Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Smågrejar lite med transporten emellanåt för att få den klar innan den fruktansvärda vintern kommer och gör mig till ett manodepressivt monster.. Ge mig sommar året om!

Bild

Bild

Punktade upp hela ramverkat och körde ut skiten i solen för att beskåda min ankbajsar till svetsloppor.

Bild

Bild

In med bråten igen för helsvetsning.. Jag blev förvånad själv när jag insåg att jag faktiskt lyckades lägga 1 vettig fog! :O

Bild

När jag ända hade svetsen igång så hittade jag ett litet rosthål i en balk, började knacka lite och insåg att det är dubbelplåt i balkarna med ROST emellan plåtarna.. Så knacka, kapa, knacka, kapa och vips så var hålet väldigt stort. Är väl likabra att göra allt ordentligt från början :)

Bild

Bild

I lördags eftermiddag cruisade vi över till Borås för att hämta ytterliggare ett projekt till min mekaniker.
S13 kaross med sportstolar, fyrpunktsbälten, nästan nya däck, skyline bromsar, ställbara stag i fram/bakvagn, apexi coilovers mm till ett mycket rimligt pris. Så småningom kommer det bosätta sig en hemisfärisk V8 i denna ;)
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Idag tänker jag inte sitta här och bli långrandig i en massa text då jag fick en mumsig beställning från JSPEC. Kastar upp en hög bilder så får ni se vad jag tänker montera i helgen! :)

Bild

Bild

Snabb leverans och en isskrapa & nyckelband fick man på köpet, bra där JSPEC!

Bild

Nästan bättre än porr..

Bild

Bild

Jag är faktiskt inte så bad, men jag är jävligt bra på att låtsas!

Bild

Bild

Någon mer som åker med Depo bredbandslambda?

Bild

Bild

Bild

Fick även tillbaka en ny ratt efter bra hanterad reklamation av KL Racing. Får la gå till vinterbilen.

And boom goes the dynamite!
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Nu har jag varit fruktansvärt dålig på att uppdatera, men jag har haft en hel del annat att pyssla med.
Slänger upp lite bilder på vad som har tagit mig tid dom senaste månaderna! :)

Nu ska vi dock få tummen ur och fortsätta med bilbyggandet. Igårkväll slet vi ut alla glasrutor ur bilen, ikväll är det instrumentpanelen, stolar och bälten som står på tur. Så morgondagen kommer bestå av burbygge!


Nu går vi tillbaka lite i tiden. Några dagar innan det bar av till USA för inköpsresa så släntrade det in en postgubbe med en liten kartong. Moatse chipet!

Bild

Sen for jag iväg till staterna och käkade på en tuff restaurang.

Bild

Kollade på lite häftiga bilar, någon som känner igen? ;)

Bild

Bild

Under 2014 blir jag förhoppningsvis ägare till denna skönhet!

Bild

Sen for vi upp på nått berg och fick en hyffsad utsikt.

Bild

Bild

Tillbaka ner igen och fick åter igen syn på lite tuffa bilar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och även en del hojar :)
Den första var lustgaskonverterad, ett riktigt monster tydligen. Den andra ägs av christian audiger, dock till salu faktiskt.

Bild

Bild

Sedan ramlade vi på en riktig dröm. En cheva -55 prostreet bil med 468cui, lustgas, 4link, feta bromsar, 31" däck mm. 625 bänkade hp utan gas, 775 med. Ja vi var bara tvungna att handla denna!
Mer info och bilder finns på min fars sida: http://www.garaget.org/MG-cheva57

Bild

Det firade med en kall bärs, sen bar det av hemmåt.

Bild

Väl hemma började jag riva plastidipen på bilen, vilket jävla jobb :O

Bild

Tog en kall bira.

Bild

Lade några ankbajsar på kommande biltransport.

Bild

Och svarvade till en adapter till mitt snap off nav.

Bild

Bild

Sen började det ju snöa i vårat avlånga land. Dax att beställa annat godis!

Bild

Bild

Som om inte det räckte så var jag iväg och hämtade ytterliggare en leksak.. 800kubik, 140hk på 250kg, barnsligt kul! :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Så nu börjar vagnparken bli fulländad!
Det var allt för denna gång ;)
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Det var visst fruktansvärt längesedan jag uppdaterade här såg jag. Så det är väl på tiden nu!
Har egentligen inte så mycket att skriva, så jag slänger upp en hel drös med bilder så får ni fråga, kritisera och gärna motivera! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär ser alltså bilen ut i dagsläget. Vi står och väntar på ett mindre remhjul just nu.
Planen är att bilen ska etanolkonverteras samt dreva om kompressorn för ett laddtryck på ca 0.6 bar.
Därefter kommer mappning.

Glöm nu inte att gå in och gilla samt följa oss på facebook och instagram! :)
Teamdriftit på instagram
www.facebook.se/teamdriftit
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av NTCRS1 »

Fränt!
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

I helgen var vi iväg till Gröndal - Eskilstuna och körde driftbash. Har fått motorn att lira skapligt med kompressorn nu så vi lyckades slakta ett gäng däck. Dock blir fortfarande bilen lätt varm när det är så fruktansvärt varmt ute. Någon som har några tips på åtgärd?

