En påbörjad Pantera-replica med kaross (och ram?) från mytomspunna "Connys Car-plast" i Skövde! Skicket är väl inget vidare, men det bör gå att fixa...

(Notera att bilen är ganska precis lika hög som en Citroen C5... När den står på ett biltransportsläp!!
Detta blir amatörbyggt fordon, så första milstolpen efter att ha rotat igenom och snyggat upp en del kommer att bli SFRO1.
Det jag vet kan bli ett problem är styrradien som med befintliga spindlar (Ford Granada) blir enorm om de breda skärmarna ska fyllas ut...
Karossen är försedd med "GT5-kit". Pantera GT5 har nog de mest vulgära skärmbreddarna i historien, toppat med en rejäl vinge på bakluckan...

Hur det ska bli i slutändan är oklart. Jag är egentligen mer förtjust i "GR4"-utförandet (se "Candy" nedan) utan vinge och sidokjolar och lite annorlunda skärmbreddare...
Stuket ska i alla fall bli "racemässigt" utan onödigt fokus på komfort, inredning och annat, som bara förstör stämningen! Jag kommer inte heller att lägga någon vikt på att få bilen så lik en originalbil som möjligt. Det här blir ett amatörbygge med mittmotor och Panteraliknande kaross helt enkelt.

Motorn är i dagsläget precis som i en "riktig" Pantera, Ford 351 Cleveland 4v. Här intressant nog kopplad till en Porsche 915-växellåda (från Porsche 911) som tydligen vänds upp och ner för att funka till mittmotor (?).

Växellådan känns dock väl klen till motorn, så även här funderar jag på alternativ. T.ex. Audi växellåda, och kanske t.o.m. Audimotor?
Kommentera gärna!
mvh,
Magnus