Sida 3 av 4
Re: pro-stock nu och då
Postat: sön jan 18, 2015 10:38 pm
av anglia-61
Överladdade har ju redan någonstans att tävla.
Skulle man kunna tilllåta lustgas mot vikttillägg?
Enklast med vikt/L och eventuella vikttillägg för tex växellåda, skulle väll vara att det görs en uppskattning på lämpliga kg och sedan efter en sesong så görs en justering, om det anses vara behövligt.
Är ju som Erland säger, att det får inte vara för långsamt för då vill ingen kolla på det, och det skall inte vara för ojämt, för då vill ingen tävla.
/Krister.
Re: pro-stock nu och då
Postat: sön jan 18, 2015 10:49 pm
av p.hedman
Erland ; Ja då kan vi vara med och leka med PVn också

.
Anglia -61 ; Ja vi måste ju börja någon stans
Kommer ni i håg Berlins BMW tror att han hette så åkte på början av -90 talet eller slutet av -80 talet med en BMW M3 ren sug motor tjöt som en gris men riktigt riktigt frän.
Det är vad jag skulle kalla 4-banger pro stock (på den tiden)
Lite nostalgi som jag hittade när jag sökte efter BMWn på tuben.
http://www.youtube.com/watch?v=Hj2Ir6KQW4w
http://www.youtube.com/watch?v=fZYFUiuzbew tror att Jens vega är med också och till och med min gamla monza va med "ny byggd"
/ Peter
Re: pro-stock nu och då
Postat: sön jan 18, 2015 10:54 pm
av Erland Cox
För min del är lustgas mot vikttillägg helt OK, +75kg.
Det hade kunnat bli en förbannat kul klass och efter utvärdering justerar man vikterna.
Erland
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 11:03 am
av p.hedman
Det låter fin fint för oss B230/531 topp med gas = 880 kg perfekt för oss då vi räknar på en vikt under 900 kg.
/ Peter
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 2:48 pm
av Jakesta
Publiken har svårt att se om man kör 13 eller 11 på strippen så vikteffekten kan ju fullständigt kvitta för den skull. Vad som inte kvittar är sättet man gör det på och ljudet ur maskinen. En högvarvig 4 som petar i växel efter växel är ju väldigt mycket roligare att kolla på än en smog-v8 med automatlåda... även om tiderna blir liknande

Men nog måste man tillåta fler än 4 cylindrar i en sån klass?? Bara vikta upp efter motorstorlek ju, eventuellt volym-varvtal-vikt som vi har i roadsportserien.
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 5:12 pm
av Pacman
Låter som en fantastiskt rolig idé om den blir till!
Volvo 740 är inga problem att få ner till 1000kg och den har stel bakaxel och lätt att bygga 4-link eller stegar på. Billigare kaross/chassie än så är svårt att hitta. Då kan man lägga mer krut på motorn.
Men...en sak jag tänker på är hur man ska kunna följa upp och förhindra fusk utan att det blir komplicerat. Vikt är lätt att kolla med våg, men volym?
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 8:28 pm
av karl sundstedt
Volymen på motorn går väl att mäta med valfri lämplig vätska genom ett tändstiftshål?
Kanske inte blir helt exakt men borde ge en fingervisning om motorns volym?
Borde gå rätt bra att suga ur vätskan med pump?
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 9:44 pm
av p.hedman
Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 10:42 pm
av T-27
p.hedman skrev:Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Jo dom har haft den på besiktningen på några tävlingar
Funkar sådär bra
Kompisens Stock 440 var runt 500 kubiktum enligt mätaren och 452 enligt ägaren
Nån satte i ett dåligt batteri så blev motorn mindre = närmare sanningen
På vissa motorer stämmer den exakt
Men täta motorer med snabb startmotor flippar den ur
Tror det var nån "Pingisboll" som flög i nått rör typ
Re: pro-stock nu och då
Postat: mån jan 19, 2015 11:02 pm
av p.hedman
Jag trodde att man skulle dra motorn för hand !!!
Det va länge sedan jag såg en.
/ Peter
Re: pro-stock nu och då
Postat: tis jan 20, 2015 10:39 am
av Jakesta
Precis som i alla racingklasser utanför dragstrippen så får man kanske lita på att man byggt efter tävlingsreglerna?
Stickprov förekommer ju men det är inte så vanligt. Sen kan man väl inte skriva en klass bara för volvomotorer, dem utan vippor vill säkert också vara med och leka.
Re: pro-stock nu och då
Postat: tis jan 20, 2015 12:27 pm
av Pacman
p.hedman skrev:Att mäta cyl volym , det finns en luft pump som man kan mäta cyl vol med.
Tror att man släpper på vipporna och sen drar man runt motorn så pumpar den cyl volymen.
/ Peter
Svårt att släppa på vipporna på t.ex en 16v-motor

Re: pro-stock nu och då
Postat: tis jan 20, 2015 6:44 pm
av p.hedman
Det va bara ett exempel , jag åker själv B230 med 531 topp så jag har inga vippor jag heller.
/ Peter
Re: pro-stock nu och då
Postat: fre jan 23, 2015 1:00 pm
av Jens Gustavsson
Hej jag vet att erland är imot det men en sån lätt bil som en anglia/eskort/max lättad pv eller likande med ca 2.5liters 16v så kan man ju köra i comp elimenator I/A också. en färdig klass med bra regler enligt mig
I/A 318 kg/liter alltså ca 800kg på startlinjen med en 2.5L motor med index 10.35.
jag skulle tro att ett F/A klass med ca 400kg/Liter med index på ca 10.8sek skulle kunna locka in ett par volvo/bmw bilar.
det blir nog svårt att komma överens om nån ren klass med så många viljor och ideer?
mvh jens
Re: pro-stock nu och då
Postat: fre jan 23, 2015 4:43 pm
av Erland Cox
Antingen startar man samtidigt och först i mål vinner eller så kör man nåt annat.
Det är min åsikt i varje fall.
Erland