Kastar upp ett par bilder från helgen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av Love »

Angående värmeproblemet,har du testat att schimsa upp huven i bakkant för att få ut luft,eller kapa hål i huven,verkar ju vara fullt under huven så jag kan tänka mig att luften har svårt att flöda fritt! Går det att öppna upp fronten mera?
Vad har du för fläkt?kläm dit så stor du kan få dit och bygg kåpa så fläkten suger/trycker genom hela kylen.

Vad kör du med för termostat? Om du kör utan så testa att strypa flödet lite,kan bli för mycket flöde så kylen inte hinner kyla.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Lyfta upp huven lite kan vara en idé. Har även funderat på att borra ett gäng hål i fronten med.

Termostat sitter i bilen. Kör med volvo 850 fläkt med en välbyggd kåpa så det går nog inte att ändra på tyvärr.
Hade tidigare två mindre spal kopior men efter bytet till 850 fläkt fungerar det iallafall bättre.
Funderar på att fasvända dessa till tryckande och sätta dom framför.
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av freddan302 »

Ser att vattenpumpen är bytt...

Funderar om fläktkåpan är för tät?
Original brukar oftast ha öppet på något ställe så luften kan passera utan att gå igenom fläktarna..
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av Love »

andreasgustavsson skrev: Funderar på att fasvända dessa till tryckande och sätta dom framför.
Innan du gör det så kolla hur bladen ser ut,vet att vissa är byggd för att gå bara åt ett håll!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

freddan302, låter inte orimligt då enda stället luften kan passera är just genom fläkten. Kanske borde testa att göra "gälar" på sidorna om den.

Love, det stämmer! Dock verkar mina funka att köra åt båda.
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
prochargeroldsmobile
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 10, 2012 9:28 pm
Ort: Hofors

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av prochargeroldsmobile »

HEJ
skummade igenom din tråd och såg en del misstag jag gjort på min bil.
Jag har en Oldsmobile Starfire eller Monza samma kaross.Så bilarna s motorrum är lika trångt.
Kör dragracing och provat Lite bana, kör bilen till tävlingarna.
I den är det en smallblock 355med procharger F-1R och laddar ca 1.5 bar.
Den gick varm som fan I början så det här blev åtgärderna
Större Alu kylare största och tjockaste som gick att få I en racekylare fr. Griffin pallar 800hk,....din ser klen ut tyvärr
E-85 kylde superbra
Mezier 55 gallon El-vattenpump
Huven lyftes I bakkant så mycket utan att det ser fult ut.
Hål borrades I innerskärmar bak för luftflöde
Intercooler största som gick in. Du har ingen?
Vatten- Methanol insprut med 3 munstycken med 60%meth/40% vatten.
3 Spaal kylfläktar tryckande och sugande. Vinklarna på bladen avgör åt vilket håll du kan köra fläkten.
En 150 amp generator som driver allt detta.
Försök få all luft genom KYLAREN inte bredvid den genom att borra hål bredvid.
Snart är Holley EFI Dominator monterat så då kommer det gå ännu bättre.
MVH Björn
En länk på bilen på Tierp 2013 STCC banan.
3 varv var alla porschar bakom sen kokade bromsoljan och det roliga slut
https://www.youtube.com/watch?v=FbZP-UM ... r_embedded
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

Hej Björn!

Tack för alla tips du gett mig!
Kylaren ska dock palla runt 700hk. Det är mishimotos värsta.
Ska nog börja med två tryckande fläktar, upplutad huv samt ett gäng hål i fronten och några plåtar för styrning av luften.
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
prochargeroldsmobile
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 10, 2012 9:28 pm
Ort: Hofors

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av prochargeroldsmobile »

Det kommer gå jättebra tror jag
Om du inte har en redan, men mät insugsluftens temp. varje grad sänkning ger mer Horse Power.
Men kolla på kylfläktarnas blad åt vilket håll de är vinklade innan du monterar de sugande fläktar som tryckande, gör du fel funkar det inte så bra.
Björn
andreasgustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 305
Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm

Re: Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!

Inlägg av andreasgustavsson »

En liten update såhär på tisdagkvällen är väl aldrig fel?
Har haft en hel del att stå i då frugan och jag har flyttat ihop till hus osv, men lite bilder har jag lyckats fånga.

Bild

Bild

Nya garaget hade dåligt med förvaringsmöjligheter så det var bara att börja bygga.

Bild

Bild

Fy fan rent ut sagt vad skit man samlar på sig, jag ska aldrig mera flytta! ;)

Bild

Har haft lite problem med värmen riktigt varma sommardagar så jag rev bort termostaten och detta visade sig hjälpa en hel del.

Bild

Bild

Bild

Bild


Har även höjt upp huven i bakkant för att ventilera ut varmluften. Passade även på att montera min wire till huvudströmmen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan gjorde jag en modifikation på vingen alá Formula Drift style.. Hiss eller diss?

Bild

Fått hem ett gäng dekaler.

Och slutligen kör vi lite bilder på nya garaget och bröten som än så länge har hittat plats där inne.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gokväll!
Tack till:
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rallyshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.L-M-R.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.albecom.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skruvat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.folkraceshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar