Moggah's Turbo 245:a (@ 1.2 bar)
vilkendå? 240:in lr den motoriserade ramen ? (Lr vafan ska man kalla den?
)
240:in är tänkt att gå på isbana samt ev. om vi får till nån typ rally bana till sommarn, Men funderar på att bygga en ny sugmotor till den och köra turbomotorn i nån bil på gatan!

240:in är tänkt att gå på isbana samt ev. om vi får till nån typ rally bana till sommarn, Men funderar på att bygga en ny sugmotor till den och köra turbomotorn i nån bil på gatan!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Nu blev det ändrade planer igen
Jag fixade iordning en ny topp till gamla motorn som sitter i bilen å smällde på förgasarna.
Började bli less på å skruva i motorn, så för att få lite sug igen så smällde jag ihop bilen så man kan vara å härja lite
Hade lite problem med att det smällde ur förgasarna på tomgång samt "dog" när man varvade upp den, Hittade senare felet ! Blandskruvarna hade jag ställt på 1 varv, men det skulle ju vara 2-4 varv utskruvade enligt Kgs katalogen!
Så jag ställde dom på 4varv å startade! Å vips så gick den hur fint som helst
Bestyckningen är inte riktigt bra ännu , smäller å lever rövare när man släpper gasen.
Vid pådrag är det svårt att känna "missar" och så då kopplingen intte verkar gilla laddtrycket
Ska byta till en 900T platta och 4 puck sinter idag! så jag återkommer ikväll med mer info!

Jag fixade iordning en ny topp till gamla motorn som sitter i bilen å smällde på förgasarna.
Började bli less på å skruva i motorn, så för att få lite sug igen så smällde jag ihop bilen så man kan vara å härja lite

Hade lite problem med att det smällde ur förgasarna på tomgång samt "dog" när man varvade upp den, Hittade senare felet ! Blandskruvarna hade jag ställt på 1 varv, men det skulle ju vara 2-4 varv utskruvade enligt Kgs katalogen!
Så jag ställde dom på 4varv å startade! Å vips så gick den hur fint som helst

Bestyckningen är inte riktigt bra ännu , smäller å lever rövare när man släpper gasen.
Vid pådrag är det svårt att känna "missar" och så då kopplingen intte verkar gilla laddtrycket

Ska byta till en 900T platta och 4 puck sinter idag! så jag återkommer ikväll med mer info!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Bytte kopplingen och var och provkörde en sväng
Blev ju lite svartspår iaf! hehe
Bestyckningen måste ses över då den inte går rent vid pådrag, men när man får upp varven så börjar den gå bättre, samt att den tappar orken efter ca 5000 rpm antagligen pga att den går magert.
Har inga instrument installerade ännu, med avgastemp. kommer snart!
Bestyckningen är följande:
Högfart:
Luft 160
E-rör 8
Bränsle 190
Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65
Acc 35
Halsring 35
och på spridaren stog det "7848. 2" med en ring runt 2an.
samt bränsletryck 0,18bar
Nån som har nå förslag på ändringar?
Kanske ska dra motorsetupen (med tanke på att den alltid är olika
)
B21et block med kolvar m.m
160 topp med tillputsade kanaler
adaptergrenrör med Holset WH1E turbo 14# avgashus
K-kam

Blev ju lite svartspår iaf! hehe
Bestyckningen måste ses över då den inte går rent vid pådrag, men när man får upp varven så börjar den gå bättre, samt att den tappar orken efter ca 5000 rpm antagligen pga att den går magert.
Har inga instrument installerade ännu, med avgastemp. kommer snart!
Bestyckningen är följande:
Högfart:
Luft 160
E-rör 8
Bränsle 190
Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65
Acc 35
Halsring 35
och på spridaren stog det "7848. 2" med en ring runt 2an.
samt bränsletryck 0,18bar
Nån som har nå förslag på ändringar?
Kanske ska dra motorsetupen (med tanke på att den alltid är olika

B21et block med kolvar m.m
160 topp med tillputsade kanaler
adaptergrenrör med Holset WH1E turbo 14# avgashus
K-kam
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Har varit ute och provkört lite mer nu! Har en film också men var kan man lägga upp den? (över 100mb)
Nu går den hyffsat iaf, på fulgas går den bra! men på mellanregistret samt när man trampar på så dör den, Måste "pumpa" upp varven i den.
Vi började med lite snällt ladd på 0,8 bar och då gick den faktiskt riktigt bra, Tändningen står på ca 20 grader
Men senare så började man skruva mer och mer på WGn
hehe så tillslut så laddade den 1,4 bar... över det gillade den inte
Och Då började det röra på sig riktigt! Burnade typ 7meter på 3ans växel
Men somsagt denna motor spelar ingen roll ifall den går i graven, för det är bara i princip förgasarna som behövs till nya motorn.
Måse testa hur pass långlivad den är
Nu går den hyffsat iaf, på fulgas går den bra! men på mellanregistret samt när man trampar på så dör den, Måste "pumpa" upp varven i den.
Vi började med lite snällt ladd på 0,8 bar och då gick den faktiskt riktigt bra, Tändningen står på ca 20 grader
Men senare så började man skruva mer och mer på WGn


