pro-stock nu och då
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
pro-stock nu och då
hittade lite läsning om bill jenkins som vi kan diskutera vidare i lite.... va det bättre förr?
jag tycker detta är fränt då det ändå är trimmade orginal delar på nått sätt. lite som stefan lindqvists amazon.
http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=246343
mvh jens
jag tycker detta är fränt då det ändå är trimmade orginal delar på nått sätt. lite som stefan lindqvists amazon.
http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=246343
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: pro-stock i början
Skulle du våga åka i den bilen med det chassiet
Monzan va bättre men fruktans värt skunkig vi fick justera chassiet var 3e repa annars kuta den snett...
hur va då vegan (Grumpys toy)!!
/Peter


Monzan va bättre men fruktans värt skunkig vi fick justera chassiet var 3e repa annars kuta den snett...

/Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock i början
Man måste nog se det för va det va och att det va på-70 talet. gör man det så inser man ju att de vann väldigt många tävligar och det betyder ju att de va bättre än många andra.
det är så fränt att de verkligen trimmade "vanliga! motorer och gjorde det själv också. miss förstå mig inte jag gillar dagens pro-stock men det är inget stock kvar i dem det är billet frästa maximalt utvecklade fri trimnings motorer.
på den tiden kunde man nog som ett litet team hänga med skapligt med hyffsad liten budjet och bygga motorer och tävla. hur många bygger egna motorer/bilar i dragrace nuförtiden? det är inte så många mest bracket och super klass motorer och endel turbo åkare.
jag skulle vilja se mer hemma byggen på strippen men vet inte hur det ska gå till? en lösning skulle va några fler klasser i comp där man begränsar sig till 2ventils original toppar och block mm. det fins i usa mins inte vad det hette men tror det börjar på E?
skulle va kul med en klass där typ man kan trimma volvo,bmw,japsare mm 2-3L och sen få en vikt mellan 1000-1300kg... skulle inte gå så fort kanske i början men typ tolvor.
jag bara tänker högt och skummar lite här
mvh jens
det är så fränt att de verkligen trimmade "vanliga! motorer och gjorde det själv också. miss förstå mig inte jag gillar dagens pro-stock men det är inget stock kvar i dem det är billet frästa maximalt utvecklade fri trimnings motorer.
på den tiden kunde man nog som ett litet team hänga med skapligt med hyffsad liten budjet och bygga motorer och tävla. hur många bygger egna motorer/bilar i dragrace nuförtiden? det är inte så många mest bracket och super klass motorer och endel turbo åkare.
jag skulle vilja se mer hemma byggen på strippen men vet inte hur det ska gå till? en lösning skulle va några fler klasser i comp där man begränsar sig till 2ventils original toppar och block mm. det fins i usa mins inte vad det hette men tror det börjar på E?
skulle va kul med en klass där typ man kan trimma volvo,bmw,japsare mm 2-3L och sen få en vikt mellan 1000-1300kg... skulle inte gå så fort kanske i början men typ tolvor.
jag bara tänker högt och skummar lite här

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: pro-stock i början
Hehe fri trimmning va väl å ta i va ? Regelverket är sjukt för motorerna.Jens Gustavsson skrev:billet frästa maximalt utvecklade fri trimnings motorer.mvh jens
Re: pro-stock i början
Pro stock 4-banger vore väl kul fast till låta insprutning och endast sug motorer, inge turbo eller lustgas bara sug motor med 4 ventils toppar eller 2 ventiler.
Sätta en max volym tex 2L och en min vikt typ 950 kg , det vore väl en kul klass att titta på.
Regler är bra men dom gör också det dyrare .
/ Peter
Sätta en max volym tex 2L och en min vikt typ 950 kg , det vore väl en kul klass att titta på.
Regler är bra men dom gör också det dyrare .
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock i början
jag formulera mig felTjernell skrev:Hehe fri trimmning va väl å ta i va ? Regelverket är sjukt för motorerna.Jens Gustavsson skrev:billet frästa maximalt utvecklade fri trimnings motorer.mvh jens


mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock i början
ja det vore kul men vore det inte bättre om man kunde välja storlek på motorn lite själv sen får man en vikt efter det? sen kanske en lägre vikt med 2v topp?p.hedman skrev:Pro stock 4-banger vore väl kul fast till låta insprutning och endast sug motorer, inge turbo eller lustgas bara sug motor med 4 ventils toppar eller 2 ventiler.
Sätta en max volym tex 2L och en min vikt typ 950 kg , det vore väl en kul klass att titta på.
Regler är bra men dom gör också det dyrare .
/ Peter
man ska nog ge straff vikt på liberty likande clutch lådor också (eller förbjuda) för det är rätt dyra och gör att inte många har råd. det är ju fränt att slita H mönstrad låda genom växlarna

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock i början
jag åker ju med ett sånt chassi själv eller väldigt likt iallafallp.hedman skrev:Skulle du våga åka i den bilen med det chassiet![]()
![]()
Monzan va bättre men fruktans värt skunkig vi fick justera chassiet var 3e repa annars kuta den snett...hur va då vegan (Grumpys toy)!!
/Peter

