m50b25 blåser kolvar hela tiden
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
ALLA motorer är "tragiskt känslig för spikningar"
sen håller jag inte med om att bottendelarna i volvo ska va bättre än i bmw. en BMW är byggd av mycket fina delar. volvos kolvar blir bättre på B230 motorerna men en B20 eller B21 kolv är inte bra och det är garanterat mycket sämre än en BMW M50 kolv. även de äldre BMW kolvarna mm är bra.
min kompis peter högdhal kör en standard 25000mils 1.8i M10 på 1.5-2bar/8000rpm i många många mil och den håller helt utan problem och ger ca 450- 500hk. standard allt invändigt utom 304 docktor kam och fjädrar. standard toppackning, bultar mm också. peter loggar ofta och finjusterar hela tiden också.
sen håller jag inte med om att bottendelarna i volvo ska va bättre än i bmw. en BMW är byggd av mycket fina delar. volvos kolvar blir bättre på B230 motorerna men en B20 eller B21 kolv är inte bra och det är garanterat mycket sämre än en BMW M50 kolv. även de äldre BMW kolvarna mm är bra.
min kompis peter högdhal kör en standard 25000mils 1.8i M10 på 1.5-2bar/8000rpm i många många mil och den håller helt utan problem och ger ca 450- 500hk. standard allt invändigt utom 304 docktor kam och fjädrar. standard toppackning, bultar mm också. peter loggar ofta och finjusterar hela tiden också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
m50b25 blåser kolvar hela tiden
Ja det är mycket möjligt att det är som du säger, denna diskussion kan bli bottenlös , jag pratar endast efter egna insikter som jag har haft efter motorer som har trimmats och körts i bänk.
Jag själv är BMW byggare så jag vet vad det är fina bottendelar mm, men jag sa att det verkar vara stadigare motorer som klarar av större felmarginaler utan att packa ihop för dagen, ska bli bättre på att förklara
Jag själv är BMW byggare så jag vet vad det är fina bottendelar mm, men jag sa att det verkar vara stadigare motorer som klarar av större felmarginaler utan att packa ihop för dagen, ska bli bättre på att förklara

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden

vet ej om jag är där än med mina B20 motorer som jag har jobbat med i snart 20 år


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Det finns juh en anledning till varför det finns smidda kolvar och stakar etc etc på marknaden.
Det är till för att det ska palla en högre belastning.
Men designar man maskin fel så spelar det ingen roll hur dyra grejerna är i motorn.
ringlandet på en gjuten kolv går inte bara av spikningar, det kan ge upp av för höga tryck också.
Och tryck i kombination med varvtal.
och tryck i kombination med varvtal,staklängd,kolvspel,, etc etc..
Vill man få std gjutna grejer att hålla,, ja då får man lägga ribban lägre helt enkelt.
Kompisen har en 'byggd' M50 med dieselvev, den bara går och går, då med ~980hk på hjulen.
Han är ute och svinar på varvstopp och sladdar i stan, aldrig nåra bekymmer.
Men då är det Verdistakar, JE-kolvar, etc etc etc..
Finsn juh uttrycket 'som man bäddar får man ligga'
stämmer bra överens tycker jag.
Det är till för att det ska palla en högre belastning.
Men designar man maskin fel så spelar det ingen roll hur dyra grejerna är i motorn.
ringlandet på en gjuten kolv går inte bara av spikningar, det kan ge upp av för höga tryck också.
Och tryck i kombination med varvtal.
och tryck i kombination med varvtal,staklängd,kolvspel,, etc etc..
Vill man få std gjutna grejer att hålla,, ja då får man lägga ribban lägre helt enkelt.
Kompisen har en 'byggd' M50 med dieselvev, den bara går och går, då med ~980hk på hjulen.
Han är ute och svinar på varvstopp och sladdar i stan, aldrig nåra bekymmer.
Men då är det Verdistakar, JE-kolvar, etc etc etc..
Finsn juh uttrycket 'som man bäddar får man ligga'
stämmer bra överens tycker jag.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
980hk har vi aldrig snakat om??? vi snackar om en bruks bil med turbo med ganska låga effekter. tommy har en race bil redan med över 1000hk 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
ja.. men jag ville juh bara påvisa hur mycket större marginal man får med bättre grejer i maskin och om den är rätt byggd.
Den 980hk bimmern ja pratade om har varit sådan nu i tre år utan att öppna maskin.
Den 980hk bimmern ja pratade om har varit sådan nu i tre år utan att öppna maskin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Detta låter som en kombination av fel tuning, och spridare på rak arm.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Du har runt 10:1 i komp, du måste ner mer i tändning på 1,2 i ladd och 95 oktan.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte du kan få det driftsäkert ändån, hade du haft runt 8:1 så hade du lugnat ner förbränningen.
Det brinner fort i m50 maskinerna.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte du kan få det driftsäkert ändån, hade du haft runt 8:1 så hade du lugnat ner förbränningen.
Det brinner fort i m50 maskinerna.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Varför 95 istället för 98 oktan?
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
98 är hårdvaluta på vissa stället numer tyvärr. e85 är lättare att hitta.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Här har det dragit iväg!
Har kollat lite vad liknande setup ger för effekt runt 1,2-1,5bars ladd.
någonstans runt 500-600navhästar pratas det om på orörda toppar.
Min är portad med racevinklar och slipade ventiler.
Tror jag har en del pållar på det trycket och maskinen låter arg (en liten sväng).
Vet inte om någon annan haft problem med 630 siemens spridarna men jag upplever som dom har varit med och klabbat lite. Har inga belägg för det och skall flödestesta dom det första jag gör när jag får in bilen i garaget.
Kommer få börja om på mappen med lågt ladd i bänk.
Ingen idé att gatmappa när det är så nära ras.
Kommer gå över till e85 samt höjja bränsletrycket till 4bar.
Soppa skall då finnas till ca 500hk grovt räknat.
500hk är ju lagomt att åka och posta brev med
Finns funderingar på att jag kan ha kopplat vr givaren fel. Skall kolla upp det.
Vet att jag var noga som grisen med detta men det kan ha blivit fel ändå.
Man blir taggad till att fixa problemen när man ser att andra lyckas.
Vet inte om det är finare kolvar i bmw än volvo faktiskt.
Bmw är smäckrare saker och mycket fina till det dom är byggda för, sugmotor.
Samt som volvos fk kolv ser odödlig ut i jämförelse (har aldrig kört sönder volvo kolvar).
B21 kolvar spricker ringlanden på och det är för att dom inte har samma tillverkningsprocess som dom nyare pressgjutna kolvarna volvo har.
Fick b28kolvar nu som jag skall plocka i (Tackar) och köra e85.
Köpt en knocklink med så man ser ifall motorn vill pluppa och plinga:)
Har kollat lite vad liknande setup ger för effekt runt 1,2-1,5bars ladd.
någonstans runt 500-600navhästar pratas det om på orörda toppar.
Min är portad med racevinklar och slipade ventiler.
Tror jag har en del pållar på det trycket och maskinen låter arg (en liten sväng).
Vet inte om någon annan haft problem med 630 siemens spridarna men jag upplever som dom har varit med och klabbat lite. Har inga belägg för det och skall flödestesta dom det första jag gör när jag får in bilen i garaget.
Kommer få börja om på mappen med lågt ladd i bänk.
Ingen idé att gatmappa när det är så nära ras.
Kommer gå över till e85 samt höjja bränsletrycket till 4bar.
Soppa skall då finnas till ca 500hk grovt räknat.
500hk är ju lagomt att åka och posta brev med