Och Då började det röra på sig riktigt! Burnade typ 7meter på 3ans växel

Men somsagt denna motor spelar ingen roll ifall den går i graven, för det är bara i princip förgasarna som behövs till nya motorn.
Måse testa hur pass långlivad den är

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Hittade 2 filmer från provkörningen i början av sommarn, Är väldigt taskig kvalite (Mobilkamera). Men det får vara bättre än inget iaf 


Bygget har stått stilla sedan denna körning, men nu när jag hittade och såg dessa filmer kom suget tillbaka!
Funderar på att införskaffa ett VEMS till motor "Version 2", Samt en ny turbo eftersom att den nuvarande börjar bli lite trött på livet.



Bygget har stått stilla sedan denna körning, men nu när jag hittade och såg dessa filmer kom suget tillbaka!
Funderar på att införskaffa ett VEMS till motor "Version 2", Samt en ny turbo eftersom att den nuvarande börjar bli lite trött på livet.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Har Skaffat mig en till kärra nu som det är tänkt att den nya motorn ska hamna i!


Har också börjat dona iordning 245an för vinterns isracing!
Upptäckte att div. bussningar var totalslut i bakvagnen, Och fick en briljant ide!


Pressade alltså ut bussningen och petade istället dit hydraulslangsbitar
Passade helt perfekt! och styvt blev det också
Passade även på att göra övre momentstagen justerbara! Så man kan experimentera lite!
Någon som har några tips på chassieinställningar för isbanekörning?

Kompisen behövde mecka under bilen, men eftersom att vi inte har tillgång till någon lyft så fick vi göra en egen version
180cm höga pallbockar

Nu äre säkert nån som undrar hur i he*vete vi fick upp den dit!
Haha, slängde en stropp genom kupen å kroka fast i traversen!
funka finfint! hehe
Hittade en ganska mysig turbo i kompisens gömmor också


Har också fått en liten delivery från KL Racing och Creatix också!
Bestående av Luftfilter , 2 laddtrycksmätare, oljeflänsar till turbon , turbopackning samt Pinnbultssats till toppen!



Har också börjat dona iordning 245an för vinterns isracing!
Upptäckte att div. bussningar var totalslut i bakvagnen, Och fick en briljant ide!


Pressade alltså ut bussningen och petade istället dit hydraulslangsbitar

Passade helt perfekt! och styvt blev det också

Passade även på att göra övre momentstagen justerbara! Så man kan experimentera lite!
Någon som har några tips på chassieinställningar för isbanekörning?

Kompisen behövde mecka under bilen, men eftersom att vi inte har tillgång till någon lyft så fick vi göra en egen version

180cm höga pallbockar


Nu äre säkert nån som undrar hur i he*vete vi fick upp den dit!
Haha, slängde en stropp genom kupen å kroka fast i traversen!

Hittade en ganska mysig turbo i kompisens gömmor också



Har också fått en liten delivery från KL Racing och Creatix också!
Bestående av Luftfilter , 2 laddtrycksmätare, oljeflänsar till turbon , turbopackning samt Pinnbultssats till toppen!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
- Ort: Pajala
Pakko: Haha, Jo det är bara å göra det
, Det har vart lungt ett tag nu men nu börjar man komma igång igen
itse_turbo: KEKKE?! Vafan, Hur länge har du hållt på å smyga omkring här på forumet?
Å inget säger du
På tal om vägmålning så börjar dom ju bli gamla nu
Men blir troligtvis lite påbättring till helgen!
Jag, Benne och Märta (Martin) tänkte ta å köra ett litet streetrace där
hehe
Justea! Har beställt lite nya munstycken till förgasarna också!
Så förhoppningsvis så ska jag få den att börja gå på mellanregistret också nu!
Lagom till Helgens kraftmätning
hehe


itse_turbo: KEKKE?! Vafan, Hur länge har du hållt på å smyga omkring här på forumet?


