Plana 530 topp *Problem med spikningar*

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

jag har ett par siemens 390cc spridare liggandes, skulle de fungera bra?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Angeland skrev:jag har ett par siemens 390cc spridare liggandes, skulle de fungera bra?
Räkna?
Org spridare x1,3 = 30% mer sås..
sen har du justermån för fetare gång i LH2,4 över 3000rpm med bränsletrycksregulatorn..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Har bytt spridare och testat, går mycket bättre på låg och mellanregister men dör av efter några sekunder på fullgas på 4.ans växel, runt 170km/h kör på ca 4 bar bränsletryck nu.
Känns som att soppan tar slut efter ett tag.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Robin Olivi »

Originalpump? Kanske inte räcker längre. Bytt filter så att du har bra flöde hela vägen?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Robin Olivi skrev:Originalpump? Kanske inte räcker längre. Bytt filter så att du har bra flöde hela vägen?
+1, och du kanske måste in på större pump..
Min org pump i 940n storknade efter långa gashåll på 5ans växel med gröna 968spridare..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Har monterat en 044 nu med ett annat filter. även monterat bort den i tanken då den var helt död. Har lamda 1,08 på jämngas och vid full mutter så magrar den så den går utanför mätområdet sen spikar det. Kör nu på ren E85 siemens deka 390cc spridare och btr:en på 4.5bar. Den borde gå tokfett?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Pacman »

Där har du ju en felkälla direkt!!
Tankpumpen behövs för att lyfta upp soppan ur tanken till huvudpumpen då den inte är så glad i att behöva suga upp soppan själv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

i med pump i tanken igen. Den måste sitta för att funka korrekt som pacman säger.. gamla volvo 240s hade dubbla, dock klenare förpump i tanken än 940 som har endast i tanken..
Dänniz 073-8447664
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Pacman »

Har man bytt huvudpump till 044 så är det inte fel att öka prestandan i tankpumpen med. En sådan tankmonterad huvudpump från nyare 940 blir alldeles utmärkt för att mata en 044 då!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Okej, har ju inte kollat soppatrycket när jag kör iofs så det kan ju stämma att den inte får tillräckligt med bränsle då. Jag har en Walbro 255 som kanske skulle kunna göra jobbet då.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Nu har jag satt dit en walbro 255 i tanken, min bb lambda är nog kass då den fortfarande visar att den går magert och ändrar i stort sett inte värdet utan står på 1.10-1.16 hela tiden. Bilen går riktigt bra på botten och på varv på de lägre växlarna (1,2 och 3:an) men på fyran så börjar det spika vid 160-170 km/h. Den verkar gå ganska fett på tomgång då den börjar gå orent efter någon minut men hämtar sig när man gasa till den några gånger. Har bränsletryck hela registret med.

Kan det spika på E85?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

1.1-1.16 är ju magert så det sjunger om det.. ner under 1 minst, gärna 0,8-0.85 nånstanns vid fullast..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Som sagt, jag tror min bredbandslambdasond är död men ska testa med en annan och se hur det står till. Plockade loss returen vid fuelrailen för att se om det flöda riktigt och jag fyllde upp en 50cl flaska på någon sekund så något stopp i lednigen är det ju inte.

Det går kanske inte få den till att gå spikfritt på "vinteretanolen" helt enkelt. Och kompet ligger ju på runt 18bar så de flesta marginalerna är väl raderade.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Vad har du för kompressionsförhållande, kompressionstryck är ointressant..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Någon som är duktig på att räkna här inne kan säkert få fram kompressionsförhållandet. Blocket är ett standard B230f från -88 och toppen en helt orginal som är planad 4mm
Skriv svar