olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
hejsvejs!
stod å drog mina stakar ikväll
h-profil från LG speed.
Med molyfett ska dom dras 64nm och med olja 80nm för att de ska bli "samma" moment.
hade inget molyfett å hade brådis så jag drog ihop skiten med olja. men då fick jag använda 90-100NM för att kunna snurra vevaxeln å jag tyckte de var på tok för mycke, demonterade allt å kollade hur lager såg ut efter att jag snurrat några varv, inga synbara konstiga slitage eller så. mätte upp lager å de var i samma storlek som gamla lagrena...
Ringde å jagade reda på mollyfett, drog stakarna 64nm.
då behövdes 30 Nm för att snurra veven..
Nån får gärna flika in med lite riktig info.
80 Nm med olja kan ju omöjlig motsvara 64nm med molly?
mvh
stod å drog mina stakar ikväll
h-profil från LG speed.
Med molyfett ska dom dras 64nm och med olja 80nm för att de ska bli "samma" moment.
hade inget molyfett å hade brådis så jag drog ihop skiten med olja. men då fick jag använda 90-100NM för att kunna snurra vevaxeln å jag tyckte de var på tok för mycke, demonterade allt å kollade hur lager såg ut efter att jag snurrat några varv, inga synbara konstiga slitage eller så. mätte upp lager å de var i samma storlek som gamla lagrena...
Ringde å jagade reda på mollyfett, drog stakarna 64nm.
då behövdes 30 Nm för att snurra veven..
Nån får gärna flika in med lite riktig info.
80 Nm med olja kan ju omöjlig motsvara 64nm med molly?
mvh
Jens Hedlund.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
va är det för motor?
har du kontrollerat lagerspel?
har du kontrollerat lagerspel?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Ogge,
B230FT maskin.
Nej lagerspel har jag inte kontrollerat.
Men den gick runt fint med dom gamla lagrena som hade samma tjocklek
B230FT maskin.
Nej lagerspel har jag inte kontrollerat.
Men den gick runt fint med dom gamla lagrena som hade samma tjocklek
Jens Hedlund.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
De ska gå runt även om du drar 5nm. Något annat är fel!
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
jo ihopdraget med olja gick de runt även när de var draget med lättare moment 30-50nm , 2 stakar dragna med 80Nm = dra runt motorn ca 70nm.
4 stakar dragna med 80Nm = 90-100nm för att dra runt.
alla stakarna dragna med olja å 60nm = ca 50 nm för att dra runt motorn.
alla stakarna dragna med molly å 65nm = 30nm att dra runt.
4 stakar dragna med 80Nm = 90-100nm för att dra runt.
alla stakarna dragna med olja å 60nm = ca 50 nm för att dra runt motorn.
alla stakarna dragna med molly å 65nm = 30nm att dra runt.
Jens Hedlund.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Är din momentnyckel ok?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Enklaste om du är
Osäker är att mäta sträckningen på bulten. Då får
Man rätt sträckning och klämkraft på bulten.
Mvh Ante
Osäker är att mäta sträckningen på bulten. Då får
Man rätt sträckning och klämkraft på bulten.
Mvh Ante
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Låter som något är galet.
Är det samma stakar som du hade tidigare?
Är det samma stakar som du hade tidigare?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
om nu absolut inget annat har hänt under de olika testen så är det bara ett enkelt svar.
Stakarna blir deformerade i storänden vid högre moment.
Stakarna blir deformerade i storänden vid högre moment.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
altså, man SKALL ju mäta hur mycket bulten sträcker sej, det är det som är grejen. Då man spänner riktigt stora bultar så använder man en maskin som tar tag i bulten töjer ut den till rätt spänning, sen skruvar man på muttern för hand och släpper sen bulten med maskinen och då har man rätt spänning i bulten utan att "gissa" hur mycket bulten är sträckt då man spännt till ett visst moment. Momentet man mäter är hur trögt gängan går eller/och friktionen mellan mutter/bult och överfall.
Beroende på hur bra smörjan klarar yt trycket i gängan så töjer man bulten olika mycket med samma moment. Och som nån redan sa om lagren nyper då du spänner hårt så deformeras ju nåt.
http://www.youtube.com/watch?v=KhnhxNdB ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=HT9XyMAN ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
Beroende på hur bra smörjan klarar yt trycket i gängan så töjer man bulten olika mycket med samma moment. Och som nån redan sa om lagren nyper då du spänner hårt så deformeras ju nåt.
http://www.youtube.com/watch?v=KhnhxNdB ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=HT9XyMAN ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
power
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
och hur går man tillväga för att mäta sträckningen på bulten?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
man köper tex en sån, eller bygger en
http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... Id=1130494" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance- ... Id=1130494" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
power
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Men, som tidigare sagt. Det här kan ju inte ha med vilken metod som används för att mäta momentet vid åtdragningen.
Mät lagerspelet! Antingen plasigauge eller vad det heter eller ännu bättre dra ihop stakarna med lager och mät inner diameter och rundhet Och sedan mät axel.
Anders
Mät lagerspelet! Antingen plasigauge eller vad det heter eller ännu bättre dra ihop stakarna med lager och mät inner diameter och rundhet Och sedan mät axel.
Anders
Anders
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
metod att mäta momentet?? finns det olika?
det man vill veta är hur spänd bulten är inte vad moment man har. det är ett mycket förenklar sätt att mäta spänningen i bulten genom att mäta momentet, och som vi ser mycket beroende på hur rent man har det och vilken smörja man använder.
/Andre'
det man vill veta är hur spänd bulten är inte vad moment man har. det är ett mycket förenklar sätt att mäta spänningen i bulten genom att mäta momentet, och som vi ser mycket beroende på hur rent man har det och vilken smörja man använder.
/Andre'
power