Sida 3 av 4

Re: Blåst

Postat: fre jan 11, 2013 10:04 pm
av Dennis Öhman
Magic thomsson skrev:
Dennis Öhman skrev:Men hallå en topp kostar ju cash, vad kostar manley ventiler per st?
Ska du i toppen av resultaten ska även sätena bytas ut så ska den killen ha cash.
Sen killen som mirar in dom och slipar in ventilerna.
Sen killen som ska bearbeta toppen.
Sen ståltryckare.
Sen killen som bearbetar brunnarna för ståltryckarna.
Sen killen som står med lashcaps och justerar ventilspelet.
Sen ventilfjädrar.
En hålborrad 16mm stålkam kostar ju inget under 3000:-
Justerbart kamdrev ska oxå på.

Är ju bara endel i processen.[/quote
Klart det går att motivera en hög kostnad om man vill det,om man väljer det dyraste matrialet i varje komponent.
Men du måste inte ha det värsta för o köra snabbast,helheten och det mellan ratten o ryggstödet är viktigare.
Andreas jepsson som vann 2150 i götalandscupen hade ju inte ens mikuni förgasare som många tror det måste vara bara för mikuni 40 bromsar 15-20 hk mer än weber 45 or.
Det ser man ju om man jämför 2150 mot 2400.Dom bästa 2150 åker ju snabbare än många 2400 trots stor skilnad i motoreffekt och däck,fjädring mm,och framförallt skillnad i pris.
Men ska du åka rallycross ska du inte ha mjuka ventiler likt kl-racings, dom är ju jätte mjuka i skaften VS Manley tex.. dom ska tåla ordentligt stryk.. Och ja, dom kostar inte 200:-/st som kl-racing som blir dryga 1600:-, dom kostar närmare 800:-/st..
Eller gå på titan för att få absoult lättast ventilmekanism så kan man ju gångra sen kostnaden med 2.
Sen styrningar kör ju oftast inte många org styrningar, det är ju "patron" styrningar, som ser ut som hylsor från en winchester 308..
Sätesmaterialet kan ju diskuteras.

Sen vem kör 45or i 2150 idag?? minsta jag sett är ju 48or under huvarna oftast 50mm och även några 55mm förutom mikuna-racken... Är dessutom oftast ombyggda som är större än 48mm dessutom..

Vinna en enskild cup är ju inte SM som är det största..

Re: Blåst

Postat: fre jan 11, 2013 11:09 pm
av Magic thomsson
Om det varit titanventiler med i den toppen för 25 000 plus moms jag fick kostnadsförslag på hade han nog skrivit det i mailet,tror du inte det?
Nej han tog ut nog ut en 1000 kr timmen för sina tjänster.Men ventilerna har du rätt i,hade jag råd skulle jag ha värstingventiler,jag har kört av ventiler förr.Och jag vet flera i rallycrossen som kört av ventiler för att dom snålat,jag tänkte byta mina ventiler efter typ 1 säsong när motorn ändå ska kollas,dom beg finns det alltid folkraceåkare som köper för halva priset.Nej jag vet inte om jeppsson som vann götalandcupen 2150 hade 45 or,det kan ju varit större.Men jag står ändå fast i min åsikt att du inte måste ha en topp för 25 000 plus moms för att ha en konkuranskraftig motor.Hållbarare möjligen skulle den bli,men det beror ju lite på chaffören också,nån som tokvarvar och bytar olja sällan kör sönder allt.
Men hade jag råd skulle jag givetvis köpa titanventiler och värsta kolvarna och allting.Stålvev absolut direkt.Men jag skulle ALDRIG betala 25 000 kr plus moms för en topp.hehe.

Re: Blåst

Postat: fre jan 11, 2013 11:15 pm
av Amazonic
Läste du hans inlägg där han skrev komplett agap kitt med fjädrar tryckare reteiner m.m?
sen så kostar manley ventiler till rödblock runt 400kr/st
och nya alu brons styrningar går på c.a 600kr

för 20-25k har man en komplett topp med allt som står sig på toppen,klarar man inte o ta första plats med en sådan,så inte fan lär man göra det med en 50k topp,det är upp till förarn.

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 8:59 am
av Dennis Öhman
Hur många sm-guld har agap med sina kammar?
Många större trimmare har bra koll på den biten..

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 11:01 am
av Kadett4wd
Inskränkt tänkande i sin högsta form.
Det är juh det som delvis också gör att de här stora namnen kan ta 'vad de vill i betalt'.
Ingen törs chansa med en annan tillverkare, som kanske faktiskt är bättre?.
Nej det finns en utstakad bana och den skall man följa! punkt slut!.. är det så tänket går?

Varför just Manley?
Finns fler tillverkare av hög kvalité.

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 11:02 am
av moken
...Men hur har det gått för trådskaparen, och det ursprungliga problemet som han hade ställts inför???