Finns funderingar på att jag kan ha kopplat vr givaren fel. Skall kolla upp det.
Vet att jag var noga som grisen med detta men det kan ha blivit fel ändå.
Man blir taggad till att fixa problemen när man ser att andra lyckas.
Vet inte om det är finare kolvar i bmw än volvo faktiskt.
Bmw är smäckrare saker och mycket fina till det dom är byggda för, sugmotor.
Samt som volvos fk kolv ser odödlig ut i jämförelse (har aldrig kört sönder volvo kolvar).
B21 kolvar spricker ringlanden på och det är för att dom inte har samma tillverkningsprocess som dom nyare pressgjutna kolvarna volvo har.
Fick b28kolvar nu som jag skall plocka i (Tackar) och köra e85.
Köpt en knocklink med så man ser ifall motorn vill pluppa och plinga:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
m50b25 blåser kolvar hela tiden
Varsegod hoppas de passar , ring om det trasslar jag kommer så gärna upp och hänger i kaffemarskinen, eller måste man skruva oxå? 

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Är sugen som fan nu att motbevisa mig själv att kolvarna håller:)
Synd att det är så komplicerat att vara två och skruva.
Jag tar aldrig ut motorn, lyfter toppen, sen lyfter motorn lossar balken och kastar ut dom gamla kolvarna och skjuver i dom nya. sen på med toppen. Klart. Sen mappa. Sen klart.
Skit enkelt:)
Fast i verkligheten tar det något längre hehe.
Skall kasta mig på detta imorgon, bara plocka upp nya lager i racebilen så den blir monterad sen skjuver jag in bmw,n och hoppas på att det flyter gött.
Att lyfta topp med turbo är lite pyssligt men det går:)
Synd att det är så komplicerat att vara två och skruva.
Jag tar aldrig ut motorn, lyfter toppen, sen lyfter motorn lossar balken och kastar ut dom gamla kolvarna och skjuver i dom nya. sen på med toppen. Klart. Sen mappa. Sen klart.
Skit enkelt:)
Fast i verkligheten tar det något längre hehe.
Skall kasta mig på detta imorgon, bara plocka upp nya lager i racebilen så den blir monterad sen skjuver jag in bmw,n och hoppas på att det flyter gött.
Att lyfta topp med turbo är lite pyssligt men det går:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
notering: m52b28kolvar har ca 1mm mer tak i kolvarna samt att dom är ca 1mm mindre i komphöjd.
m52b28 stakarna är 5mm kortare dvs 135mm. dock ser dom mycket klena ut.
Någon som har åkt med dessa eller skall man skaka fram icke vanos stakar direkt?
m52b28 stakarna är 5mm kortare dvs 135mm. dock ser dom mycket klena ut.
Någon som har åkt med dessa eller skall man skaka fram icke vanos stakar direkt?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: m50b25 blåser kolvar hela tiden
Jag hade kört ickevanosstakarna då dom är betydligt stadigare. Fast IV-stakar med m52b28 kolvar resulterar i ett onödigt lågt kompressionsförhållande om du ska köra e85.ca 6.8:1. Då har du ju egentligen fritt fram att köra bensin som du ville. Min e36:a med likadant kompressionsförhållande var inte direkt spikkänslig på bensin. 

Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer