Sida 3 av 4
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: mån mar 12, 2012 1:31 pm
av awes
asså, jag är lite förvirrad.
Som nu ett antal påtalat så skall ett lager inte slitas in på något sätt. Det skall vara ett lagerspel där oljefilmen ligger som förhindrar kontakt mellan axel och stake. Om du har så tight att det inte finns plats för tillräcklig oljefilm så kommer nog motorn inte går många minuter innan du har roterade vevlager som resultat.
Du säger "det var ett litet glapp som fettet tagit upp". Var är det egentligen du har lagt på fetter? På lagerytorna?
Anders
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: ons mar 28, 2012 6:37 pm
av Xuri
Ja de fanns ett lagerspel, jag applicerade mollyfett på ytorna innan jag drog ihop och de tog upp en del av spelet.
motorn skulle ihop pga av tidspress och jag hann köra 2 tomgångsvarmkörningar å 2 mil utan problem i alla fall.
Har fått bekräftat från fler fall där de blivit stor momentskillnad på fett vs olja när man drar ihop grejer.
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 8:07 pm
av awes
Men det är inte på ytorna du skall ha fett. Det är på gängorna! Och det är därför som det anges olika moment om man använder olja eller fett på gängorna. På lagerytorna skall du ha olja av lämplig typ. En det kör med speciell monteringsolja en del med bara motorolja. Själv kör jag med en 50-50 blandning av motorolja och stp. Inte konstigt motorn gick tungt när du drog runt

Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 8:20 pm
av Xuri
Självklart körde jag gängorna med fett men tog även lagertapparna när jag hade fint fett.
och momentet som krävdes för å dra runt spisen vart densamma Med fett som olja
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 8:31 pm
av Amazonic
vare sig lagren är 1,481 lr 1,487 så ska det gå lika lätt att dra runt,vi snackar lite över 1/100
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 8:49 pm
av Xuri
De var de jag också kom fram till efter att ha haft isär skiten typ 15 gånger å dragit bultjävlarna typ 180 gånger.. med olja,med fett osv
De som spelade mig mest skvatt var att 80Nm å olja inte blev samma moment som 64nm med fett... spelar ingen roll vad diverse savarsnubbar säger

jag testade med 3 olika momentnycklar och kom fram till samma sak hela tiden.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 8:58 pm
av Amazonic
ja men du ska inte ha fett på lagerhalvorna,endast på bultarna.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 9:02 pm
av Xuri
vet fler som kör me fett och de lirar för dom.
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 9:13 pm
av Kristoffer Helle
denna tråd blir betre och betre

Sent from NokiaN8
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: fre mar 30, 2012 9:16 pm
av Xuri
?
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: lör mar 31, 2012 7:24 am
av quattro
Det är ett beprövat knep att smörja lagerytorna med molyfett. Jag har själv gjort det flera gånger. Det gör att smörjningen blir garanterad tills oljetrycket kommer.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan dröja med en nyrenoverad/nybyggd motor.
Göran
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: lör mar 31, 2012 12:50 pm
av Kadett4wd
jag brukar göra en sörja av molybdenfett och motorolja om motorn ska stå länge efter montage.
ska den igång bara nån dag eller kortare så brukar jag ta vanlig olja bara, men jag primar oljepumpen med olja så den börjar pumpa direkt.
Slår aldrig på tändningen förrens jag har oljetryck.
olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: lör mar 31, 2012 1:21 pm
av awes
Fett är nytt för mig. Men en dag man lär sig något nytt är en bra dag:-)
Motor som skall stå länge brukar jag använda en molly "coating" som finns på sprejburk. En produkt som är till för just tillfällen när man ev inte har smörjning ögonblickligen. Och naturligtvis oljetryck före uppsatt. På min gamla cheva gäller att köra pumpen tills det kommer olja ur alla vipporna. Brukar ta en stund och en glödhet borrmaskin

Jag skulle faktiskt vara lite oroligt för att fett, speciellt ett kletigt mollyfett, skulle nästan plugga igen oljekanalerna och även ligga "i vägen" för oljan att bygga upp sin film. Men det kanske inte kan hända.....
Anders
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: lör mar 31, 2012 5:07 pm
av Deztallica
I "Forced induction tuning" så säger Bell att man ska dra bulten med det som angivs i momentet, står det olja så ska man bara ha olja, och ska även dra, lossa och dra bultarna tre gånger för rätt moment (?)
Och han tycker även att man enbart ska ha olja på lagren, inte fett, inte 50/50 fett och olja, och inte 50/50 olja och någon tillsats.
Sen vet jag inte om just hans sätt är rätt, men det är ju inte som att vem som helst får skriva en bok! (höhö).
Re: olja Vs molyfett på H-stakar, förklaring
Postat: lör mar 31, 2012 7:03 pm
av Xuri
Jag fick tipset av en gammal kompis vars far har borrat många motorer :p
och jag tvekade inte, molly smörjer bra.