pro-stock nu och då

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av anglia-61 »

Överladdade har ju redan någonstans att tävla.
Skulle man kunna tilllåta lustgas mot vikttillägg?

Enklast med vikt/L och eventuella vikttillägg för tex växellåda, skulle väll vara att det görs en uppskattning på lämpliga kg och sedan efter en sesong så görs en justering, om det anses vara behövligt.
Är ju som Erland säger, att det får inte vara för långsamt för då vill ingen kolla på det, och det skall inte vara för ojämt, för då vill ingen tävla.

/Krister.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Erland ; Ja då kan vi vara med och leka med PVn också :) .
Anglia -61 ; Ja vi måste ju börja någon stans
Kommer ni i håg Berlins BMW tror att han hette så åkte på början av -90 talet eller slutet av -80 talet med en BMW M3 ren sug motor tjöt som en gris men riktigt riktigt frän.
Det är vad jag skulle kalla 4-banger pro stock (på den tiden)
Lite nostalgi som jag hittade när jag sökte efter BMWn på tuben.
http://www.youtube.com/watch?v=Hj2Ir6KQW4w
http://www.youtube.com/watch?v=fZYFUiuzbew tror att Jens vega är med också och till och med min gamla monza va med "ny byggd"
/ Peter
Senast redigerad av p.hedman den sön jan 18, 2015 10:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Erland Cox »

För min del är lustgas mot vikttillägg helt OK, +75kg.
Det hade kunnat bli en förbannat kul klass och efter utvärdering justerar man vikterna.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Det låter fin fint för oss B230/531 topp med gas = 880 kg perfekt för oss då vi räknar på en vikt under 900 kg.
/ Peter
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Jakesta »

Publiken har svårt att se om man kör 13 eller 11 på strippen så vikteffekten kan ju fullständigt kvitta för den skull. Vad som inte kvittar är sättet man gör det på och ljudet ur maskinen. En högvarvig 4 som petar i växel efter växel är ju väldigt mycket roligare att kolla på än en smog-v8 med automatlåda... även om tiderna blir liknande ;)
Men nog måste man tillåta fler än 4 cylindrar i en sån klass?? Bara vikta upp efter motorstorlek ju, eventuellt volym-varvtal-vikt som vi har i roadsportserien.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Pacman »

Låter som en fantastiskt rolig idé om den blir till!

Volvo 740 är inga problem att få ner till 1000kg och den har stel bakaxel och lätt att bygga 4-link eller stegar på. Billigare kaross/chassie än så är svårt att hitta. Då kan man lägga mer krut på motorn.

Men...en sak jag tänker på är hur man ska kunna följa upp och förhindra fusk utan att det blir komplicerat. Vikt är lätt att kolla med våg, men volym?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
karl sundstedt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön dec 25, 2005 11:57 am
Ort: 08:a på rymen i Norrland

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av karl sundstedt »

Volymen på motorn går väl att mäta med valfri lämplig vätska genom ett tändstiftshål?
Kanske inte blir helt exakt men borde ge en fingervisning om motorns volym?
Borde gå rätt bra att suga ur vätskan med pump?
164E -72
244Dl-76 Turbo projekt
244GL automat-84
244DL-79 Bruksbil
Caddy 1,9d-00 ska väll bli bruksbil när snön e borta. Tydligen ligger det snö här året om.........
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av T-27 »

p.hedman skrev:Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Jo dom har haft den på besiktningen på några tävlingar
Funkar sådär bra
Kompisens Stock 440 var runt 500 kubiktum enligt mätaren och 452 enligt ägaren
Nån satte i ett dåligt batteri så blev motorn mindre = närmare sanningen :doh:
På vissa motorer stämmer den exakt
Men täta motorer med snabb startmotor flippar den ur
Tror det var nån "Pingisboll" som flög i nått rör typ
Bild
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Jag trodde att man skulle dra motorn för hand !!!
Det va länge sedan jag såg en.
/ Peter
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Jakesta »

Precis som i alla racingklasser utanför dragstrippen så får man kanske lita på att man byggt efter tävlingsreglerna?
Stickprov förekommer ju men det är inte så vanligt. Sen kan man väl inte skriva en klass bara för volvomotorer, dem utan vippor vill säkert också vara med och leka.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Pacman »

p.hedman skrev:Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Svårt att släppa på vipporna på t.ex en 16v-motor :lol:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Det va bara ett exempel , jag åker själv B230 med 531 topp så jag har inga vippor jag heller.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag vet att erland är imot det men en sån lätt bil som en anglia/eskort/max lättad pv eller likande med ca 2.5liters 16v så kan man ju köra i comp elimenator I/A också. en färdig klass med bra regler enligt mig :thumbright:

I/A 318 kg/liter alltså ca 800kg på startlinjen med en 2.5L motor med index 10.35.

jag skulle tro att ett F/A klass med ca 400kg/Liter med index på ca 10.8sek skulle kunna locka in ett par volvo/bmw bilar.

det blir nog svårt att komma överens om nån ren klass med så många viljor och ideer? :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av Erland Cox »

Antingen startar man samtidigt och först i mål vinner eller så kör man nåt annat.
Det är min åsikt i varje fall.

Erland
Skriv svar