Sida 3 av 3

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: tis jan 06, 2015 2:56 pm
av JohanAllden
MartinL: Okej! Tack för svaren. Då är jag med :thumbright:
Snöade in mig lite där på värmen och att jag jämförde diesel med bensin motorer lite för mycket!
Kör hårt ! :lakrits:

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: tis jan 06, 2015 4:23 pm
av mauser240
Jo hårt skall vi köra! ;)

Egon - bäst att pröva med minst 3000 varv och en hög växel. Stampar du fullt så skall nog mätaren gå till plus-sidan inom ett par sekunder. Tvivlar på att det är fel på mätaren, även om mätare "för bilbruk" brukar kunna vara duktigt inexakta.

Vakuum har du ju i insuget för att motorn suger i sig allt vad den får genom ett stängt spjäll. Öppnar du spjället (gasen) fullt har du närmast atmosfärtryck och sedan när turbon får fart får du övertryck. Bara ifall det ännu var oklart.

Annars finns det gått om recept på t.ex. 200-300 hk motorer, bara att söka.

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: tis jan 06, 2015 4:45 pm
av dundersmurfen
Kludda inte med att byta topp, ingen ide sålänge du har den där stoppklossen till turbo.. Byggde nyss en motor med 530 topp, 148 på hjulen utan turbo...

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: tis jan 06, 2015 6:34 pm
av ekan24v
Du ska ha undertryck på tomgång eller gassläpp/motorbroms, en turbo laddar inte fullt direkt.
Vx3 kammen är backad tre grader jämfört med en vx. Jag föredrar a kammen mer.
Du får köra bilen i bänk så ser du hk o nm.
Chip är det första man bör byta.

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: ons jan 07, 2015 5:38 am
av EgonKarlsson
Vilka spjäll är det som inte är öppna förns det börjar gå tungt för motorn? :)
Angående detta, jag kommer byta till en 531 topp med Vx3 kam som sagt.
Men hur ska man flytta tänd kurvan samt bränsletillförsel och tajming?
Hur mappar man en Jetronic LH 2.4?
Eller brukar alla bara byta till trimchip? :)

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: ons jan 07, 2015 11:33 am
av mauser240
Jag skrev ju "(gasen)". Gasspjället. Spjället som du styr med gaspedalen. När du gasar öppnar spjället och då beordrar du acceleration och motorn går tungt. Detta spjäll är ju närmast stängt när gasen är uppsläppt.

Sen när du uppnått fullt ladd står även wastegatespjället (om man nu kan kalla det ett spjäll) öppet.

Kanske maxn kunde dra en lektion motorlära för dig? ;)

Går att mappa LH 2.4 men jag tror de flesta som inte nöjer sig med chip köper eftermarknadssprut för samma pengar istället.

Re: funderingar runt volvo 940 ltt -96a

Postat: ons jan 07, 2015 12:14 pm
av maxn51
Bara säga till så ska vi gå igenom 4-takts principen;)