Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av johanF »

Passade väldigt bra fälgarna tycker ja!!:-)


Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Nu äntligen meksäsongen startat.
Började att demontera turbo och grenrör. Bara som en kul grej tog jag några jämförande bilder på gamla Borgwarner S200 mot den nya Borgwarner EFR 6758. Ungefär halva vikten! Ska bli intressant att mäta avgasmottrycket.
Men skillnad kommer det att bli på spooltiden och körbarheten är jag helt övertygad om.

Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Duke of Cruel »

Kommer bli skit bra med den turbo.
inga kat = inga co2
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Mitt mål med detta turbo byte är att kvicka till spooltiden så mycket som möjligt. Med en snabbspoolad turbo behövs ett kort grenrör för att få maximal effekt av avgaspulserna.
Här ser ni wastegate placeringen i turbon. Drog runt 4:ans rör till utsidan av kollektorn för att få flödet riktat mer mot Wg:n, detta på bekostnad av att röret blev ca 30mm längre. Men som jag ser det, är det viktigare att rören är kortast möjligt än att man tjuras med massvis med tajta kortradieböjar "som flödar dåligt" bara för att rören bums SKA bli lika långa. Avgasmottrycket vill man ju hålla nere till viss del, men ett visst tryck vill man ju ha för responsens skull. Och visst vill man ha en jämn pulsdrivning av turbon men i detta fall rymmer rören mindre än 4,5dl styck i volym räknat från ventil till turbo på denna 2liters motor så avgaspulsen "hinner ut" innan nästa kommer. Längd skillnaden är nu ca 80mm men det grenrör som satt på bilen tidigare "som inte jag har gjort" är skilnaden 200mm på längsta och kortaste. Det är mindre bra, och konstigt nog hade den inte ojämnt avgasljud.
Jag säger som min kloka kollega Fredrik Holmgren: "Om du är ett kokt ägg och färdas i 900km/h genom ett rör. Hur skulle du då vilja att röret ska vara utformat? ".

Bild
Bild
Bild
Bild


Varför krångla till det? Gamla mot nya.


Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Nu är kammarna uppmätta hos GL-racing. Visade sig vara Enem P14 profil dom. Dom var mycket felmonterade och hade dubbelt lyft vi öd än vad det skulle vara. Intressant. Justerbara kamdrev fixar detta. Ett nytt Crmo svänghjul från DLI-teknik kommer också att monteras,4,6kg.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av wuffee »

de där shjulet är rent snusk!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av J.Eklund »

Grejas det nåt här?
Svänghjulet såg riktigt trevligt ut. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Lite oljiga bilder. Kamaxlarna är nu uppmätta och injusterade (enem P14). Oljesumpen uppdaterad med lite luckor. Framvagnsbalken modifierad för att få mer frigång mot oljetråget samt minimera bumpsteer.
RC blir lägre men fortfarande ovan marknivå, har fortfarande camberkomp vid roll så det kändes som en vettig kompromiss att sänka länkarmsinfästningen 25mm. Sierraspindlarna har lite annan geometri än org så bumpsteer blir vansinnigt märkbart. Får prova och utvärdera. Ska även dit med knivkrängare fram och bak så mina förhoppningar är höga att få till en trevlig ballans i bilen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Operationen av framvagnsbalken blev vansinnigt bra! Bumpsteer är knappt mätbar över hela fjädringsrörelen. Förr var det ca 40mm vilket var riktigt obehagligt i högre farter!!! Då är det bara att gå vidare till nästa punkt på listan.

Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av hedman »

Bra du trixar me de där så du kan fixa min sen oxå :wink:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Erik Nygårds »

Fint det blir vad har du målat med för färg?//Erik
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av J.Eklund »

Härligt att bli av med bumpsteer så relativt enkelt. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Framvagnsbalken är sandblästrad, grundad med etsgrund ACID 8 och lackad med biltemas blanksvarta motorlack. Funkar riktigt bra, tål olja och mindre mängd bensin samt sitter motsvarande som andra sprayburkar.

Hedman: Du kör väl med original spindlar på din bil och Volvo styrväxel. Jag har Ford sierra rwd spindlar vilket gör våra bilar ännu mindre lika. Principen är ju ändå densamma. Gissar att Volvo styrväxeln är lite bredare än escortens.. Detta är ju inge bra alls. Men en ny escort styrväxel kostar ju gratis i England och då får du ju sportiga 2,4 ratt varv sida till sida!!!!

Länk till sidan:
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=16625

Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av hedman »

Nää ja ska ha nån slags ford styrväxel med typ 2.4 eller 2.5 rattvarv :) men har dock org spindlar
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Ahha! Kan du mäta avståndet mellan inre styrlederna på styrstagen, så kan vi se vad som skiljer.. Tyckte din styrväxel såg ut som en volvo med aluhus.. Mk1/2 ford escort är det iaf inte. :wink:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar