Sida 3 av 5

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Postat: mån jul 01, 2013 1:29 pm
av mattias
Som du ser och jag redan sagt, så är MAP-sensorn antingen trasig, eller fel-kalibrerad och ej inkopplad.
Den visar konstant 59 kPa, det borde höja varnings-flaggan för dig.

Motorn låter lite väl mekanisk, som att nåt inte stämmer. Antingen lyftare (fast dom surrar ju på där i bakgrunden) men det kan ju vara servopumpen som du säger är trasig.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Postat: fre jul 05, 2013 10:55 pm
av Winternight
Nu kan jag berätta att bilen går (gick) på 8 cylindrar igår, Problemet var att jag räknat cylinderordningen fel! pinsamt. Jag har räknat 12345678 liksom korsvis mellan sidorna, Men på en m60 räknar man först ena sidan 1234 sen andra 5678.
Därför den inte gått rent.

Men iaf igår så fick jag till det och for ut på vägen och började mappa, Korde lugnt utan ladd, Körde hårdare utan ladd, körde lugnt med ladd, Körde hårdare med 0.7 i ladd.

Då helt plötsligt stor small det och motorn stannade.
Rullade till en parkeringsfick och klev ur. Det pyste som fan bak. Punka höger bak, Vafan körde vi på nu tänkte jag, Kollade hål i tråget också, Fan va det en sten?
Började gå tillbaks i mörkret (kl 23) och lyste med en mobil. Hittade en aluminumbit, Från tråget. hittade fler fler å fler bitar. Tillslut en bit av en stake. Så jag har skjutit (troligtvis) 8ans kolv å stake ner genom tråget!

Ni som sa att m60 håller.

Men men, en vecka kvar till Rudskogen. Så skickade iväg morsan efter en ny m60. Så nu är den gamla ur och håller på att flytta över grejer till den nya.

i med den imorn och starta. sen till Borlänge på dahlbäcks racing då allt annat verkar funka bra!

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 8:12 am
av NiclasA
skönt å höra att du inte ger upp iaf:) hoppas du hinner till rudskogen:)

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 9:42 am
av Robin Olivi
Drygt.... Hoppas det går bättre med nästa maskin. Som tidigare talare sa, skönt att du inte ger upp. :-)

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 10:58 am
av stecka
Hur mkt tandning åker du och vilket bränsle?

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 12:39 pm
av Winternight
Jag laddade 0.7 på e85.

Nej här ges det inte upp i första taget :)

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 11:12 pm
av Grusbusen
De håller fint!
Tänk på att det är hög kompat.
Var försiktigt med med tändningen.
Låt varvstopet stå på 6500rpm.
Lycka till :thumbright:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: lör jul 06, 2013 11:58 pm
av Winternight
Jag jag vet inte riktigt hur tändningen står.
Men detta är iaf tändmappen 2D
Bild

Det jag menar med att jag inte vet hur den står är för jag lyckas inte få den att tända på exakt noll om jag ändrar i tändmappen till noll. Så det kanske var för hög tändning som mördade förra motorn. vad vet jag. på den kolven somkom ut genom tråget så hade det inte spikat iaf.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: sön jul 07, 2013 10:42 am
av Elias_
Du satte väl crank ign till 0 också ? Sen beroende på vilkwt sprut du kör så finns det andra parametrar med som skall fixas när man strobar.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: sön jul 07, 2013 11:48 am
av andy_b
vad varva du?
du FÅR INTE varva mer en 6500. då går stakarna

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: sön jul 07, 2013 12:34 pm
av Jens Gustavsson
jag vill inte va negativ utan försöka hitta vad som kan ha hänt.

möjliga orsaker.....

fel tändföljd vid haveriet eller så kan det ha tagit skada före haveriet?

trasiga mapp sensorer?

mängder med bränsle i oljan?

hur såg loggen ut då den gick sönder?

hade du super koll på att tändpunkten va exakt där den skulle?

vad körde du för lamda på last?

hoppas det går bättre med nästa motor, analysera noga den havererade motorn och lägg upp bilder då får du nog hjälp att hitta felet före nästa motor ska köras mvh jens

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: sön jul 07, 2013 10:06 pm
av Winternight
Nya motorn startad och går på 8!

Troliga orsaker på förra motorn

Fick den inte att gå rent så hade den igång MKT i garaget med e85 i oljan

Kan ha tagit skada då tändföljden var fel.

Då jag köpte motorn va ventilkåpor + tråget avskruvat

Laddtrycksspik , vemstune hackar till precis då laddet och effekten kommer, ska ladda ner nyaste versionen och hoppas problemet löses.

Varvstopp 6499, så mkt varvades det inte då förra motorn gav upp.

Långmilad motor?

Alusil eller nicasil?

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: tis jul 09, 2013 8:35 pm
av Grusbusen
De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.

Re: Volvo M60B40 TURBO, Första motorn rasad!

Postat: tis jul 09, 2013 9:31 pm
av NiclasA
upp med bilder på framvagnen:)

Re: Volvo M60B40 TURBO, Hjälp med tändmapp

Postat: tis jul 09, 2013 9:53 pm
av Winternight
Grusbusen skrev:De M60B40 turbos jag mappat har jag lagt ca 2 grader lägre än din tabell.
Givetvis finns det mer effekt att plocka på tändingen än så men det räcker
ändå rätt långt. Nu senast blev det 650whp@1,15bar. Med en kina GT45a.

Okej okej,

Ja nu har vi gjort världens "safe" tändning, fast den kanske är för låg? kan tändningen va för låg? va händer då?
Du vill inte skicka en config fil till mig? eller en bild så jag kan kopiera tändningen,

Pa_mini@hotmail.com








Här är en bild på nya grejen.

Sjukt låg

Bild



Är en för låg? HJÄLP


Förövrigt är den mappad efter lambda till 0,7bars ladd och 0,82 i lambda