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 11:23 am
av Jensa_b
Häng ut idioten! Det är inte mer än rätt.
Han borde bli avstängd omedelbart från forumet till att börja med.
Tyvärr hittar han väll nya ställen att lura folk på...

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 11:41 am
av Blådåren
Låt honom hänga och dingla !! , inte mer än rätt att låta skithögen skämmas.

Bra att varna andra också , så dom slipper göra samma erfarenhet av göken ifråga..

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 2:21 pm
av Tommy Luhr
Det var lite intressant detta med toppar ni hade uppe :)
Jag är nog för billig konstaterade jag ;)

Man skall väga in detta:

Flödespapper och areor
Teoretiskt kunnande och praktiskt kunnande
Kvalitén på arbetet
Supporten
Förmågan av topplocksportaren att lyssna på kunden och ge den vad den vill ha.
Det är mycket viktigt att den som gör toppen frågar om alla förfaranden och tekniska uppgifter om motorn.
Gör denne inte det, hur skall denne då veta vad han skall tillverka för något?
Samma sak bakvänt, köper man en topp tillverkad för ett koncept så skall man inte byta övrigt koncept för då "förstör" man toppen.

En viktig sak som topplockstillverkaren minst sagt skall vara intresserad av så är det insug och grenrör. Speciellt på sugmotorer.
Luften ser insugningsrör och topp som en enhetlig kanal, samma sak på avgas.
Får man inte frågan om eller helst tillrättavisningar vad man skall använda för utrustning på insug och avgas skall man även då dra öronen åt sig.

Jag förutsätter nu att vi pratar om momsade varor.
Momsen hjälper till att stabilisera mellan utövarna samt att "lisa 4 år får sitt insulin när det uppdagas att hon får diabetes utan att föräldrarna behöver belåna sitt hus för att klara av det"

En sak till som momsen gör för kunden (förutom att höja priset) är att det sätter press på tillverkaren av materialet.
Det gör att tillverkaren måste hänga med i utvecklingen, gärna leda den.
Levererar denne inte bra produkter så är förfallet ett faktum.
En sak till som är bra att väga in är om personen som skall tillverka/sälja nått är intresserad av det den gör.

Som nämnts i tråden innan är det olika förhållanden mellan olika tillverkare som sätter priset på locken.
Jag tycker Erland är billig och det vet han ;) Erland gör riktigt bra jobb och dom jobben är värt det dubbla.

Jag tar 8100:- för en 2150 rc volvo topp inkl nya alubrons styrningar.
Det ingår då:
Performace portning typ första steget av 46-38mm
Planering och simulering av toppen enligt kundens önskemål
Portning av insug och avgas samt förbränningsutrymmen.
Byte av styrningar inkl styrningar.
Säteskörning upp till 6 vinklar på insug och sätestål som framtestats på avgas (vanligtvis vinklar och radie)
Preparering av ventiler likt backcut osv
Planing
Glasblästring
Flödestest
Renovering av trasiga gängor på avgassidan
support.

Väljer man den mer bearbetade varianten så kostar locket från 10200kr i arbete inkl det ovanstående.
Då används även betydligt värre hårdvara i form av ventiler á 400kr/st osv osv...

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 4:23 pm
av loop
Kadett4wd skrev:Inskränkt tänkande i sin högsta form.
Det är juh det som delvis också gör att de här stora namnen kan ta 'vad de vill i betalt'.
Ingen törs chansa med en annan tillverkare, som kanske faktiskt är bättre?.
Nej det finns en utstakad bana och den skall man följa! punkt slut!.. är det så tänket går?

Varför just Manley?
Finns fler tillverkare av hög kvalité.
Exakt den uppfattning jag fått av rally och rallycrossåkare. Finns inget som helst nytänkade. Alla väntar på att de stora namnen ska göra saker.

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 5:22 pm
av The
Men dyrt är ju per automatik lika med bra!

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 9:40 pm
av Erik Persson
moken skrev:...Men hur har det gått för trådskaparen, och det ursprungliga problemet som han hade ställts inför???
Jag har varit i kontakt med säljaren och han minns inte vad vi kommit överens om så det var bara att gå vidare och för mig att sälja kamaxeln som inte passade min motor enligt honom. Detta har jag gjort och jag har förlorat ett antal sköna hundralappar på affären.

Jag tar det som läropengar och är mer försiktig framöver.

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 10:08 pm
av Dennis Öhman
Du har inga PM/SMS som bevis?

Re: Blåst

Postat: lör jan 12, 2013 10:24 pm
av Erik Persson
Frågorna jag ställde i hans tråd under säljes raderades. Så nej, inga bevis annars hade jag drivit det hårdare.

Re: Blåst

Postat: sön jan 13, 2013 2:28 pm
av Whiplash
Ställde du frågorna i hans nya säljtråd ?