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6996
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: pro-stock i början
Pro stock idag är bara för de ytterst rika med stora företag som har råd att driva egen utveckling.
Urtråkigt och alla mindre team är borta. Typiskt NHRA, alltså bara skit.
P/S fourbanger hade varit riktigt kul. 350kg / liter för 2 ventilare, 400kg per liter för 4 ventilare. ( taget ur luften).
75kg tillägg för clutchless och lustgas.
Kanske ett tillägg för icke produktionstopp och block?
Det hade jag gärna kört.
Villkoret är heads up och tät racing samt pro start.
Erland
Urtråkigt och alla mindre team är borta. Typiskt NHRA, alltså bara skit.
P/S fourbanger hade varit riktigt kul. 350kg / liter för 2 ventilare, 400kg per liter för 4 ventilare. ( taget ur luften).
75kg tillägg för clutchless och lustgas.
Kanske ett tillägg för icke produktionstopp och block?
Det hade jag gärna kört.
Villkoret är heads up och tät racing samt pro start.
Erland
Re: pro-stock i början
P/S 4cyl hade varit riktigt intressant!
Men det hade väll fått räcka med 350kg/L! Ska ju vara lite fart i det också (samt att jag inte får plats med så mycket bly..)
Men det hade väll fått räcka med 350kg/L! Ska ju vara lite fart i det också (samt att jag inte får plats med så mycket bly..)
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock nu och då och i framtiden?
ja det vore en kul klass där många hadde råd att köra. vikten är en bra fråga, en max lättad "vanlig bil" väger ju ca 1100kg och om motorn ska va på lite drygt 2-2.5L liter som exempel så blir det ju mer mot 450- 500kg/liter ??
jag tycker också att det ska va kvar lysen och så så publiken ser att det är en riktig bil som man nästan ska kunna besiktiga. framvagn mm vore bra om det är lite orginal kvar av också tycker jag. men bak måste man ju få bygga om för att få det hålbart tycker jag....
skit svårt att göra ett reglemente som gör att det håller sig på en vettig nivå och som gör att de dyraste motortypena/växelådorna blir överlägsna men det borde ju gå att snacka igenom och komma fram mot nå vettigt där inte bara pengarna styr.
ett exempel! jag skulle kunna bygga om min gula 142 lite snabbt till sugmotor och då borde den gå att lätta ned mot 1050kg (men sen blir det svårt) med en 2.3 liters sug B20 så blir det ungefär 450-500kg/hk och fullt utjusterad 220hk så bör den gå en mitten tolva? men behöver inte full bur eller så heller i den.
men bygger nån en B23 så är man ju långt efter direkt
kan man inte klura ut nått fiffigare system som har mer med effekten blir mellan olika motorer? eller ska man helt enkelt köra en liknade borr och slag och topp? typ en B230, B20?
bara fantiserar lite.......
mvh jens
jag tycker också att det ska va kvar lysen och så så publiken ser att det är en riktig bil som man nästan ska kunna besiktiga. framvagn mm vore bra om det är lite orginal kvar av också tycker jag. men bak måste man ju få bygga om för att få det hålbart tycker jag....
skit svårt att göra ett reglemente som gör att det håller sig på en vettig nivå och som gör att de dyraste motortypena/växelådorna blir överlägsna men det borde ju gå att snacka igenom och komma fram mot nå vettigt där inte bara pengarna styr.
ett exempel! jag skulle kunna bygga om min gula 142 lite snabbt till sugmotor och då borde den gå att lätta ned mot 1050kg (men sen blir det svårt) med en 2.3 liters sug B20 så blir det ungefär 450-500kg/hk och fullt utjusterad 220hk så bör den gå en mitten tolva? men behöver inte full bur eller så heller i den.
men bygger nån en B23 så är man ju långt efter direkt

bara fantiserar lite.......

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: pro-stock nu och då och i framtiden?
He he. Anglia funkar inte så bra då, jag skulle behöva ca 500kg bly för att nå 500kg/L
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: pro-stock nu och då och i framtiden?
vad väger den? och hur mycket säkerhets utrustnig har du i bilen? vad har du för drivlina?
vet ej hur man bygger en lite nyare och större volvo, ford, bmw så de blir så lätta och ändå med dragrace säkerhet? kolfiber, titan och så käns lite för dyrt och jobbigt??
mvh jens
vet ej hur man bygger en lite nyare och större volvo, ford, bmw så de blir så lätta och ändå med dragrace säkerhet? kolfiber, titan och så käns lite för dyrt och jobbigt??
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: pro-stock nu och då och i framtiden?
Lite svårt att gissa vikt, men lite över 900kg, med 8,5 bur kardanringar sprängskydd etc.
2,7l 16V.
Jag vet, jag bygger en omöjlig bil att klassa in någonstans. Men kan kanske få till något fräckt tidkort att rama in..
2,7l 16V.
Jag vet, jag bygger en omöjlig bil att klassa in någonstans. Men kan kanske få till något fräckt tidkort att rama in..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: pro-stock nu och då och i framtiden?
Våran Escort väger 890 kg org men 960 kg med volvo motor och gas tub och dubbla batterier och helt i plåt .
/ Peter
/ Peter