Moggah's Turbo 245:a (@ 1.2 bar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
740r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm

Inlägg av 740r »

cooclt skall det bli ett strippenprojekt eller.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

vilkendå? 240:in lr den motoriserade ramen ? (Lr vafan ska man kalla den? :P )

240:in är tänkt att gå på isbana samt ev. om vi får till nån typ rally bana till sommarn, Men funderar på att bygga en ny sugmotor till den och köra turbomotorn i nån bil på gatan!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu blev det ändrade planer igen :D

Jag fixade iordning en ny topp till gamla motorn som sitter i bilen å smällde på förgasarna.
Började bli less på å skruva i motorn, så för att få lite sug igen så smällde jag ihop bilen så man kan vara å härja lite 8)

Hade lite problem med att det smällde ur förgasarna på tomgång samt "dog" när man varvade upp den, Hittade senare felet ! Blandskruvarna hade jag ställt på 1 varv, men det skulle ju vara 2-4 varv utskruvade enligt Kgs katalogen!
Så jag ställde dom på 4varv å startade! Å vips så gick den hur fint som helst :thumbright:

Bestyckningen är inte riktigt bra ännu , smäller å lever rövare när man släpper gasen.
Vid pådrag är det svårt att känna "missar" och så då kopplingen intte verkar gilla laddtrycket :D

Ska byta till en 900T platta och 4 puck sinter idag! så jag återkommer ikväll med mer info!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Bytte kopplingen och var och provkörde en sväng :hihi:
Blev ju lite svartspår iaf! hehe
Bestyckningen måste ses över då den inte går rent vid pådrag, men när man får upp varven så börjar den gå bättre, samt att den tappar orken efter ca 5000 rpm antagligen pga att den går magert.
Har inga instrument installerade ännu, med avgastemp. kommer snart!

Bestyckningen är följande:

Högfart:
Luft 160
E-rör 8
Bränsle 190

Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65

Acc 35
Halsring 35
och på spridaren stog det "7848. 2" med en ring runt 2an.
samt bränsletryck 0,18bar

Nån som har nå förslag på ändringar?

Kanske ska dra motorsetupen (med tanke på att den alltid är olika :lol: )

B21et block med kolvar m.m
160 topp med tillputsade kanaler
adaptergrenrör med Holset WH1E turbo 14# avgashus
K-kam
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har varit ute och provkört lite mer nu! Har en film också men var kan man lägga upp den? (över 100mb)

Nu går den hyffsat iaf, på fulgas går den bra! men på mellanregistret samt när man trampar på så dör den, Måste "pumpa" upp varven i den.

Vi började med lite snällt ladd på 0,8 bar och då gick den faktiskt riktigt bra, Tändningen står på ca 20 grader

Men senare så började man skruva mer och mer på WGn 8) hehe så tillslut så laddade den 1,4 bar... över det gillade den inte :lol:

Och Då började det röra på sig riktigt! Burnade typ 7meter på 3ans växel :hihi:

Men somsagt denna motor spelar ingen roll ifall den går i graven, för det är bara i princip förgasarna som behövs till nya motorn.

Måse testa hur pass långlivad den är :twisted:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Hittade 2 filmer från provkörningen i början av sommarn, Är väldigt taskig kvalite (Mobilkamera). Men det får vara bättre än inget iaf :D


Bild


Bild


Bygget har stått stilla sedan denna körning, men nu när jag hittade och såg dessa filmer kom suget tillbaka!

Funderar på att införskaffa ett VEMS till motor "Version 2", Samt en ny turbo eftersom att den nuvarande börjar bli lite trött på livet.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har Skaffat mig en till kärra nu som det är tänkt att den nya motorn ska hamna i!

Bild

Bild

Har också börjat dona iordning 245an för vinterns isracing!

Upptäckte att div. bussningar var totalslut i bakvagnen, Och fick en briljant ide!
Bild

Bild

Pressade alltså ut bussningen och petade istället dit hydraulslangsbitar :!:
Passade helt perfekt! och styvt blev det också :thumbright:

Passade även på att göra övre momentstagen justerbara! Så man kan experimentera lite!
Någon som har några tips på chassieinställningar för isbanekörning?
Bild

Kompisen behövde mecka under bilen, men eftersom att vi inte har tillgång till någon lyft så fick vi göra en egen version :D
180cm höga pallbockar :!:
Bild

Nu äre säkert nån som undrar hur i he*vete vi fick upp den dit!
Haha, slängde en stropp genom kupen å kroka fast i traversen! :thumbright: funka finfint! hehe

