorn gick tungt när du drog runt 

Anders
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Självklart körde jag gängorna med fett men tog även lagertapparna när jag hade fint fett.
och momentet som krävdes för å dra runt spisen vart densamma Med fett som olja
och momentet som krävdes för å dra runt spisen vart densamma Med fett som olja
Jens Hedlund.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
vare sig lagren är 1,481 lr 1,487 så ska det gå lika lätt att dra runt,vi snackar lite över 1/100
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
De var de jag också kom fram till efter att ha haft isär skiten typ 15 gånger å dragit bultjävlarna typ 180 gånger.. med olja,med fett osv
De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger
jag testade med 3 olika momentnycklar och kom fram till samma sak hela tiden.
De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger

Jens Hedlund.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
ja men du ska inte ha fett på lagerhalvorna,endast på bultarna.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
vet fler som kör me fett och de lirar för dom.
Jens Hedlund.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
denna tråd blir betre och betre 
Sent from NokiaN8

Sent from NokiaN8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Det är ett beprövat knep att smörja lagerytorna med molyfett. Jag har själv gjort det flera gånger. Det gör att smörjningen blir garanterad tills oljetrycket kommer.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan dröja med en nyrenoverad/nybyggd motor.
Göran
Av egen erfarenhet vet jag att det kan dröja med en nyrenoverad/nybyggd motor.

Göran
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
jag brukar göra en sörja av molybdenfett och motorolja om motorn ska stå länge efter montage.
ska den igång bara nån dag eller kortare så brukar jag ta vanlig olja bara, men jag primar oljepumpen med olja så den börjar pumpa direkt.
Slår aldrig på tändningen förrens jag har oljetryck.
ska den igång bara nån dag eller kortare så brukar jag ta vanlig olja bara, men jag primar oljepumpen med olja så den börjar pumpa direkt.
Slår aldrig på tändningen förrens jag har oljetryck.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Fett är nytt för mig. Men en dag man lär sig något nytt är en bra dag:-)
Motor som skall stå länge brukar jag använda en molly "coating" som finns på sprejburk. En produkt som är till för just tillfällen när man ev inte har smörjning ögonblickligen. Och naturligtvis oljetryck före uppsatt. På min gamla cheva gäller att köra pumpen tills det kommer olja ur alla vipporna. Brukar ta en stund och en glödhet borrmaskin
Jag skulle faktiskt vara lite oroligt för att fett, speciellt ett kletigt mollyfett, skulle nästan plugga igen oljekanalerna och även ligga "i vägen" för oljan att bygga upp sin film. Men det kanske inte kan hända.....
Anders
Motor som skall stå länge brukar jag använda en molly "coating" som finns på sprejburk. En produkt som är till för just tillfällen när man ev inte har smörjning ögonblickligen. Och naturligtvis oljetryck före uppsatt. På min gamla cheva gäller att köra pumpen tills det kommer olja ur alla vipporna. Brukar ta en stund och en glödhet borrmaskin

Jag skulle faktiskt vara lite oroligt för att fett, speciellt ett kletigt mollyfett, skulle nästan plugga igen oljekanalerna och även ligga "i vägen" för oljan att bygga upp sin film. Men det kanske inte kan hända.....
Anders
Anders
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
I "Forced induction tuning" så säger Bell att man ska dra bulten med det som angivs i momentet, står det olja så ska man bara ha olja, och ska även dra, lossa och dra bultarna tre gånger för rätt moment (?)
Och han tycker även att man enbart ska ha olja på lagren, inte fett, inte 50/50 fett och olja, och inte 50/50 olja och någon tillsats.
Sen vet jag inte om just hans sätt är rätt, men det är ju inte som att vem som helst får skriva en bok! (höhö).
Och han tycker även att man enbart ska ha olja på lagren, inte fett, inte 50/50 fett och olja, och inte 50/50 olja och någon tillsats.
Sen vet jag inte om just hans sätt är rätt, men det är ju inte som att vem som helst får skriva en bok! (höhö).
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Jag fick tipset av en gammal kompis vars far har borrat många motorer :p
och jag tvekade inte, molly smörjer bra.
och jag tvekade inte, molly smörjer bra.
Jens Hedlund.