Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av awes »

Conny broschyrer
Bild
Bild
Anders
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av therealpinto »

Förslaget som ligger är ju för amatörbyggt fordon, och SFRO har helt klart en förhoppning om att få reglerna (till viss del justerade kanske) införda så snart det går. Vi har också en ambition om att amatörbyggt och ombyggt ska ha så lika regler som möjligt men det kanske blir steg två.

Som ombyggt fordon kan man få ha max 15 kW/100 kg tjänstevikt eller öka effekten med 20% jämfört med original. Om din bil har 294 kW standard kan man teoretiskt regga med 294*1,2=352 kW men det kräver att SFRO bedömer att bromsar etc. klarar den effekten...

Amatörbyggt fordon, som Pantera-replikan här, är ju ett nytt eget fordon och där kan man inte utgå från några "originaleffekter" (vilket förstås kan vara ett problem när man bygger typ Pantera, GT40, Cobra och liknande). Speciellt märkligt kan det kännas när de flesta replikor idag säkerhetsmässigt är bättre än sina förlagor.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

Tack för svaret Gustaf. Motor, transmission och bromsar blir utbytta mot modernare saker. En kompis i norra Skåne som var med när SFRO startade tyckte att mina bromsar är i värsta laget :) :hihi: Att bara maxa motoreffekten är inte det viktigare på ett hembygge. Huvudsaken är att helheten blir bra. Bygger man en replika så är det väl ganska sällan att förlagan hade mer än 20 kW/100 kg. Pantera GTS hade 243 kW om jag inte minns fel.

Jag har för mig att SVA i England inte tillåter uppfällbara strålkastare. Det är väl fortfarande tillåtet här?
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av therealpinto »

Ja, det finns inga hinder mot pop-uplysen (men blinkers och parkering bör ju vara separat).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Daniel-635 »

Ett till riktigt dröm projekt !

Konstiga mekanismer som sätter igång i hjärnan, man blir avundsjuk även om man vet att det kan vara 1000 tals timmars arbete innan det är färdigt.

Ang. växellåda, beroende på budget förstås, men detta skulle kanske kunna vara ett alternativ ?

Porsche Boxter

Bild

Bild

Men en Audi drivlina kanske har drivaxlarna ännu närmare motorn, och blir kompaktare ?

Jag ingen aning om hållbarhet, men den ser onekligen ganska biffig ut.
Kanske svår att transplantera ihop men andra motorer dock.
Billigaste 5-växlade på bildels basen vart nog 12´000:-

Motorerna vart dyyyrare :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

Den lilla Boxsterlådan håller för max 300 Nm. Den större S lådan håller lite bättre men kostar $$$$ om den plockas från en Porsche. Audi V8 & låda är prisvärt.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

awes skrev:Conny broschyrer
...
Härligt! Vet du från vilket år broschyren är? Bilen på bilden ser ut som en Pantera L, utan vare sig de små GTS- eller de stora GT5-skärmbreddarna...

20kW/100 kg låter mer lämpligt! Vi får se vad som händer.

Ang. växellådor så är det ett problem för många mittmotorbyggare har jag sett, att hållbara lådor är allt för dyra. jag har forskat lite och försökt rangordna några olika alternativ utifrån "hållbarhet". Kommentera gärna och motivera ändring av "placeringen"! Max "Rating" i Nm, mer detaljerad info om var de går att finna etc. är också intressant information!
I stigande ordning:

Citroen C35 (gamla Lotus Esprit.)

Renault UN1 (Gamla Renault ?? med PRV sexan (?))

Audi 016 (gamla Audi 5000 etc.)

Porsche 915 (Porsche 911 före -87)

Porsche Boxter/Cayman [max 300Nm]

Audi 01X ("ännu nyare" Audi)

Audi 01E ("nyare" Audi)

Porsche G50 (Porsche 911 from -87)

Porsche 930 (Porsche 911 Turbo)


De som sedan följer, ZF beg eller ny från Pantera, Mendeola, Griffin, m.fl. lämnar jag...
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Daniel-635 skrev:Ett till riktigt dröm projekt !

Konstiga mekanismer som sätter igång i hjärnan, man blir avundsjuk även om man vet att det kan vara 1000 tals timmars arbete innan det är färdigt.

...
Hehe,
Ja, det kommer att ta sin tid. Speciellt då jag som familjefar har begränsat med tid att lägga på projektet. Föregående ägare i liknande situation hade knappt rört något på bilen när hans fru hjälpte honom med en räkneövning som fick honom att ge upp innan han börjat. Något i stil med: Om det tar 1000 timmar och du kan lägga 2h i veckan, hur många år kommer det då att ta??

Själv väljer jag att inte se det på det viset. Så länge det är roligt och inspirerande så fortsätter jag, sedan får vi se när det blir färdigt!

Den som väntar på den första stora uppdateringen kan slappna av åtminstone någon vecka till! Jag lägger förhoppningsvis sista handen vid garageutbygnaden inom några dagar, därefter får bilen flytta in!
Senast redigerad av maghen den mån apr 29, 2013 4:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Husse1 »

Ang. växellåda, skulle det inte gå att ta lådan/diffen från en Corvette?
Har inte dessa en transaxel mellan motor och låda, alltså lådan i diffen?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6059
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Steve »

Lådan sitter framför diffen på en Corvette
Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av awes »

maghen skrev:
awes skrev:Conny broschyrer
...
Härligt! Vet du från vilket år broschyren är? Bilen på bilden ser ut som en Pantera L, utan vare sig de små GTS- eller de stora GT5-skärmbreddarna...

...
Någon gång mellan 1985 och 1989, troligast 87-88.
Drömde om en sådan och samlade på mig allt jag hittade i böcker och motortidningar med reportage om Pantera. Så jag har ett lite "bibliotek" med Pantera litteratur. Tyvärr blev det inte mer än ett bibliotek, ingen bil :-(
Anders
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av c311com »

maghen skrev:
awes skrev:Conny broschyrer
...
Härligt! Vet du från vilket år broschyren är? Bilen på bilden ser ut som en Pantera L, utan vare sig de små GTS- eller de stora GT5-skärmbreddarna...

20kW/100 kg låter mer lämpligt! Vi får se vad som händer.

Ang. växellådor så är det ett problem för många mittmotorbyggare har jag sett, att hållbara lådor är allt för dyra. jag har forskat lite och försökt rangordna några olika alternativ utifrån "hållbarhet". Kommentera gärna och motivera ändring av "placeringen"! Max "Rating" i Nm, mer detaljerad info om var de går att finna etc. är också intressant information!
I stigande ordning:

Citroen C35 (gamla Lotus Esprit.)

Renault UN1 (Gamla Renault ?? med PRV sexan (?))

Audi 016 (gamla Audi 5000 etc.)

Porsche 915 (Porsche 911 före -87)

Porsche Boxter/Cayman [max 300Nm]

Audi 01X ("ännu nyare" Audi)

Audi 01E ("nyare" Audi)

Porsche G50 (Porsche 911 from -87)

Porsche 930 (Porsche 911 Turbo)


De som sedan följer, ZF beg eller ny från Pantera, Mendeola, Griffin, m.fl. lämnar jag...
Porsche 944 Turbo 5-vxl (Audi någonting... men har diffbroms och oljepump för kylning)
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av Johan_P »

01E lådan ska ju tåla en del stryck. och så har jag för mig att det är vajer till dom. sen har du porsche 968 med v8. inte lätt att få tag på. Jag skulle nog ta en låda från audi s6 v8. tycker audis lådor lämpar sig bäst om man ska bygga mitt motor. och att den är 6 växlad. Borde ju tåla lite nm.
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av wiell »

01E lådan är det inte vajer till när dom sitter på quattro bilar iaf.

En moddad 01E låda sitter på en del porschar med.

Är en låda som tål stryk.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Alejandros mardröm, en Norrbottnisk "Pantera"

Inlägg av maghen »

Enligt obekräftade källor har Porsche 968 en version av Audi 01E
Porsche 944 en version av Audi 016
Boxterlådan ser ut att vara en version av Audi 012 (?) som är en klenare variant än t.ex. 01E

Porschelådorna har oftare diffbroms, vilket är en stor fördel, men det är inte vara omöjligt att montera i Audilådorna.
Det ska t.ex. med vissa modifikationer gå att montera torsendiffbromsen från Audi V8's bakaxel i en 01E!

Såvitt jag vet har inga Audi (eller porsche för den delen) wireväxel original.
Skriv svar