På tal om vägmålning så börjar dom ju bli gamla nu

Men blir troligtvis lite påbättring till helgen!
Jag, Benne och Märta (Martin) tänkte ta å köra ett litet streetrace där

Justea! Har beställt lite nya munstycken till förgasarna också!
Så förhoppningsvis så ska jag få den att börja gå på mellanregistret också nu!
Lagom till Helgens kraftmätning

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
- Ort: Pajala
Jo jag har tänkt göra det , men vars ska man lägga upp över 100mb?
Måste snacka med Jääk
Edit: Har ju btw 2 filmer här ovanför också om du inte sett det
(dock dålig kvalla men ändå)
Måste snacka med Jääk

Edit: Har ju btw 2 filmer här ovanför också om du inte sett det

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
- Ort: Pajala
Bestyckade om förgasarna förra helgen.
Eftersom att motorn gick snålt på mellanregistret så borrade jag upp luftmunstyckna först till 170.
Då vart det lite bättre men gick fortfarande snålt så jag borrade upp till 180 Då vart det ännu bättre men är inte riktigt bra ännu heller.
Testade att borra upp bränslemunstycket till 200 också men då gick den på tok för fett, Gick knappt att varva upp.
Så jag har förjat fundera på om den går för fett på både mellan och fullgas registret...
Så jag ska kanske testa att löda igen huvudmunstycket samt borra till 170-180 och testa?
För jag är som sagt inte säker på om den går fett eller snålt nåmer, Med tanke på att ett hopp från 190 till 200 gjorde att den börja gå tokfett.
Lågfarten funkar perfekt!
så det behöver inget göras åt!
Bestyckningen nu! (Gamla bestyckningen inom parentes)
Högfart:
Luft 180 (160)
E-rör 8
Bränsle 190 [Funderar på att testa 170-180]
Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65
Acc 35
Halsring 35
Har ett annat skumt fenomen med bilen!
Avgastempen ligger som max på ca 760-770 grader
Men! Grenröret blir HELT illrött, Men inte hela vägen!
Första 60-70mm är inte röd (dvs där EGT sensorn sitter) Men från det ända till kollektorn är det helt knallrött.
Och man behöver inte destomer belastning för detta, Bara genom att acca efter vägen så blir det så.
Jag ser som sagt grenröret inifrån bilen (hål i torpeden)
Har börjat fundera om det kan vara mitt grenrör som är boven eller om jag har låg tändning?!
Kör ju med påskarvat sug grenrör ,och Adapterns rör är bara 37-38mm invändigt, Men det borde inte ge så stort mottryck ?
Tändningen har jag inte kollat upp på länge.. Men har för mig att den låg på ca. 25grader
Tycker själv det känns som att det är för sen tändning, Men då borde det vara hett i början av röret också?
Eller kan det bli såhär med låg tändning kombinerat med fet bränsleblanning?
Så att det brinner ut i grenröret?
Eftersom att motorn gick snålt på mellanregistret så borrade jag upp luftmunstyckna först till 170.
Då vart det lite bättre men gick fortfarande snålt så jag borrade upp till 180 Då vart det ännu bättre men är inte riktigt bra ännu heller.
Testade att borra upp bränslemunstycket till 200 också men då gick den på tok för fett, Gick knappt att varva upp.
Så jag har förjat fundera på om den går för fett på både mellan och fullgas registret...
Så jag ska kanske testa att löda igen huvudmunstycket samt borra till 170-180 och testa?
För jag är som sagt inte säker på om den går fett eller snålt nåmer, Med tanke på att ett hopp från 190 till 200 gjorde att den börja gå tokfett.
Lågfarten funkar perfekt!
så det behöver inget göras åt!
Bestyckningen nu! (Gamla bestyckningen inom parentes)
Högfart:
Luft 180 (160)
E-rör 8
Bränsle 190 [Funderar på att testa 170-180]
Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65
Acc 35
Halsring 35
Har ett annat skumt fenomen med bilen!
Avgastempen ligger som max på ca 760-770 grader
Men! Grenröret blir HELT illrött, Men inte hela vägen!
Första 60-70mm är inte röd (dvs där EGT sensorn sitter) Men från det ända till kollektorn är det helt knallrött.
Och man behöver inte destomer belastning för detta, Bara genom att acca efter vägen så blir det så.
Jag ser som sagt grenröret inifrån bilen (hål i torpeden)
Har börjat fundera om det kan vara mitt grenrör som är boven eller om jag har låg tändning?!
Kör ju med påskarvat sug grenrör ,och Adapterns rör är bara 37-38mm invändigt, Men det borde inte ge så stort mottryck ?
Tändningen har jag inte kollat upp på länge.. Men har för mig att den låg på ca. 25grader
Tycker själv det känns som att det är för sen tändning, Men då borde det vara hett i början av röret också?
Eller kan det bli såhär med låg tändning kombinerat med fet bränsleblanning?
Så att det brinner ut i grenröret?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös