Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Köpte nyligen en Chevrolet 502HO båtmotor på 450hk för ett bra fyndpris
Detta pga ett vevlager ras på en stake
( enl uppgift hade ägaren inte lätt att höra vad som hände i båten med två motorer och med raka rör dessutom )
Har fått tag i en ny beg likadan smidd vev
Sen blir det nya stakar och kolvar samt 0,30 cylinder borr till 510" eller nästan 8,4 liter
Denna motor skall driva min rörchassi 27 Roadster för dragracing
Bilen och motor är av karaktären lite lagom lågbudget
Trimmningsgraden blir "snäll" nästan typ gatmotor, med effekt runt 500-550 hästar
Jag kommer INTE att använda sidomotorfästen / gummikuddar utan köra stum montering med
motorplåt framtill och baktill, dvs jag kommer inte att belasta blocksidorna
Upptäckte tyvärr vid första grovtvätten att det fanns små frys sprickor på sidan
Det skulle vart himla najs om detta block kunde räddas
Har varit på en motorrenoverings firma och fått tips ( kan avslöja dom senare )
Vill ha era synpunkter / tips på reparation också
Jag ringade in sprickor med vit krita
Detta pga ett vevlager ras på en stake
( enl uppgift hade ägaren inte lätt att höra vad som hände i båten med två motorer och med raka rör dessutom )
Har fått tag i en ny beg likadan smidd vev
Sen blir det nya stakar och kolvar samt 0,30 cylinder borr till 510" eller nästan 8,4 liter
Denna motor skall driva min rörchassi 27 Roadster för dragracing
Bilen och motor är av karaktären lite lagom lågbudget
Trimmningsgraden blir "snäll" nästan typ gatmotor, med effekt runt 500-550 hästar
Jag kommer INTE att använda sidomotorfästen / gummikuddar utan köra stum montering med
motorplåt framtill och baktill, dvs jag kommer inte att belasta blocksidorna
Upptäckte tyvärr vid första grovtvätten att det fanns små frys sprickor på sidan
Det skulle vart himla najs om detta block kunde räddas
Har varit på en motorrenoverings firma och fått tips ( kan avslöja dom senare )
Vill ha era synpunkter / tips på reparation också
Jag ringade in sprickor med vit krita
- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Deckytan , inga skador


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Stor sidobild


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Närbild deckyta, inga skador


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Närbild blocksida upptill


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
En till på blocksida upptill


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Översiktsbild båda sprickorna


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Sprickan vid fryspluggen


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
En till på sprickan vid fryspluggen


- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Enligt säljaren har båda motorerna gått bra utan problem
Inget problem med vatten före eller efter raset ( läckage )
Jag såg ingen vatten i oljan, dvs spricka inåt
Oljetråget och blocksidan hade inget "rostvatten" utvändigt som vid en vattenläcka som pågått ett tag
Det blir som sagts dragracing, den ska inte gå mkt
Starta, börna, köra, stänga av ...
502 Blocket är fyrbultat med 4,46 i borr och felfria 502 block är mkt svåra att hitta
Betydligt svårare än 454 block, som också är lite svåra
Skulle jag hitta ett block så är priset säkert 6000-10 lakan för bara ett tomt block med överfall
Har du något tips vad jag ska göra med dessa små sprickor ?
Inget problem med vatten före eller efter raset ( läckage )
Jag såg ingen vatten i oljan, dvs spricka inåt
Oljetråget och blocksidan hade inget "rostvatten" utvändigt som vid en vattenläcka som pågått ett tag
Det blir som sagts dragracing, den ska inte gå mkt
Starta, börna, köra, stänga av ...
502 Blocket är fyrbultat med 4,46 i borr och felfria 502 block är mkt svåra att hitta
Betydligt svårare än 454 block, som också är lite svåra
Skulle jag hitta ett block så är priset säkert 6000-10 lakan för bara ett tomt block med överfall
Har du något tips vad jag ska göra med dessa små sprickor ?
- d-p
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 120
- Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
- Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Cylinderväggen buktar INTE utåt som vid större frostsprängningar
Men för att skadorna / sprickorna ska ha uppkommit måste det ha gått ut mkt lite sen "fjädrat" tillbaka ?
Och skadan har blivit som den blivit trots att ägaren tappat av vattnet på höstkanten pga en del skräp och rost nere i botten
på kylmanteln som delvis har blockerat ? att vattnet har kommit ut på denna sida av blocket
( man brukar skruva ur sidopluggarna lägst ner på blocksidorna och dränera hela blocket i båtar på höstkanten innan frosten kommer )
Andra sidan av blocket är helt felfri
Detta ovan är bara mina teorier ...
Men för att skadorna / sprickorna ska ha uppkommit måste det ha gått ut mkt lite sen "fjädrat" tillbaka ?
Och skadan har blivit som den blivit trots att ägaren tappat av vattnet på höstkanten pga en del skräp och rost nere i botten
på kylmanteln som delvis har blockerat ? att vattnet har kommit ut på denna sida av blocket
( man brukar skruva ur sidopluggarna lägst ner på blocksidorna och dränera hela blocket i båtar på höstkanten innan frosten kommer )
Andra sidan av blocket är helt felfri
Detta ovan är bara mina teorier ...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
ser ut som om det frusit sönder. först ska du sprick testa cylinder väggarna noga för risken att de är sprukna eller ovala är stor men är de ok så skulle jag satsa på att laga med värsta sortens epoxy.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Annars kan du slipa upp sprickan så du får en v-fog och sedan svetsa med nickeltillsats.
I vilket fall som helst så tror jag det kan vara en god ide att borra små hål i sprickornas spetsar så att de inte propagerar.
I vilket fall som helst så tror jag det kan vara en god ide att borra små hål i sprickornas spetsar så att de inte propagerar.
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
Silverlod...?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock
jo det kan nog va bra at borra ett slut som sagt. jag är väldigt skeptisk till att det i praktiken går att svetsa gjutjärn med bra resultat? och misslyckas du med det då är det defensivt slut med blocket (spänningar mm)
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/