Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Diskussioner för erfaret folk
uptrading
Ganska mycket laddtryck

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Inlägg av uptrading »

Erland har portat toppen, rest kanalerna och plastat, kanalerna är alldeles för stora orginal enl honom.
Men det är nog bäst att han själv svarar på vad som är gjort i portningsväg.
Toppen inehåller CatCams Kamar, Ferrea ventiler, fjädrar och retainers
Blocket är sleevat med Darton sleeves, Carillostakar och specialbäställda JE kolvar kompleterar bottendelen.
Motorn kan säljas för 1/3 av byggkostnaden, utan insug. Skicka ett pm för pris om du är intresserad.

Mvh Ulf
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad motorn lämnar beror nog på var man bromsar.
Polarens M3 med 321 hästar lämnade bara 308 i den bänken och det var han lite missnöjd med.
Om den nu har uppgiven effekt så slår det bara 4% och det är sällan uppgiven effekt finns.
Denna Honda motorn hade en massa trimdelar från början och lämnade då runt 215 hästar.
Med lite fix fick vi upp det till ca 240 hästar och nästa år trimmade vi vidare.
Men med original grenrör eller det trimgrenröret som följde med var den inte i närheten.
Det är en fin motor med bra kapacitet.
Den har samma problem som vitmotorn och det är branta ventilvinklar så man får passa sig så att ventilerna inte krockar.

Erland
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Angående M3 effekten, när en bilfabrikant på Hisingen gjorde konkurrent analys på M3
så gav 321hk motorn ca 310hk och 286hk motorn ca 298hk. Så den bänken stämmer
nog rätt bra.
Peter Olson
uhamn-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av uhamn-racing »

är det nån som sitter på orginalkamspec till maskinen så man kan mata in den i Pipemax?
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Inlägg av ace_of_cloves »

Toyota VVTI-L motor?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Dennis Öhman skrev:Hur viktigt är vridmoment i båtar/bilar?

S2000 motorn är vass std. Går att göra ännu vassare oxå.
Unitek&st i luleå bygger en nu till porjus expressen, och har tidigare byggt tommy carlströms motor. Björn C vet mer om den motorn om han har lust fylla i då han varit bidragande till den motorn.

skuggade igenom denna tråd och fick se de dennis och fler skrivit

honda s2000 motorn är en jävligt bra motor standard och har rejält med effekt och frågn är om de ens bär sig att börja trimma den nå mera alls
s2000 motorerna har ju alublock och nickasilade cylindrar och de är gjort lite tester på de hära bla att borra ut alucylindrarna och montera in stålboder med större borr men de höll inte längre än ca 50 pull i bänken och 2 tävlingar på is så sprack fodrena då de förmodligen rörde på sig lite
de är även testat att stroka motorerna och de har väl funkat ganska bra även om man har varvat över 9000

dom är dock väldigt känsliga för nå större kamlyft än original för de sliter på styrningarna nå enormt så dessa får man byta ofta åtminstånde om man kör med orginalstyrningar och värre kammar

jag tror unitek fick ut 290 hk i en rätt kalibrerad motor bänk som mest men då var motorn på 2,2 liter tror jag och de var väl på 9400 varv om jag inte minns fel
de här är ju ca 3 år sen så jag komme rinte rikigt ihåg allt och jag vet inte hur effekten ser ut i dagsläget men dom dära sista 60 hästarna äventyrar livslängden nå enormt och kostar skjortan så jag hade kör den motorn så std som de går om jag skulle sätta den i en båt som går 2-3 timmar på full gas
många är ju rädd för nikasil blocket men ett nytt kostade bara 9000 kr så de är ju inte så farligt om man råkar få nån skada i cylindern

och varför skulle inte vnt funka i en båt ? de är ju en skitbra lösning som man dessutom kan aktivera lite när man vill via sprutet och de hjälper ju bara till att få ett bra register i motorn och de är väl bra i en båt som alla andra saker motorn sitter i , de blir ju lite som att ha 2 olika kamaxlar i en motor , en som sköter varvtalet under 5000 och så en annan kam som sköter varvtalet över 5000
bättre kombo än så går väl inte få och de önskade nog många fanns i andra motorer också men vem vet de kanske är nån snabb skruvande jäkel som hinner byta kamaxeln i farten där kring 5000 varv å hinner få in en ny vassare pinne innan motorn sjunkit till 3500-4000 varv :P

Med vänlig hälsning
504
För mycket laddtryck

Inlägg av 504 »

En Renault motor kanske vore nått att tänka på, Renault 21txi 12ventilare, alublock, 1995cc,
Olika stora insugningsventiler, mkt stabilt block, kamaxlar från catcams finns.
vet en sådan motor på 224hk.
Vad tror ni om en sådan motor?
http://www.espiot.com/index.php?p=41&s=41
http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... 77278&nmt=
Skriv svar