Hittade en ganska mysig turbo i kompisens gömmor också :roll:
Bild
Bild

Har också fått en liten delivery från KL Racing och Creatix också!
Bestående av Luftfilter , 2 laddtrycksmätare, oljeflänsar till turbon , turbopackning samt Pinnbultssats till toppen!
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

är ju nästan så man måste göra ett studiebesök i Pajala.
verkar alltid hända spännande saker där :hihi:
jag skulle ha snott den där stora snigeln också :hihi:
itse_turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
Ort: Pajala

Inlägg av itse_turbo »

Ser bra ut Mogge, börjar bli några kilometer svarta sträck på andra sidan :thumbright:
Volvo+turbo = sant!
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Pakko: Haha, Jo det är bara å göra det :wink: , Det har vart lungt ett tag nu men nu börjar man komma igång igen 8)

itse_turbo: KEKKE?! Vafan, Hur länge har du hållt på å smyga omkring här på forumet? :P Å inget säger du :D

På tal om vägmålning så börjar dom ju bli gamla nu :D
Men blir troligtvis lite påbättring till helgen!
Jag, Benne och Märta (Martin) tänkte ta å köra ett litet streetrace där :) hehe

Justea! Har beställt lite nya munstycken till förgasarna också!
Så förhoppningsvis så ska jag få den att börja gå på mellanregistret också nu!
Lagom till Helgens kraftmätning :twisted: hehe
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
itse_turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
Ort: Pajala

Inlägg av itse_turbo »

Haha bra tag :wink: Det samma!

Ja då får jag vara dit och kolla då!

Lägg upp filmen på 245! :D
Volvo+turbo = sant!
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jo jag har tänkt göra det , men vars ska man lägga upp över 100mb?
Måste snacka med Jääk :D


Edit: Har ju btw 2 filmer här ovanför också om du inte sett det :thumbright: (dock dålig kvalla men ändå)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
itse_turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis sep 20, 2005 9:34 pm
Ort: Pajala

Inlägg av itse_turbo »

Har du inte fritt via bredbandsbolaget du har?
Haha ja gör det :thumbright:

Jo men det var ju bara aptitretare!
Volvo+turbo = sant!
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Ingen aning faktiskt ? :roll:

Nåjo! måste fixa ut den!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Bestyckade om förgasarna förra helgen.
Eftersom att motorn gick snålt på mellanregistret så borrade jag upp luftmunstyckna först till 170.
Då vart det lite bättre men gick fortfarande snålt så jag borrade upp till 180 Då vart det ännu bättre men är inte riktigt bra ännu heller.

Testade att borra upp bränslemunstycket till 200 också men då gick den på tok för fett, Gick knappt att varva upp.
Så jag har förjat fundera på om den går för fett på både mellan och fullgas registret...

Så jag ska kanske testa att löda igen huvudmunstycket samt borra till 170-180 och testa?
För jag är som sagt inte säker på om den går fett eller snålt nåmer, Med tanke på att ett hopp från 190 till 200 gjorde att den börja gå tokfett.

Lågfarten funkar perfekt!
så det behöver inget göras åt!

Bestyckningen nu! (Gamla bestyckningen inom parentes)
Högfart:
Luft 180 (160)
E-rör 8
Bränsle 190 [Funderar på att testa 170-180]

Lågfart:
E-rör 9
Bränsle 65

Acc 35
Halsring 35

Har ett annat skumt fenomen med bilen!

Avgastempen ligger som max på ca 760-770 grader
Men! Grenröret blir HELT illrött, Men inte hela vägen!
Första 60-70mm är inte röd (dvs där EGT sensorn sitter) Men från det ända till kollektorn är det helt knallrött.
Och man behöver inte destomer belastning för detta, Bara genom att acca efter vägen så blir det så.

Jag ser som sagt grenröret inifrån bilen (hål i torpeden)

Har börjat fundera om det kan vara mitt grenrör som är boven eller om jag har låg tändning?!

Kör ju med påskarvat sug grenrör ,och Adapterns rör är bara 37-38mm invändigt, Men det borde inte ge så stort mottryck ?

Tändningen har jag inte kollat upp på länge.. Men har för mig att den låg på ca. 25grader

Tycker själv det känns som att det är för sen tändning, Men då borde det vara hett i början av röret också?

Eller kan det bli såhär med låg tändning kombinerat med fet bränsleblanning?
Så att det brinner ut i grenröret?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar