Sida 3 av 19

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: lör dec 08, 2012 9:12 am
av Pimpolainen
hallå mannen! 8)

jag har nästan missat detta!!!

fasiken va tufft detta blir, kul med lite udda lösningar på överladdning, inte "bara" en stor turbo...

skitfint!

vi hörs!
Pontus

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön dec 09, 2012 12:10 am
av Grusbusen
Hej Pontus, tack för det! Ja det blir nog fränt om det funkar som tänkt...


Har meckat backventil i dag. Kan samanfattas:
1. Bygg ihop
2. Testa
3. Kapa isär
4. Börja om

Men efter några mindre lyckade varianter har jag en som kan funka.
Fick skrota det första ventilsätet jag svarvade i aluminium då det var för vekt, tappade formen och tätade dåligt.
Svarvade ett bastantare säte i stål. 30 graders vinkel.

Öppen
Bild

Stängd
Bild

Färdig
Bild
Byggd i ett 2,5" rör. Suganslutningen till lillturbon skall svetsas på innan backventilen sett från storturbons håll.
Bild

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön dec 09, 2012 1:46 am
av jol
Blir det med en liten fjäder för att stänga också för säkerhets skull?

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön dec 09, 2012 11:26 am
av Robin Olivi
Ska bli kul o se om du får det att lira och vad resultatet blir. :-)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: mån dec 10, 2012 12:09 pm
av Grusbusen
Jol, hade tänkt testa utan fjäder då konstruktionen av armen ventilen sitter i vill stänga av sin egen tyngd. Enda tillfället den inte stänger borde vara vid kraftig inbromsning och då har man ju sällan laddtryck... Alternativet till denna backventil skulle ju kunna vara ett vanligt spjällhus som man öppnar/stänger med en tryckklocka.

Oliven, tycker jag med :thumbright:

Har svetsat på tryckrörs arrangemanget kring de båda turbosarna i helgen. Hoppas kunna göra klart de sist på de i kväll.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: mån dec 10, 2012 12:13 pm
av Daniel-635
Ser fint ut Filip, men har du glömt dom flashiga blå Lysdioderna innanför plastskivan ?

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: mån dec 10, 2012 4:25 pm
av Grusbusen
Kan bara inte bestämma mig för om jag skall ha röd eller blå diod :wink:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: mån dec 10, 2012 9:21 pm
av Grusbusen
Ytterligare ett smidespass avverkat.
Började med att svetsa fast en fin fin V-bandsring för inloppet till GT17 snurran som Daniel 635 sponsrat med ihop med en 2,5" svetsböj. Blev tight med ytrymme för Saab original V-bandsklämman på 2,5" inloppsrör, men det verkar täta som det skall, ligger en O-ring mellan ringen och kompressorhuset.

Bild

Satte en lite rör stump över M6 skruven mellan de båda sidorna på klämman för stadga öronen som är lite veka.
Bild

Sedan svetsade jag vidare på tryckrören, så hör blev resultatet. Börjar fylla ut avgassidan i motorrummet nu.
Men tycker ändå det finns relativt gott om plats för olja/vatten ledningar till aggregaten.
Bild

Bild

Bild

Tryckröret från lillturbon ansluter "huvudtrycksröret" underifrån med ca 45 graders vinkel.
Bild

Nästa steg får bli att fortsätta med smidesövningarna i form av insug!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 12:16 am
av jol
Aha, trodde klaffröret skulle bli stående :)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 12:45 am
av T_Hedman
Ser inte på bilderna hur det är på avgassidan, men vad är det som avlastar den lilla turbon när den stora ska ta över ? Har du ett spjäll där också, för med wg lösning enbart så kommer du få fenomenet som kristoffer nämnde tidigare.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 7:12 am
av Grusbusen
T_Hedman skrev:Ser inte på bilderna hur det är på avgassidan, men vad är det som avlastar den lilla turbon när den stora ska ta över ? Har du ett spjäll där också, för med wg lösning enbart så kommer du få fenomenet som kristoffer nämnde tidigare.
Är inte riktigt med på hur du menar Hedman? Utveckla gärna!
Sitter en 60mm WG. (benämd WG1 på några ställen i texten) som bypassar den lilla turbon direkt från grenrörsbalken. Samt att jag tänkt behålla den interna i WGn i den lilla turbon för att försöka hålla ner turbinvarvtalet så mycket som möjligt när den stora börjar ladda på och producera högre laddtryck/avgasflöde.
Se bilder på sida 1 och 2.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 12:01 pm
av T_Hedman
Minsta lilla compoundverkan och backventilen kommer att vara stängd. Så länge som den lilla turbon ger minsta lilla laddtryck kommer alltså den stora ladda in i den lilla pga att backventilen är stängd.

Du måste alltså kunna "frikoppla" den lilla turbon.

Helst skulle man väl haft den lilla turbon sittandes som en 90graders wg anslutning på grenröret och en bra ventil/spjäll som öppnar upp till den stora.

Observera att detta är teorier, kan mycket väl ha fel.

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 12:11 pm
av Hposth
tufft bygge 8)

inte för o va en party pooper men du har väl inte glömt bort kamdrevet? ser trångt ut :wink:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tis dec 11, 2012 12:50 pm
av Grusbusen
T_Hedman skrev:Minsta lilla compoundverkan och backventilen kommer att vara stängd. Så länge som den lilla turbon ger minsta lilla laddtryck kommer alltså den stora ladda in i den lilla pga att backventilen är stängd.

Du måste alltså kunna "frikoppla" den lilla turbon.

Helst skulle man väl haft den lilla turbon sittandes som en 90graders wg anslutning på grenröret och en bra ventil/spjäll som öppnar upp till den stora.

Observera att detta är teorier, kan mycket väl ha fel.
Nu är jag med på på hur du resonerar. Dock tror jag att när stora turbon börjar ladda på (vilket förmodligen kommer ske med brant vinkel) och flödet ökar kommer luften
från den stora turbon när det väl överstiger 1bar (turbo nr1 max ladd) eller då flödet från turbo nr2 överstiger flödet turbo nr1 kan svälja öppnar backventilen.
Det är väldigt liten turbindiameter och trångt kompressorhus
på turbo nr1 (lilla) så jag tror och hoppas att luften ändå kommer öppna backventilen och gå den vägen.

Det är min teori, men jag kan också mycket väl ha fel :roll:
Hposth skrev:tufft bygge 8)

inte för o va en party pooper men du har väl inte glömt bort kamdrevet? ser trångt ut :wink:


He he tack!
Uppmärksamt. Det går fritt. Kommer även att få plats med org. kamremskåpa om än det blir trångt.
Men jag skall erkänna att jag fick bygga om en gång för det påpekade :hihi:
Här är en bild som kanske visa lite tydligare att det finns 30mm till godo.

Bild

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön dec 16, 2012 7:16 pm
av Grusbusen
Har hänt lite på insugsbygget i helgen. Utgick från ett 3,5" rör som kapades upp.
8mm fläns och 47mm radie trattar från http://www.ajden.se Ca 120mm långa runners.

Testmontering innan helsvets.
Bild

På denna sidan har jag tänkt ansluta ett 2,5" alt. 3" rör via en slits in till plenumet. Kommer återanvända 16V 3"
spjället från original insuget.
Bild

Helsvetsat plenum. Fick förskjuta runner nr. 4 ca 12mm i sidled framåt pga. utrummesbrist mot torpeden!
Bild
Nästa steg blir spridarhylsorna och spridarbryggan.
Efter det återmontering i bilen och spjällhusmeck.