Sida 3 av 7
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 1:26 pm
av Kadett4wd
Om du vill offra ett avgashus att testa på så kan du svetsa anslutning till wastegaten i ytterradie på avgashuset, det kommer funka med dina befintliga rör.
själva rördesignen är juh kalas då det slår igång turbon så hårt att det laddar 2bar utan wastegate

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 2:56 pm
av Krink
att svetsa i avgashuset tror det blir trångt.. :/
Min fundering var att borra hål där och bygga ett rör och leda vidare det till wg röret, hur hade denna lösning fungerat tro?

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 3:08 pm
av Daniel 850
de är så ja menade i mitt förra inlägg fast gör ett ovalt hål å saxa in en böj i högra pipan å fortsätt rakt åt vänster
då ska de räcka med att ha en anslutning till wg så har ja byggt till 5or med liknande kollektor
//Wigge
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 3:47 pm
av Pacman
Aha...förstod det innan som att du hade WG-röret över två primärrör...inte bara ett. Då har du ett "fel" där med tyvärr. Som jag sa innan så kvittar det vilka två rör du tar ut WG från. Framme eller på sidan gör ingen skillnad. Blir bara två andra cylindrar och alla är lika värda i en Merge-kollektor.
Riktigt jävla grann kollektor by the way! Det är delvis därför du har bekymmer. Avgaserna har så bra fart genom kollektorn att de inte hinner svänga vid WG-röret.
Som sagt...jag såg inte att du bara wastade från ett rör. Du borde sätta röret mittemellan två primärrör dvs flytta det några cm utåt så det "läcker" från det röret med.
Två brukar normalt räcka. Fler är bättre och bäst är ju precis uppe vid flänsen där alla gått ihop.
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 4:24 pm
av Krink
Ja det är ett jävla flås där inne
jag har funderat på en till sak.
Röret ur till min wg är 42,4mm alltså 37mm invändigt bör inte det vara för litet rör fram till min 44mm wg?
Pacman: Men det känns väl endå som att avgaserna kan styra in i röret endå nu när det är soppas står öppning?
Tack för snabba svar! Mvh
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 4:31 pm
av Kadett4wd
På de här rören funkar laddstyrningen bra, så vars du plockar ut wastegateanslutningen vill jag inte riktigt tro är hela problemet faktiskt.
Det är 5cyl med mergecollector, men till audi.
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: mån jun 24, 2013 5:44 pm
av Krink
Jag vill inte heller tro på det . Vet många som kör såhär och det funkar. Det grenröret bakom mitt används till en 5a med tial 38mm wg och den äldre gt35an han laddar mindre än 1, 5kg så jag begriper inte varför min ska skena så förbannat..
Hur tycker ni jag ska gå till väga på det enklaste sättet för att få detta att fungera?
Edit: Den lättaste vägen verkar vara för min del är att göra ett till hål i kollektorn och dra en sekundärt rör till min första rör.
Vad tror ni om det? Fungerar det att göra så att köra 2st rör ut från kollektorn som går ihop med ett?
Mvh
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: ons jun 26, 2013 11:26 am
av Joachim Stavik
Tjatar på mitt igen, var har du för Afr och hur många grader tändning har du på full gas?
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: ons jun 26, 2013 7:54 pm
av Krink
Jag har dålig koll på mappen men runt 23-25 graders tändning och typ 0,9-1,0 i lambda.
Vi har testat att ge på med mer tändning utan resultat.¨
Min fråga kvarstår, skulle ett till rör från kollektorn kunna lösa problemet och finns det någon nackdel med två rör från kollektorn? mvh
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 12:53 am
av Johan Lindberg
Tycker man som sagt har sett sämre wg uttag fungera, men som jag ser det, sitter det frampå som jag illustrera så nära turboflänsen som möjligt över båda piporna där kommer avgaserna sträva ut där pga att dom pressas ut mot ytterradien efter dom vänt nere där.
Sen att ha fullgrovt rör som i wg är ju givetvis ingen nackdel. Du har väll heltenkelt ett så lättdrivet aggregat så det inte blir tillräcklig mottryck att vilja leta sig ut själv. Du kan ju annars prova att bara slipa ner pyramiden i mitten så det lättare vill ditåt.
http://www1.garaget.org/archive/83/8298 ... 415903.jpg
Så där ser ju mitt ut å fungerar inte direkt optimalt med 90 grader mot kollektor men det funkar.
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 10:55 am
av Krink
Japp det förstår jag. Därför var min tanke att göra så som du beskrev att sätta det i två rör, men sen att behålla min första wg rör så jag kör 2 rör ut från kollektorn och syr ihop till ett. för att slippa bygga nytt för blir inte lätt att ta bort det wg röret som sitter där nu.
Jag tycker också detta är mysko, speciellt eftersom jag har en bekant som kör den äldre gt35an och tial 38mm med samma grenrör..
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 11:51 am
av Joachim Stavik
Jävla konstigt fel....

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 1:26 pm
av Kadett4wd
Äkta tial?
Kanske skrivit det tidigare, men jag frågar ändå.
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 1:46 pm
av Krink
Japp det är äkta tial köpt från gik turboteknik. Som sagt har kört utan wg endå skenar den. Det måste väl tyda på dåligt mottryck om den skenar med ett 40mm hål i grenröret? Måste fått nån super turbo.. ska pröva med dubbla rör från kolleltorn annars får jag bygga om totalt och montera wgrör efter kollektorn
Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: tor jun 27, 2013 2:19 pm
av The
Dum fråga och kanske skrivet tidigare i tråden, men har du kontrollerat så att wg funkar som den ska så att den inte kärvar eller läcker. Även "äkta" prylar kan ju strula.