Sida 3 av 4

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: tor sep 26, 2013 10:02 pm
av d-p
Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 6:38 am
av Roslund
d-p skrev:Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha
Vill man ha tips så behöver man ju inte förlöjliga dom.
Verkar som du från början bestämt dig att laga blocket med bonna/epa lösningen kemisk metall så varför lägga en tråd om tips?

Kanel, ägg, snus, senapsfrö och ingefära funkar ypperligt att tillfälligt laga ett läckande kyl så man kan ta sig hem men jag ser det inte som en permanent lösning.

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:04 am
av säl
Provade att svetsa ett 350 block som hade frusit på ett liknande sätt för några år sedan.
Jobbade på en svetsfirma och lät en av dom gamla rävarna svetsa. Det gick inte.

Vi borrade hål i slutet av sprickorna, rejäl v-fog, samt körde blocket i ugnen både för och eftervärmning med långsam avsvalning (fans en ugn där vi förvärmde alu-rör innan bockning)

Prövade löda samt svetsa med olika tillsatser, vet ej vad för tillsats då jag inte är svetsare.

Sprack inte svetsarna så sprack blocket vidare, även efter hålen vi borrat för att stoppa sprickan.

Efter 5 försök gav vi upp och jag blästrade och körde med typ kemisk metall.. läck-tätare tro ja de va

svetsade dock några grenrör och annat gjutet, på samma sätt utan problem

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:54 am
av Kadett4wd
Är inte sprickorna runt topplocksbultarna(på utsidan)?
Isåfall känns det lite som blocket gett upp pga för hårt dragna bultar.
kör mlspackningar när du lagat för att undvika det drar så mycket i matrialet.
Mls sviktar inte likt vanlig 'fiberpackning' och mao tillåts inte deckytan deformeras lika.

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 10:36 am
av Magic thomsson
Tig svets då?När jag gick svetsutbildning försökte jag svetsa en B20 topp med olika pinnar med dåligt resultat,sprack hela tiden trots förvärmning,korta svetsar,hamrande på svetsen mm(va en E topp som jag svetsade igen hålen till spridarna uppepå),men min lärare bad mej testa tig svetsen och det funka perfekt,tyvärr minns jag inte elektrodtyp eller namn på tillsatsmatrialet,det här va 1997-1998.
Den toppen jag svetsade med tigen användes sen till en potent B20 på 2366 cc Festival folkracemotor som funkat jättebra efter det =0).Jag körde med den i höljes 2006 och sen gick han till Norge,senaste jag hörde om den motorn va att cylinderväggen sprack nu i höstas på nån stortävling i Norge.

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 11:44 am
av Roslund
Magic thomsson skrev:Tig svets då?När jag gick svetsutbildning försökte jag svetsa en B20 topp med olika pinnar med dåligt resultat,sprack hela tiden trots förvärmning,korta svetsar,hamrande på svetsen mm(va en E topp som jag svetsade igen hålen till spridarna uppepå),men min lärare bad mej testa tig svetsen och det funka perfekt,tyvärr minns jag inte elektrodtyp eller namn på tillsatsmatrialet,det här va 1997-1998.
Den toppen jag svetsade med tigen användes sen till en potent B20 på 2366 cc Festival folkracemotor som funkat jättebra efter det =0).Jag körde med den i höljes 2006 och sen gick han till Norge,senaste jag hörde om den motorn va att cylinderväggen sprack nu i höstas på nån stortävling i Norge.
Tig funkar men pinne är enligt egen erfarenhet bättre pga det inte blir så känsligt pga orenheter.
När vi svetsade små saker som va gjutna typ gamla antika lampkronor så knacka vi en vanlig pinne ren från skalet och slipa den med sandpapper för att kunna köra den som tillsats till Tigen

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 1:14 pm
av awes
Även jag har svetsat en hel del gjutgärn. Toppar, grenrör, bakaxelklumpar etc med pinne (antingen rostfri eller speciell skitdyr gjutjärns reparationspinne).
Men jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag svetsade ett block, speciellt om sprickorna är så små så dom inte ens läcker ännu.

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 3:04 pm
av hauge
esab har speciella pinnar för sånt (reparationssvetning av gjutjärn, pinnar med hög nickelhalt)

svetsningen är identisk (vad jag kommer ihåg) med den metod som roslund beskriver, med undantaget att det inte skall vara mer än handvarmt.

edit: han på svetsfirman sade att det skulle funka skapligt med rostfri tråd i mig/magen också. Jag fick momentstagsinfästningar fastsvetsade på mitt bakaxelhus (som är i gjutärn) med nickelpinnar

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 3:26 pm
av Roslund
hauge skrev:esab har speciella pinnar för sånt (reparationssvetning av gjutjärn, pinnar med hög nickelhalt)

svetsningen är identisk (vad jag kommer ihåg) med den metod som roslund beskriver, med undantaget att det inte skall vara mer än handvarmt.

edit: han på svetsfirman sade att det skulle funka skapligt med rostfri tråd i mig/magen också. Jag fick momentstagsinfästningar fastsvetsade på mitt bakaxelhus (som är i gjutärn) med nickelpinnar
Jag använder bara gasen till att värma bort orenheter som är bakom sprickan, det får inte va för varmt för då får man en stor yta som kallnar och då blir sprickbildnings risken större.
Funkar fint med esabs pinnar fast vi körde mestadels med UTPs sortiment

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 4:46 pm
av Fredrik Y
Skulle också uteslutande ta till svetsen, äru osäker på att steka svets så finns det folk som lever på att steka gjutjärn, som så många andra metaller/legeringar.
Ska du tävla med bilen så är väl ändå målet att ha en motor som sitter ihop och repiterar, så du kan ställa chassie mm istället för att stå i depån och fylla kanel mellan hiten?
Bara min egna tankar om hur jag skulle prioriterat.
Mvh

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:11 pm
av d-p
Roslund skrev:
d-p skrev:Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha
Vill man ha tips så behöver man ju inte förlöjliga dom.
Verkar som du från början bestämt dig att laga blocket med bonna/epa lösningen kemisk metall så varför lägga en tråd om tips?

Kanel, ägg, snus, senapsfrö och ingefära funkar ypperligt att tillfälligt laga ett läckande kyl så man kan ta sig hem men jag ser det inte som en permanent lösning.
Försökte mej på lite humor, ska inte göra det igen ...
Jag tackar för alla tips jag kan få :-)

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:15 pm
av d-p
säl skrev:Provade att svetsa ett 350 block som hade frusit på ett liknande sätt för några år sedan.
Jobbade på en svetsfirma och lät en av dom gamla rävarna svetsa. Det gick inte.

Vi borrade hål i slutet av sprickorna, rejäl v-fog, samt körde blocket i ugnen både för och eftervärmning med långsam avsvalning (fans en ugn där vi förvärmde alu-rör innan bockning)

Prövade löda samt svetsa med olika tillsatser, vet ej vad för tillsats då jag inte är svetsare.

Sprack inte svetsarna så sprack blocket vidare, även efter hålen vi borrat för att stoppa sprickan.

Efter 5 försök gav vi upp och jag blästrade och körde med typ kemisk metall.. läck-tätare tro ja de va

svetsade dock några grenrör och annat gjutet, på samma sätt utan problem
Höll blocket tätt sen efter kemmetall lagningen ?

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:16 pm
av dhedlund
Absolut inga problem att svetsa i ett gen 5 block! Skulle inte tagit mig tiden att göra det för dina sprickor dock. Som Kadetten är inne på så ser det ut som den ena sprickan är bult relaterad. För lång bullt?! Se till att det gängade hålet klarar att ge bulten rätt åtdragningsmoment. Gör den det är allt frid och fröjd.

Sprickan i vattenmanteln vid frostbluggen bryr du dig inte om, om den inte läcker jobbigt mycket vatten. Då kan du täta den med lämplig kemisk produkt.

Kör hårt!

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:27 pm
av d-p
Kadett4wd skrev:Är inte sprickorna runt topplocksbultarna(på utsidan)?
Isåfall känns det lite som blocket gett upp pga för hårt dragna bultar.
kör mlspackningar när du lagat för att undvika det drar så mycket i matrialet.
Mls sviktar inte likt vanlig 'fiberpackning' och mao tillåts inte deckytan deformeras lika.
Menar du att den övre sprickan enbart tillkommit genom för hårt dragna toppbultar ?
Är det verkligen möjligt ? känns som om gängorna på bulten eller blocket skulle ge sej först
( Det som nu är mjukast )

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Postat: fre sep 27, 2013 7:30 pm
av d-p
awes skrev:Även jag har svetsat en hel del gjutgärn. Toppar, grenrör, bakaxelklumpar etc med pinne (antingen rostfri eller speciell skitdyr gjutjärns reparationspinne).
Men jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag svetsade ett block, speciellt om sprickorna är så små så dom inte ens läcker ännu.
Jo det är så jag tänker just nu ...