m50b25 blåser kolvar hela tiden

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

ALLA motorer är "tragiskt känslig för spikningar"

sen håller jag inte med om att bottendelarna i volvo ska va bättre än i bmw. en BMW är byggd av mycket fina delar. volvos kolvar blir bättre på B230 motorerna men en B20 eller B21 kolv är inte bra och det är garanterat mycket sämre än en BMW M50 kolv. även de äldre BMW kolvarna mm är bra.
min kompis peter högdhal kör en standard 25000mils 1.8i M10 på 1.5-2bar/8000rpm i många många mil och den håller helt utan problem och ger ca 450- 500hk. standard allt invändigt utom 304 docktor kam och fjädrar. standard toppackning, bultar mm också. peter loggar ofta och finjusterar hela tiden också.
Mozz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre jan 07, 2011 7:47 pm

m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Mozz »

Ja det är mycket möjligt att det är som du säger, denna diskussion kan bli bottenlös , jag pratar endast efter egna insikter som jag har haft efter motorer som har trimmats och körts i bänk.
Jag själv är BMW byggare så jag vet vad det är fina bottendelar mm, men jag sa att det verkar vara stadigare motorer som klarar av större felmarginaler utan att packa ihop för dagen, ska bli bättre på att förklara :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

:lol: jag blir bara så ivrig att skriva då man hör såna uttalanden. men hur som helst så kan man säga att det sitter mest i hur man fin lirar alla detaljer och hur stort arbete och hjärta man lägger ned i tunigen i slutändan som avgör hur det håller ihop. spelar ingen större roll om man köper de värsta som finns i bottendelen och i toppacknings väg slarvar man med tunigen så åker man dit ändå, ända skilnaden är att det blir mycket dyrare om man köpt "dyr grejor" sen då man kommer till en viss gräns så måste man börja förstärka bottendelen så klart från orginal delar men då ska man ha kört/tävlat några sesonger så man vet vad man gör.

vet ej om jag är där än med mina B20 motorer som jag har jobbat med i snart 20 år :hihi: men jag är lite långsam också, min fin motor gick inte så länge :) men man lär sig hela tiden och den enkla bottendelen håller ju bra för mig än och har gått fortast också. den har bromsat högst effekt av alla B20 än också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns juh en anledning till varför det finns smidda kolvar och stakar etc etc på marknaden.
Det är till för att det ska palla en högre belastning.
Men designar man maskin fel så spelar det ingen roll hur dyra grejerna är i motorn.

ringlandet på en gjuten kolv går inte bara av spikningar, det kan ge upp av för höga tryck också.
Och tryck i kombination med varvtal.
och tryck i kombination med varvtal,staklängd,kolvspel,, etc etc..

Vill man få std gjutna grejer att hålla,, ja då får man lägga ribban lägre helt enkelt.

Kompisen har en 'byggd' M50 med dieselvev, den bara går och går, då med ~980hk på hjulen.
Han är ute och svinar på varvstopp och sladdar i stan, aldrig nåra bekymmer.
Men då är det Verdistakar, JE-kolvar, etc etc etc..

Finsn juh uttrycket 'som man bäddar får man ligga'
stämmer bra överens tycker jag.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Jens Gustavsson »

980hk har vi aldrig snakat om??? vi snackar om en bruks bil med turbo med ganska låga effekter. tommy har en race bil redan med över 1000hk 8)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Kadett4wd »

ja.. men jag ville juh bara påvisa hur mycket större marginal man får med bättre grejer i maskin och om den är rätt byggd.
Den 980hk bimmern ja pratade om har varit sådan nu i tre år utan att öppna maskin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av robban »

Detta låter som en kombination av fel tuning, och spridare på rak arm.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Mattias J »

Du har runt 10:1 i komp, du måste ner mer i tändning på 1,2 i ladd och 95 oktan.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte du kan få det driftsäkert ändån, hade du haft runt 8:1 så hade du lugnat ner förbränningen.
Det brinner fort i m50 maskinerna.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av dsimila »

Varför 95 istället för 98 oktan?
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av stecka »

98 är hårdvaluta på vissa stället numer tyvärr. e85 är lättare att hitta.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

Här har det dragit iväg!
Har kollat lite vad liknande setup ger för effekt runt 1,2-1,5bars ladd.
någonstans runt 500-600navhästar pratas det om på orörda toppar.
Min är portad med racevinklar och slipade ventiler.
Tror jag har en del pållar på det trycket och maskinen låter arg (en liten sväng).

Vet inte om någon annan haft problem med 630 siemens spridarna men jag upplever som dom har varit med och klabbat lite. Har inga belägg för det och skall flödestesta dom det första jag gör när jag får in bilen i garaget.

Kommer få börja om på mappen med lågt ladd i bänk.
Ingen idé att gatmappa när det är så nära ras.
Kommer gå över till e85 samt höjja bränsletrycket till 4bar.
Soppa skall då finnas till ca 500hk grovt räknat.
500hk är ju lagomt att åka och posta brev med :)

Finns funderingar på att jag kan ha kopplat vr givaren fel. Skall kolla upp det.
Vet att jag var noga som grisen med detta men det kan ha blivit fel ändå.
Man blir taggad till att fixa problemen när man ser att andra lyckas.

Vet inte om det är finare kolvar i bmw än volvo faktiskt.
Bmw är smäckrare saker och mycket fina till det dom är byggda för, sugmotor.
Samt som volvos fk kolv ser odödlig ut i jämförelse (har aldrig kört sönder volvo kolvar).
B21 kolvar spricker ringlanden på och det är för att dom inte har samma tillverkningsprocess som dom nyare pressgjutna kolvarna volvo har.
Fick b28kolvar nu som jag skall plocka i (Tackar) och köra e85.
Köpt en knocklink med så man ser ifall motorn vill pluppa och plinga:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mozz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre jan 07, 2011 7:47 pm

m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Mozz »

Varsegod hoppas de passar , ring om det trasslar jag kommer så gärna upp och hänger i kaffemarskinen, eller måste man skruva oxå? :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

Är sugen som fan nu att motbevisa mig själv att kolvarna håller:)
Synd att det är så komplicerat att vara två och skruva.
Jag tar aldrig ut motorn, lyfter toppen, sen lyfter motorn lossar balken och kastar ut dom gamla kolvarna och skjuver i dom nya. sen på med toppen. Klart. Sen mappa. Sen klart.
Skit enkelt:)
Fast i verkligheten tar det något längre hehe.
Skall kasta mig på detta imorgon, bara plocka upp nya lager i racebilen så den blir monterad sen skjuver jag in bmw,n och hoppas på att det flyter gött.
Att lyfta topp med turbo är lite pyssligt men det går:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av Tommy Luhr »

notering: m52b28kolvar har ca 1mm mer tak i kolvarna samt att dom är ca 1mm mindre i komphöjd.
m52b28 stakarna är 5mm kortare dvs 135mm. dock ser dom mycket klena ut.
Någon som har åkt med dessa eller skall man skaka fram icke vanos stakar direkt?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

Inlägg av beaver6 »

Jag hade kört ickevanosstakarna då dom är betydligt stadigare. Fast IV-stakar med m52b28 kolvar resulterar i ett onödigt lågt kompressionsförhållande om du ska köra e85.ca 6.8:1. Då har du ju egentligen fritt fram att köra bensin som du ville. Min e36:a med likadant kompressionsförhållande var inte direkt spikkänslig på bensin. :wink:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Skriv svar